
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,470,024 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,801 |
شناخت ترجیح بصری کودکان جهت ارتقاء خلاقیت با استفاده از روش کارت سورتینگ | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 26، شماره 2، دی 1398، صفحه 197-216 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2019.29640.2814 | ||
نویسندگان | ||
محمد قمیشی* 1؛ مهروز ساداتی2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت، تهران، ایران | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله با هدف شناخت ترجیح بصری کودکان جهت ارتقاء خلاقیت با استفاده از روش کارت سورتینگ انجام گردیده است. برای نیل به این مقصود، از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوایی و جهت تجزیه، تحلیل و آنالیز اطلاعات از نرم افزار Optimal Sort استفاده شد. جامعه پژوهش، کودکان سنین ۴ تا ۱۰ سال بودند که با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند و براساس پژوهشهای تولیس و وود (2004)، در مجموع ۳۰ نفر از آنها به عنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه و آزمون مرتبسازی کارت باز بود. نتایج یافتههای تحقیق، حاکی از آن است که که محیطهای طبیعی با داشتن ویژگیهای ساختاری چون ایجاد کنجکاوی و حس اکتشاف، تعامل و انعطافپذیری، انسجام و در عین حال پیچیدگی و رمز و راز که بر روان و ذهن کودک موثر است میتوانند بستر مناسبی را در جهت بهبود خلاقیت و ارتقاء حوزههای یادگیری کودک (شناختی، عاطفی، حرکتی) فراهم آورند. همچنین ارزیابیهای متعدد و کیفی، بیان میکنند که با درگیر کردن فضاهای آموزشی با طبیعت و استفاده از ویژگیهای محیطی، میتوان خلاقیت و نوآوری در کودکان را بهبود بخشید و با استفاده از این ویژگیها میتوان راهکارهایی را بهعنوان الگو در طراحی محیطهای ساختهشده کودکان در جهت پرورش خلاقیت آنها ارائه داد. | ||
کلیدواژهها | ||
باغ؛ کودک؛ خلاقیت؛ بازی؛ باغ کودک | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Azemati, H. R. (2007). Urban park design principles based on children's creativity promotion, PhD thesis. Tehran, University of Science and Technology. [Persian] Kaplan, R., & Kaplan, S. (1989). The Experience of Natural. New York, Cambridge. Krippner, S. (1999). Dreams and Creativity, Encyclopedia of Creativity. I, San Diego. Mamykina, L., Candy, L., & Edmonds, E. (2002), Collaborative Creativity. Communication of the ACM. Maxwell, L. E. (2003). Home and school density effects on elementary school children: the role of spatial density, Environment and Behavior, 35(4), 566- 578. Mehralizadeh, Y., Safaeimoghadam, M., Salehiomran, E., & Alam, M. R. (2013). Theoretical and scientific foundations of research (quantitative, qualitative and mixed) in the humanities, Shahid Chamran university of Ahvaz publisher, First Printing. [Persian] Nielsen, J. (2004). Card Sorting: How many users to test. Online resource: http://www.useit.com/alertbox/20040719.html. Accessed on September 2, 2010. Piaget, J. (1988). Time and Mental Development of Children, translate by Karimi, second edition. Tehran. 14 (54), 26 – 65. [Persian] Riahi, G. H. (1991). The mystery of the world of the child. Tehran, Eshraghee Publishing House, First Printing, Page 54. [Persian] Salmoni, A. (2012). Open card sort analysis 101. UX Booth. Spencer, D. (2009). Card sortıng: desıgnıng usable categorıes, Goals and Exploratory Analysis. Thompson, G. F. & Steiner, F. R. (1997). Ecological Design and Planning. John Wiley & Sons. New York. Trevlas, E., Matsouka, O., & Zachopoulou, E. (2003). Relationship between playfulness and motor creativity in preschool children, routledge, part of the Taylor & Francis Group, Early Child Development and Care , 173 (5). Tullis, Tom., & Wood, Larry. (2004). How many users are enough for a card-sorting study? Usability Professionals Association (UPA) 200 conference, Minneapolis, June 7-11. Valizadeh, L., Rahimian, H., Abbaspour, A., Khorsandi Taaskouh, A., & Ahghar, Gh. (2019). Identifying the competencies of nursery school administrators. Journal of Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz. 26(2): 51-70. [Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 936 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 676 |