
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,448,437 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,629,632 |
اعتباریابی ابزار صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر دانشجویان در عصر دیجیتال | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 26، شماره 2، دی 1398، صفحه 177-196 اصل مقاله (686.33 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2019.24708.2445 | ||
نویسندگان | ||
محسن آیتی* 1؛ ثریا رودی علی آبادی2؛ محمد علی رستمی نژاد3 | ||
1دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
3دانشگاه بیرجند،بیرجند،ایران | ||
چکیده | ||
تشخیص صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر دانشجویان حائز اهمیت است. برای این هدف ابزارهایی چون نگرش به یادگیری مادامالعمر، ویژگی یادگیرنده مادامالعمر و سواد یادگیری مادامالعمر وجود دارد و در همین راستا دسترسی به ابزار ایرانی سنجش صلاحیتهای دانشجویان در عصر دیجیتال ضرورت می یابد. هدف پژوهش، بررسی ساختار عاملی و پایایی ابزار صلاحیت یادگیری مادامالعمر Uzunboylu & Hürsen (2011) بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش شامل 12000 نفر دانشجویان دانشگاه بیرجند بوده و 300 نفر به عنوان نمونه به شیوه خوشهای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی شش مؤلفه صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر را شناسایی کرد که 46/49 درصد از واریانس سازه صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر را تبیین میکرد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز 42 گویه یادگیری مادامالعمر را در 6 عامل با استفاده از شاخصهای برازندگی مناسب از یکدیگر تفکیک کرد. شاخصهای نیکویی برازش، شامل شاخص RMSEA، 051/0 و شاخصهای GFI و CFI به ترتیب 96/0 و 85/0 بود. ضریب آلفای کرونباخ کل ابزار 91/0 و برای خرده مقیاسهای خودمدیریتی، یادگیری چگونگی یادگیری، ابتکار و کارآفرینی، صلاحیت دیجیتال، کسب اطلاعات و تصمیمگیری بین 66/0 تا 85/0 بود؛ درنتیجه مقیاس صلاحیت یادگیری مادامالعمر مقیاسی روا و پایا برای شناسایی صلاحیتهای دانشجویان است. محاسبه همبستگی بین خردهمقیاسهای نسخه فارسی و نمره کل مقیاس، ضریب 68/0 تا 88/0 را نشان داد. بهاینترتیب هر شش خرده مقیاس، همبستگی بالایی با نمره کل مقیاس دارد. با توجه به نتایج مطالعه، از مقیاس حاضر میتوان برای سنجش صلاحیت برای یادگیری مادامالعمر استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر؛ صلاحیت دیجیتال؛ دانشجویان؛ تحلیلعاملی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Bourdon, M. (2014). Lifelong learning, from the's to Erasmus for all: A rising concept. Procedia-social and behavioral sciences, 116, 3005-3009. Doi: 10.1016/j.sbspro.2014.01.697. Demirel, M. (2009). Lifelong learning and schools in the twenty-first century. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1709-1716. Doi:10.1016/j.sbspro.2009.01.303. Ebadi Fard., A. (2005). 'Assessing the ability of medical students to understand the concepts of educational films in English', Journal of Qazvin University of Medical Sciences and Health Services, 34: 62-66. URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-704-fa.html. [Persian]. European Communities. (2007). Key competences for lifelong learning: European Reference Framework Retrieved from http://www.voced.edu. au/ content/ ngv%3A59967 on 2 October 2016. Evers, F. T., Rush, G. C. & Iris, B. (1998). The Bases of Competence: Skills for Lifelong Learning and Employability: San Francisco: Jossey-Bass. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/230531197. 16/8/2017. Hair, J. F., Jr., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). NY: Prentice Hall. 20/1/2019 Hojat, M., Veloski, J., Nasca, T. J., Erdmann, J. B., & Gonnella, J. S. (2006). Assessing physicians' orientation toward lifelong learning. Journal of General Internal Medicine, 21(9), 931-936. Hustad, E., Munkvold, B. E., & Moll, B. V. (2004). Using IT for strategic competence management: potential benefits and challenges. ECIS 2004 Proceedings, 53. Jahed, H. A., Jafarzadeh, M. R., & Ahmaditavana, B. (2012). Lifelong learning essential for sustainable development. The First National Conference on Sustainable Development, Tehran, Ministry of the Interior. Jarvis, P. (2006). Towards a Comprehensive Theory of Human Learning. Retrieved from https://books.google.com/books?hl=fa&lr=&id= bkcq BgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Jarvis,+P.+(2006)+Towards+a+C. Karimi, S., Nasr, A. R., & Sharif, M. (2014). Curriculum design requirements and challenges of the learning society approach. Journal of Higher Education Curriculum Studies. 4(8), 89-126. [Persian]. Kirby, J. R., Knapper, C., Lamon, P., & Egnatoff, W. J. (2010). Development of a scale to measure lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 29(3), 291-302. Doi: 10.1080/02 601371003700584 Knapper, C. K., &Cropley, A. (2000). Lifelong Learning in Higher Education (3rd ed.) (London: Kogan(. Laal, M., & Salamati, P. (2012). Lifelong learning; why do we need it? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 399-403. Doi:10.1016/j. sbspro.2011.12.073. Li, A. T., & Tsai, C. C. (2007). An Indicator System for Adult Lifelong Learning Literacy. The Journal of Human Resource and Adult Learning, 3(1).61-69. Mediano, C. M., Losada, N. R., & Lord, S. M. (2013). Programa De Desarrollode Competencias Para El Aprendizaje A Lo Largo De La Vida Para Estudiantes De Educación Superior/Lifelong Learning Competences Development Program For Higher Education/Programa De Desenvolvimento De Competências Para A Aprendizagem Ao Longo Da Vida De Estudante Do Ensino Superior. Pedagogia Social, (22), 133-146. Doi: 10.7179/PSRI_2013.22.1 Meerah, T. S. M., Lian, D. K. C., Osman, K., Zakaria, E., Iksan, Z. H., & Soh, T. M. T. (2011). Measuring life-long learning in the Malaysian Institute of Higher Learning context. Procedia-Social and BehavioralSciences, 18, 560-564. Mohammadimehr, M., Malaki, H., Khoshdel, A., Abbaspour, A. (2012). Quality Study on The Role of academic members in Military Medical Courses with Life-Long Learning Approach. Ann Mil Health Sci Res. 9 (4), 256-263. Otten, H., & Ohana, Y. (2009). The Eight key competencies for lifelong learning: An Appropriate framework within which to develop the competence of trainers in the field of European youth work or just plain politics.Bonn, Germany: Institute for Applied Communication Research (IKAB). Ozdamli, F., & Ozdal, H. (2015). Life-long Learning Competence Perceptions of the Teachers and Abilities in Using Information-Communication Technologies. 4th World Conferenceon Educational Technology Researches, WCETR 2014 28th to 29th November 2014, 718 –725. Barcelona, Spain. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/ science/journal/18770428/182. 16/9/2017. Sampson, D. G. (2009). Competence-related Metadata for Educational Resources that Support Lifelong Competenc Development Programmes. Educational Technology & Society, 12 (4), 149–159. Sampson, D. G., & Fytros, D. (2008). Competence Based Educational Metadata for Supporting Lifelong Competence Development Programmes. Proceedings of the 8th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Los Alamitos: IEEE Computer Society,288-292. Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2012). Research Methods in Behavioral Sciences. Agah publication. [Persian] Sava, S., Nuissl, E., Lupou, S., & Ungureanu, D. (2010). Coherecy in strategies of lifelong learning national approaches in Scotland, gerrmany and Denmark. Social and behavioral sciences, 2(2), 3065-3069. Doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.466. Steffens, K. (2015). Competences, learning theories and MOOCs: recent developments in lifelong learning. European Journal of Education, 50(1), 41-59. DOI: 10.1111/ejed.12102 Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics. 3rd ed. NewYork: Harper Collins. Taghipour, A., Karimi, F. Z., Mousavi Bazaz, M., Khosravi Anbaran, Z., & Abdollahi. M. (2015). Factor Structure and Reliability of the Persian version of the Jefferson Scale of Physician Lifelong Learning- Medical Students (JEFF-SPLL-MS)', Iranian Journal of Medical Education, 14(11). 988-997. [Persian] Uzunboylu, H., & Hursen, Ç. (2010). Evaluation of teachers’ opinions, attitudes and competence perceptions towards lifelong learning. Croatian Journal of Education, 15, 177-204. Uzunboylu, H., & Hürsen, C. (2011). Lifelong learning competence scale (LLLCS): the study of validity and reliability. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 449-460. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,521 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 860 |