
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,938 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,775 |
قابلیت پیشبینی بازخورد ادراک شده دانشجویان بر اساس محیط یادگیری سازندهگرا | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 26، شماره 2، دی 1398، صفحه 155-176 اصل مقاله (624.95 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2019.31291.2925 | ||
نویسندگان | ||
امیر مثنوی* 1؛ سید عباس رضوی2 | ||
1دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران | ||
2دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی توانایی بازخورد ادراک شده دانشجویان و قابلیت پیش بینی آن بر اساس مولفههای محیط یادگیری سازنده گرا در یک طرح پژوهش همبستگی انجام گرفت. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. برای انجام پژوهش 166 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کننده ها، مقیاس بازخورد ادراک شده(Haghani et al.,) و دیگری مقیاس محیط یادگیری سازندهگرا(Tylor) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمون های آماری رگرسیون چندمتغیری، ضریب همبستگی پیرسون و تی تست گروه های مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین متغیر بازخورد ادراک شده و محیط یادگیری سازنده گرا همبستگی مثبت وجود دارد. تحلیل رگرسیون مشخص کرد که مولفه های محیط یادگیری سازندهگرا(از جمله: ارتباط با زندگی، عدم قطعیت، بیان انتقادی، نظارت مشترک، و مذاکره با دانشجو) پیش بینی کننده های بازخورد ادراک شده هستند(59% واریانس) همچنین پیش بینی کننده های بین دانشجویان دختر و پسر و کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در میزان دریافت بازخورد ادراک شده تفاوت وجود ندارد. نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد. شواهد این پژوهش بیانگر آن است که ایجاد یک محیط یادگیری سازنده گرا از طریق توجه به مولفه های آن می تواند موجب بهبود بازخورد در فرایند آموزش شود. با توجه به اهمیت بازخورد در فرایند ارتباط، محیط های یادگیری سازنده گرا موجب بهبود ارتباط و بهبود کیفیت آموزش میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازخورد ادراک شده؛ سازندهگرایی؛ محیط یادگیری؛ آموزش عالی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Araee., A. E., Hasani., M. & Shekari., A. (2014). The Study of the feedback of the Teachers, Administering the descriptive-quantitative evaluation. Research in Curriculum Planning, 2 (43), 119-131. [in Persian] Askew, Susan; Lodge, Caroline. (2000). Gifts, ping-pong, and loops – linking feedback and learning. In: Askew, Susan [ed]. Feedback for learning. [pp1-17]. New York: Routledge. Barzegar Bafrobi, K. (2011). Modeling the Relationships between Epistemological Beliefs, Perceptions of Constructive Learning Environment, High-Level Motivational and Cognitive Strategies with High School Students' Chemistry Performance. (Allame Tabatabaei University MA Desertation). [in Persian] Borhani Zarandi, A. (2013). Investigating the Relationship between Teaching Approaches with Learning and Academic Performance of Postgraduate Students in Humanities, Literature and Engineering - Engineering of Yazd University in the Academic Year 2012-2013. (Yazd University MA Desertation) [in Persian] Carnell, E. (2000). Dialogue, discussion and feedback–views of secondary school students on how others help their learning. In Feedback for learning (pp. 58-74): Routledge. Chowdhury, R. R. & Kalu, G. (2004). Learning to give feedback in medical education. The Obstetrician & Gynaecologist, 6 (4), 243-247. Clynes, M. P. & Raftery, S. E. (2008). Feedback: an essential element of student learning in clinical practice. Nurse Education in practice, 8 (6), 405-411. Corbalan, G., Paas, F. & Cuypers, H. (2010). Computer-based feedback in linear algebra: Effects on transfer performance and motivation. Computers & Education, 55 (2), 692-703. Ekhlasi, L. (2016). Studying the learning environment being constructivist, teaching approaches, and evaluating faculty members in the School of Engineering and Basic Sciences of Shahid Chamran University, Ahvaz. (Shahid Chamran University Of Ahvaz MA Desertation. ). [in Persian] Ertmer, P. A., Richardson, J. C., Belland, B., Camin, D., Connolly, P., Coulthard, G., Mong, C. (2007). Using peer feedback to enhance the quality of student online postings: An exploratory study. Journal of Computer-Mediated Communication, 12 (2), 412-433. Farhangi, A. (2018). Human communication.Tran.Tehran: Rasa. [in Persian] Fazeli, A. & Karami, M. (2015). Teacher training students' experiences of instructional designing based on the constructivism approach. Journal Management System, 12 (45), 15. [in Persian] Firozi, Z., Karami, M., Saeidi Rezvani, M. & Kareshki, H. (2015). Comparison The Effectiveness of Systemic and Constructivist Instructional Design Models in Designing the Problem–Based Environment of on-the-Job Training Program for Teachers. Journal OF Theory and Practice IN Curriculum, 3 (6), 53-70. [in Persian] Gan, M. & Hattie, J. (2011). Instruction based on feedback. In: Mayer, Richard & Alexander, Patricia A. [eds]. Handbook of research on learning and instruction. . NewYork: Routledge. . Goli., S., Rezaei., H., Haghani., F. & Goli., M. (2017). A Review of Feedback in Midwifery Education. Iranian Journal of Medical Education, 17 (10), 92-101. [in Persian] Haghani, F., Rahimi, M. & Ehsanpour, S. (2014). An Investigation of "Perceived Feedback" in Clinical Education of Midwifery Students in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 14 (7), 571-580. [in Persian] Jabaryan Gero, M., Khosravi, M. & Mohammadifar, M. (2016). Effect of the teachers oral and written feedback on self- regulated learning and academic achievement in math. Curriculum Planning, 13 (49), 138-151. [in Persian] Kannappan, A., Yip, D. T., Lodhia, N. A., Morton, J. & Lau, J. N. (2012). The effect of positive and negative verbal feedback on surgical skills performance and motivation. Journal of surgical education,69 (6), 798-801. Khoshkholgl, I. & Islamieh, M. M. (2006). Development and Designing a Model for providing qualitative feedback in assessment of school achievement. Quarterly Journal of Educational Innovations, 5, 57-78. [in Persian] Koka, A. & Hein, V. (2003). Perceptions of teacher’s feedback and learning environment as predictors of intrinsic motivation in physical education. Psychology of sport and exercise, 4 (4), 333-346. Laffey, J., Tupper, T., Musser, D. & Wedman, J. (1998). A computer-mediated support system for project-based learning. Educational Technology Research and Development, 46 (1), 73-86. McIlwrick, J., Nair, B. & Montgomery, G. (2006). “How am I doing?”: many problems but few solutions related to feedback delivery in undergraduate psychiatry education. Academic Psychiatry, 30 (2), 130-135. Mehdinezhad, V. & Esmaeeli, R. (2015). Surveying the Relation between Faculty Members’ Teaching Approaches and Students’ Learning Approaches in University of Sistan and Balouchestan. Training & Learning Research, 21, 51-66. [in Persian] Mory, E., Jonassen, D., Warmerdam, J. & Kleppe, A. (2006). Feedback research revisited. Handbook of research on educational communications and technology. In: New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Paas, F., Renkl, A. & Sweller, J. (2003). Cognitive load theory and instructional design: Recent developments. Educational psychologist, 38 (1), 1-4. Pallant, J. (2013). SPSS survival manual: A step by step quide to data analysis usnig the SPSS program. (translated by Akbar Rezaie): Tabriz: Foruzesh. [in Persian] Parsa, A. (2006). An analysis of Factors Affecting The Implemented & Learned Curriculum Phd Thesis in Curriculum Development. Shiraz university. Faculty of Educational Sciences, [in Persian] Parsa, A. & Saketi, P. (2006). Learning outcomes, learning outcomes and student perceptions of the curriculum and curriculum. Journal of Social Sciences and Humanities University of Shiraz, 26 (3), 1-23. [in Persian] Pat-El, R., Tillema, H. & Van Koppen, S. W. (2012). Effects of formative feedback on intrinsic motivation: Examining ethnic differences. Learning and Individual Differences, 22 (4), 449-454. Shirdel, K., Mirzaian, B. & Hassanzadeh, R. (2013). Relationship between self-regulated learning strategies and achievement motivation of high school students. Curriculum Planning, 10 (36), 99-112. [in Persian] Tayebi, V., Tavakoli, H. & Armat, M. (2011). Feedback delivery situation and related factors in clinical education of the students & staff members’ points of view in North Khorasan University of Medical Sciences. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences, 3 (1), 69-74. [in Persian]. Valavi, P. (2013). Constructivism, new view in education. shahid chamran university of ahvaz pub. [in Persian]. Zolfaghari, A., Khosravi, M., Rafienia, P. & Sabahi, P. (2016). The effectiveness of teacher's written feedback on self-efficacy and achievement motivation of students. Journal of School Psycology, 5 (2), 55-70. [in Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 812 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 672 |