
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,029 |
تعداد مقالات | 9,105 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,308,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,540,640 |
شناسایی وضعیت مستند سازی تجربیات سازمانی در پژوهشکدهها و موسسات پژوهشی کشور | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 7، دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش، آذر 1398، صفحه 123-144 اصل مقاله (2.57 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2020.30923.1647 | ||
نویسنده | ||
اصغر زمانی* | ||
عضو هیات علمی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت مستندسازی تجربیات سازمانی در پژوهشکدهها و مؤسسات پژوهشی کشور انجام شده است. روششناسی: این مطالعه یک پژوهش به روش ترکیبی اکتشافی بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته بوده است و مشارکتکنندگان در بخش کیفی این پژوهش بر اساس نمونهگیری نظری و با روش زنجیرهای، از میان خبرگان تجربی آموزش عالی، خبرگان نظری و خبرگان حوزه مستندسازی تجربیات انتخاب شدند. در بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. جامعه آماری بخش کمی پژوهش شامل: روسا و معاونان و مسولان دفاتر روسا و معاونان و مسئولین روابط عمومی پژوهشکدهها و مؤسسات آموزش عالی تحت پوشش وزارت عتف بود که به صورت سرشماری، انتخاب شد و دادهها بر اساس روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی تحلیل گردید. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود، نگرش افراد با سابقه خدمت بیشتر از ده سال به بالا بهتر از اعضایی است که سابقه خدمت کمتر از 10 سال دارند. همچنین، وضعیت موجود مؤسسات پژوهشی و پژوهشکدهها از نظر مستند نمودن تجربه به مفهوم اصیل و واقعی منفی میباشد. اما مستندسازی مصوبات و مشاورههای ناشی از تجارب در جلسات شورایی و ... در حد کم انجام میپذیرد. در خصوص تسهیم دانش ضمنی و تجربیات، نیز محور اصلی، عوامل فردی اعضای مؤسسات پژوهشی به تسهیم دانش سازمانی و تجربه با همکاران است. عوامل سازمانی و برون سازمانی و ... تنها در تسهیم دانش ضمنی و تجربه نقش حمایتی ایفا مینمایند و این عضو هیات علمی هست که بر اساس تواناییهای دانشی خود و عوامل فردی و شخصیتی، تصمیمگیرنده نهایی در تسهیم دانش ضمنی میباشد. نتیجهگیری: مؤسسات پژوهشی و پژوهشگاهها نیازمند زیرساختهای سیاستی و حقوقی برای ایجاد زمینههای مستندسازی تجربیات و انجام تسهیم دانش ضمنی هستند. لذا باید تلاش نمود ساز و کاری ایجاد نمود تا ازطریق مستند سازی تجربیات،دانش انباشته در ذهن مدیران و مسئولان دانشگاهی ، پژوهشکده ها و مؤسسات پژوهشی در خصوص موضوعات مختلف ، با مستند سازی ،استخراج گردد تا بتوان ضمن استفاده چند باره از آنها، در بین مدیران و مسئولان جدید نیز تسهیم تجربه و دانش نمود | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ دانش ضمنی؛ مستند سازی؛ تجربه سازمانی؛ پژوهشکدهها و موسسات پژوهشی | ||
مراجع | ||
Afrazeh, A. (2008). Knowledge management (concepts, models, measurement and implementation). (Second Ed.). Tehran: Amirkabir University of Technology. (In Persian) Atashgar, K. (2015). “A Structural Traceability Approach to Explicate Knowledge Focusing on Know-how”, International Journal of Science and Engineering Investigations. 4(44), 31 – 39. Bigdeli, F. (2011). Providing a model for documenting the experiences of public and private school principals of Abadan city, with the knowledge management approach. MSc thesis. Shahid Chamran University of Ahvaz. (In Persian) Chitale, C. M. (2012). Collaborative knowledge sharing strategy to enhance organizational learning. Journal of Management Development, 31(3), 308-322. Creswell, J. W. & Plano Clark, V .L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand, CA: Sage. Creswell, J. and Miller, D. (2000). Determining validity in qualitative inquiry, Theory into Practice, 39(3), 124–30. Dalkir, K. (2011). Knowledge management in theory and practice. United State of America: The MIT Press. 2 Ed. Davari, A. (2000). Documentation of internal partnership in power plant construction. Tehran: Institute for Management Research and Training. (In Persian) Dori, B. (2005). Documenting managers' experiences. Research Project, Ministry of Education. Educational Research and Planning Organization. Dori, B. and Mahmoud Salehi, M. (2010). Experience management, basics, approaches, and methods of applying experience management. Tehran: Saramad. Duncan. V. (1998). Knowledge of Project Management. Translated by Hamid Aladpoush. Tehran: Hami Publications. (In Persian) Elahi, Sh., Azar, A., and Rajabzadeh, A. (2005). Designing Model of Organizational Experience. Daneshvar Raftar, 8, 65-78. (In Persian) Eslamian, M. (2008). Designing and Developing a Model for Documenting Experiences of Managers of Shahid Beheshti University. MSc thesis. Shahid Beheshti University. (In Persian) Jafari Moghadam, S. (2010). Documenting managers' experiences from knowledge management perspective. (3rd Ed.). Tehran: Institute for Management Research and Training. (In Persian) Kibe, L. & Kwanya, T. (2015). Knowledge Ambassadors: Enhancing Tacit Knowledge Transfer in Kenyan Universities. In International Conference on Knowledge Management in Organizations (pp. 794-805). Springer, Cham Kibet, K.S. (2010). Knowledge Management as a Source of Sustainable Competitive Advantages. African Journal of Buisness Management, 1: 82. Landes, D., Schneider, K. & Houdek, F. (1999). Organizational learning and experience documentation in industrial software projects. International Journal of Human-computer Studies, 51, 643-661. Li, X. Zhou, C. & Hu, H. (2014). "From craftsman’s control to managerial control-A research on tacit knowledge explicitation in scientific management," Science and Technology Management Research, pp.193-204. Mehralizadeh, Y. (2009). Modern Management Theories: Theoretical and Practical Issues. Ahvaz: Shahid Chamran University of Ahvaz. (In Persian) Mehralizadeh, Y. and Abdi, M.R. (2011). Knowledge Management System, Experience of the Iranian National Tax Administration. (1st Ed.). Ahvaz: Shahid Chamran University of Ahvaz. (In Persian) Mohammadraei, S., Shami Zanjani, M., MusaKhani, M. (2014). Identifying and Ranking Guidelines for the Successful Deployment of Knowledge Management Models Using APQC. Journal of Information Processing and Management, 3(1), 62. (In Persian) Molaei, M. (2011).Knowledge Management Model for managing Knowledge among Related Organizations. Available at:http://www.waset.org/ Mousavian Najaf Abadi, S.R., Siadat, S. & Hoveida, R. (2014). Identifying Documentation Methods and Experiences (Professional) Transference of Experienced Faculty Members and Less Experienced Ones in the University of Isfahan. Educational Research International, 3(3), 1-10. Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create The Dynamices of Innovation. New York: Oxford University Press. O'Dell, C. and C. Hubert. 2011. The new edge in knowledge: How knowledge management is changing the way we do business. New York, USA: Wiley Shokrzadeh, S., (2012). Designing a Model of Human Resource Development Based on Knowledge Management System in Knowledge-Based Organizations (Case Study: Atomic Energy Organization of Iran). PhD Thesis, Shahid Beheshti University. (In Persian) Tavallaee, R. & Rashidi, M.M. (2011). A Practical Framework for Documentation of Experience and Knowledge Acquisition of Experts in Organization. International Conference on Business and Economics Research. IACSIT Press, Kuala Lumpur, Malaysia. Todorović, M.L; Petrović, D.C; Mihića, M. M; Obradović, V. Lj; Bushuyev, S. D. (2015). “Project success analysis framework: A knowledge-based approach in project management”, International Journal of Project Management, 33(4), 772–783. Weldy, T. G. & Gillis, W. E. (2010). The learning organization: variations at different organizational levels. The Learning Organization, 17 (5): 455-470. Wu, M. Lin, H. Lin, Y. & Chang, W. (2013).A study on the tacit knowledge of university faculty: a case study.in Taiwan. Asia Pacific Education Review. 14: 171-188. Zamani, A. (2015). Developing a Model for Documenting Organizational Experiences of Heads of public Universities in Iran. PhD Thesis, Shahid Beheshti University. Zamani, A. (2016). Qualitative Analysis of Principles of Documenting the Organizational Experiences of University Directors. Journal of Research in Educational Systems, 35, 201-228. Zamani, A., Ghahramani, M., Tofiqi, J. and Abolghasemi, M. (2014). Documenting the Experiences of University heads, A Necessity in Academic Knowledge Management. Journal of Research in Educational Systems, 27, 7-34 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 456 |