تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 996 |
تعداد مقالات | 8,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,360,270 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,662,216 |
بررسی رابطه بین محیط علمی، تجربه پژوهشی و کیفیت بروندادهای پژوهشی: یک مطالعه موردی | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 11، دوره 13، شماره 3، آبان 1400 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2020.29523.1602 | ||
نویسندگان | ||
اورانوس تاج الدینی* 1؛ محمدباقر نگهبان2، 3؛ حمید خواجه4 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
3دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران | ||
4کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید باهنر | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین محیط علمی و تجربه پژوهشگران با کیفیت بروندادهای پژوهشی در دانشگاه شهید باهنرکرمان انجام شده است. روششناسی:این پژوهش بر اساس هدف کاربردی بوده که با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه این پژوهش شامل مقالات منتشر شده پژوهشگران دانشگاه شهید باهنرکرمان در مجلات نمایهشده در پایگاه استنادی اسکوپوس بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش از نرمافزار SPSS21 استفاده شده است. یافتهها:یافتههای این پژوهش نشان داد که تجربه پژوهشگران توان پیشبینی معنیدار برای کیفیت بروندادهای پژوهشی پژوهشگران را داراست و محیط علمی متغیر مناسبی جهت پیشبینی کیفیت بروندادهای پژوهشی نمیباشد. بهعبارتی با افزایش تجربه پژوهشگران دانشگاه شهید باهنرکرمان، کیفیت بروندادهای پژوهشی آنها افزایش مییابد. یافتههای دیگر این پژوهش حاکی از آن است که بین محیط علمی پژوهشگران و کیفیت بروندادهای پژوهشی آنها در دانشگاه شهید باهنرکرمان رابطه وجود ندارد. بررسی رابطه بین تجربه پژوهشگران و محیط علمی آنها در دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز نشان داد که بین این متغیرها رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری:با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که جهت افزایش کیفیت بروندادهای پژوهشی باید دوری از کمیگرایی مورد توجه قرار گیرد. ارزش نهادن دو چندان از سوی سازمانهای مادر پژوهشگران به پژوهشهایی که بیشتر مورد استناد قرار میگیرند، میتواند اهرم مشوقی برای افزایش کیفیت پژوهشها باشد. دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با ایجاد جو پژوهشی مناسب و فراهم کردن امکانات پژوهشی از قبیل امکانات مکانی، تجهیزات ابزاری (کتابخانههای مجهز، آزمایشگاهها و فنآوریهای روز) میتوانند بستر پژوهشی مناسب جهت بهبود کیفیت محیطی را مد نظر قرار دهند تا تبعاً هدف بهبود کیفیت تجارب پژوهشی و در نتیجه ارتقاء کیفیت بروندادهای پژوهشی موجبات ترقی و تعالی کشور در عرصهها و زمینههای مختلف را فراهم آورده و در نهایت تحقق اهداف آرمانی توسعه همه جانبه کشور فراهم گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت بروندادهای پژوهشی؛ تجربه پژوهشگر؛ محیط علمی؛ دانشگاه شهید باهنرکرمان؛ اسکوپوس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 774 |