
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,138 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,470,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,963 |
سنجش تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرایند خلق دانش (نمونهپژوهشی: کتابخانههای عمومی کرمانشاه) | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 2، مرداد 1401، صفحه 61-83 اصل مقاله (2.57 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2020.32325.1691 | ||
نویسندگان | ||
سلیمان شفیعی* 1؛ داریوش غفاری2؛ محسن جعفری3 | ||
1دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی و مدرس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی | ||
2دکتری جامعه شناسی و مدرس گروه جامعه شناسی دانشگاه رازی | ||
3کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی و کارشناس اداره کل کتابخانه های عمومی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این مقاله تعیین میزان تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی کمرون و کویین بر خلق دانش در کتابخانههای عمومی کرمانشاه میباشد. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر گردآوری دادهها پیمایشی است و از نظر سطح تحلیل، توصیفی است. جامعه پژوهش را مدیران و کارکنان اداره کل و کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که تعداد آنان 87 نفر بود تشکیل داد. برای گردآوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری و پیشینه پژوهش از روشهای کتابخانهای و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش میدانی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. سؤالات در قالب پرسشنامه خلق دانش سازمانی و ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی در مقیاس لیکرت ارائه گردید. متوسط آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه خلق دانش 90/0 و پرسشنامه فرهنگ سازمانی 81/0 بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Excel، spss25 و Amos استفاده شد. یافته ها: بین فرهنگ سازمانی و خلق دانش با توجه به مقدار همبستگی چندگانه (83/0) رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد فرهنگ بازار و فرهنگ بومی با اثر رگرسیونی 8/22 بیشترین اثر را بر خلق دانش داشتند، مدل نهایی برازش شده دارای ضریب تعیین 70/0 بود. نتایج آزمون رتبه میانگینهای فریدمن نشان داد فرهنگ سلسلهمراتبی نسبت به سایر انواع فرهنگ از رتبه میانگین بالایی برخوردار بود و جهت توجه به سمت ترکیب و درونیسازی دانش بود. نتایج تجزیه مسیر نشان داد فرهنگ بازار ببیشترین اثر مستقیم بر خلق دانش داشت. فرهنگ بومی، فرهنگ ادهوکراسی و فرهنگ سلسلهمراتبی اثر غیرمستقیم بر فرایند خلق دانش داشتند. با توجه به نتایج تجزیه مسیر چارچوب تجربی پژوهش ارائه گردید. نتیجه گیری: فرهنگ بازار بیشترین تأثیر بر خلق دانش در کتابخانههای عمومی دارد. این نوع فرهنگ رقابتی و نتیجهگراست. سبک رهبری مبتنی بر رقابت سازنده و تأکید استراتژیک بر مزیت رقابتی و برتری در بازار است، لذا انطباق و سازگاری کتابخانه با محیط بیرون و سازگاری محیط با نیازهای سازمان ضرورت دارد. از سوی دیگر در رابطه با فرایند خلق دانش جهت توجه به سمت اجتماعیسازی و بیرونیسازی دانش است. این وضعیت با نظریه نوناکا و تاکوچی که بر اهمیت دانش پنهان در فرایند دانشآفرینی تأکید دارد و بیرونیسازی دانش را فرایند اصلی خلق دانش بیان میکنند، مطابقت ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ خلق دانش؛ دانشآفرینی؛ فرهنگ سازمانی؛ چارچوب پارسونز | ||
مراجع | ||
Abbasi, Zohreh; Parrikh, Mehri and Fatahi, Seyed Rahmatollah (1389). Identifying the Organizational Culture Pattern Governing Central Libraries of Universities and Measuring Its Impact on Knowledge Management Implementation. Information Science and Technology, 25. (Persian)
Alavi, M. kayworth, T.R. & Leidner, D.E. (2006). The role of culture in knowledge management: A case study of two global firms. International Journal of e-Collaboration, 2 (1): 17-40.
Asare, Farideh, Maruti, Zarkaleh & Hosseini, Seyedeh Maryam (1392). The Relationship between Cultural Intelligence and Knowledge Management Case Study: Khuzestan Public Libraries. Information Systems and Services, 2 (4), 42-33. (Persian)
Ba, L. (2004). Knowledge management and organizational culture: a social action perspective, (doctoral dissertation, George Washington University, 2004). Retrieved from proquest diss Wickramasinghe, N. knowledge creation, in D. G.
Bratianu, C., & Orzea, I. (2010). Organizational knowledge creation management. Marketing challenges for knowledge society, 5 (3), 41-62.
Cameron, K. S. & Quinn, R. E. (1999). Diagnosing and changing organizational culture: based on the competing values framework, reading, MA: addison-wesley.
Chin-Loy, C., & Mujtaba, B. G. (2007). The Influence of organizational culture on the success of knowledge management practices with North American companies. International Business and Economics Research Journal, 6 (3), 15-28.
Choi, B, Lee, H. (2002). Knowledge management strategy and its link to knowledge creation process. Expert Systems with Applications, 23, 173–187.
Choi, B. (2002). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: an integrative view and empirical examination, (doctoral dissertation, Korea advanced institute of science and technology).
Ciganke, A. P., Mao, E., & Srite, M. (2008). Organizational culture for knowledge management systems: a study of corporate users. International Journal of Knowledge Management (IJKM), 4(1), 1-16.
Dalkir, K. Knowledge Management in Theory and Practice. UK: Elsevier Inc.
Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business Press.
De Long, D. W., & Fahey, L. (2000). Diagnosing cultural barriers to knowledge management. Academy of Management Perspectives, 14(4), 113-127.
Du Plessis, M. (2006). The impact of organizational culture on knowledge management. Oxford: chandos publishing.
Fiol, C.M. & Lyles, M.A. (1985). Organizational learning. Academy of management review, 10 (4): 803-813.
Gottschalk, P. (2005). Strategic Knowledge Management Technology, USA: idea group Inc.
Gray, J. H., Densten, I. L. (2005). Towards an integrative model of organizational culture and knowledge management. International Journal of Organisational Behaviour, 9 (2), 594-
603.
Hassanzadeh, Mohammad (1386). Knowledge Management: Concepts and Infrastructure, Tehran: ketabdar. (Persian)
Herschel, R. & Yermish, I. (2009). Knowledge management in business intelligence, in W. R. king (Ed.), knowledge management and organizational learning, New York: Springer.
Holsapple, W. C. (2004). Complete knowledge management reference. Translated by Seyyed Jalal Mousavi, Abu Ghrael Malik Much, Seyyed Ahmad Hosseini Mons. Tehran: noavar.
Intezari, A., Taskin, N., & Pauleen, D. J. (2017). Looking beyond knowledge sharing: an integrative approach to knowledge management culture. Journal of Knowledge Management, 21(2), 492-515.
Janhonen, M. & Johanson, J. (2011). Role of knowledge conversion and social networks in team performance. International Journal of Information Management, 31, 217–225.
Kangas, L. M. (2005). An assessment of the relationship between organizational culture and continuous knowledge management initiatives. Capella University.
Karppinen, M. (2006). Cultural patterns of knowledge creation: Finns and japanese as ngineers and poets, (doctoral dissertation, helsinki school of economics, 2006).
Kaur, V., Kahlon, R., & Randhawa, S. (2012). Conceptual framework of relationship between Knowledge management and Organizational culture. Gyan Jyoti E-Journal, 1(2).
Kohi Rostami, Mansour; Haji Zeinolabedini, Mohsen and Negar Mori, Bakhtiar (1398). The impact of social capital mediated by organizational culture on the feasibility of knowledge management deployment in Khuzestan public libraries. Library and Information Science Studies (under print). (Persian)
Koloniari, M., Vraimaki, E., & Fassoulis, K. (2019). Factors affecting knowledge creation in academic libraries. Journal of Librarianship and Information Science, 51(1), 20-33.
Lee, H. & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: an integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20 (1), 179-228.
Leonard, D., & Sensiper, S. (1998). The role of tacit knowledge in group innovation. California management review, 40(3), 112-132
Lopez-Nicolas, C., & Soto-Acosta, P. (2010). Analyzing ict adoption and use effects on knowledge creation: an empirical investigation in smes. International Journal of Information Management, 30, 521–528.
Lwanga, N. E., & Ngulube, P. (2019). Nexus between reward culture and knowledge creation in selected academic libraries in Uganda. South African Journal of Information Management, 21(1), 1-8.
Mohammad Fateh, Asghar ؛ Sobhani, Mohammad Sadegh and Mohammadi, Dariush (1387). Knowledge management, a holistic approach. Tehran: payam poya. (Persian)
Naghipour, Majid; Fereydoon, Azadeh; Dargahi, Hossein; Ghazi Mirsaeed, Seyed Javad; A Survey of Organizational Culture and Organizational Structure in relation to the Application of Knowledge Management in Central Libraries of Medical Sciences Universities. Payavard salamat, 2 (3), 49-42. (Persian)
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1996). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Long range planning, 4(29), 592.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: how japanese campanies create the dynamics of innovation. UK: Oxford University Press.
Nonaka, I, Toyama, R., & Hirata, T. (2008). Managing flow: a process theory of the knowledge-based firm. USA: Palgrave Macmillan.
Nonaka, I, Umemoto, K., & Senoo, D. (1996). From information processing to knowledge creation: a paradigm shift in business management. Technology in Society, 18 (2), 203-218.
Oyemomi, O., Liu, S., Neaga, I., Chen, H., & Nakpodia, F. (2019). How cultural impact on knowledge sharing contributes to organizational performance: Using the fsQCA approach. Journal of Business Research, 94, 313-319.
Parsons, T. & Shils, E. A. (Eds). (1951). Toward a general theory of action: theoretical foundations for the social sciences. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Pauleen, D., & Mason, D. (2002). New Zealand knowledge management survey: barriers and drivers of KM uptake.
Pentland, B. T. (1995). Information systems and organizational learning: the social epistemology of organizational knowledge systems. Accounting, Management and Information Technologies, 5(1), 1-21.
Prado-Gascó, V., Pardo, I. Q., & Pérez-Campos, C. (2017). Knowledge management and organizational culture in a software development enterprise. Journal of Small Business Strategy, 27(1), 37-50.
Prusak, L. (2001). Where did knowledge management come from? IBM systems journal, 40(4), 1002-1007.
Quinn, R.E. (1988). Beyond rational management: mastering paradoxes and competing demands of high performance. San Francisco: Josset-Bass.
Quinn, R. E., & Rohrbaugh, J. (1983). A spatial model of effectiveness criteria: Towards a competing values approach to organizational analysis. Management science, 29(3), 363-377.
Rahimi Farajollah Zaranjad, Mansour and Bakhshi Zadeh, Alireza (1391). Assessing the Impact of Organizational Culture on the Knowledge Creation Process: An Experimental Research Based on the Parsons Framework. Journal of Executive Management, 4 (8), 13-40. (Persian)
Rocher, G. (1975) Talcott parsons and American sociology, New York: Barnes & Noble.
Roman-Velazquez, J. (2005). An empiric study of organizational culture types and their relationship with the success of a knowledge management system and the flow of knowledge in the U.S. government and nonprofit sectors, in stankosky, M. (Ed.), creating the discipline of knowledge management: the latest in university research .New York: Elsevier Inc.
Ruggles, R. (1998). The state of the notion: knowledge management in practice. California management review, 40(3), 80-89.
Schein, E. H. (1985). Career anchors. San Diego: University Associates.
Sekaran, U. (1992). Research methods for business: a skill-building approach. USA: Wiley.
Tong, C., Tak, W. I. W., & Wong, A. (2015). The impact of knowledge sharing on the relationship between organizational culture and job satisfaction: The perception of information communication and technology (ICT) practitioners in Hong Kong. International Journal of Human Resource Studies, 5(1), 19.
Tseng, S. (2010). The correlation beetween organizational culture and knowledge conversion on corporate performance. Journal of Knowledge Management, 14 (2), 269-284.
Waltz, E. (2003) Knowledge management in the Intelligence enterprise, London: Artech House, Inc.
Wickramasinghe, N. (2006). Knowledeg Creation. In D. G. Schwartz (Ed.), Encyclopedia of Knowledge Management (Pp. 326-335). Hershey, Pa: Idea Group, Inc.
Xie, Y. (2009) an empirical analysis of the antecedents of knowledge management strategies, (doctoral dissertation, Nova Southeastern University, 2009). Retrieved from Proquest Dissertationdatabase. (UMI No. 3379108).
Zawaraqi, Rasul and Abbaszadeh, Ruqiyya (1396). Investigating the Cultural Barriers of Knowledge Management Deployment in University Libraries: A Case Study of Tabriz Libraries and Tabriz University of Medical Sciences. Academic Librarianship and Information Research, 3 (51), 135-111. (Persian)
Zheng, w. (2005). The impact of organizational culture, structure, strategy on knowledge management effectiveness and organizational effectiveness. PhD, university of Minnesota. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |