
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,777 |
طراحی و اعتباریابی الگوی تقویت مهارتهای تفکر انتقادی در محیط های یادگیری برخط | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 26، شماره 2، دی 1398، صفحه 109-130 اصل مقاله (559.75 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2019.30129.2844 | ||
نویسندگان | ||
قدرت اله خلیفه1؛ هاشم فردانش* 2؛ جواد حاتمی3؛ ابراهیم طلایی4 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس ،تهران،ایران | ||
2دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران | ||
3دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ایران. | ||
4دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگویی برای تقویت مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در محیط یادگیری برخط بود. روش تحقیق مورد استفاده از نوع روش آمیخته و شامل تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی و تحقیق پیمایشی بود. جامعه آماری از منظر تحلیل محتوای قیاسی کلیه منابع و مقالات معتبر علمی نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی بود. روش نمونهگیری تحلیل محتوای قیاسی روش انتخاب هدفمند بود. جامعه آماری از منظر تحقیق پیمایشی نیز کلیهی متخصصان حوزهی تکنولوژی آموزشی بودند. روش نمونهگیری در تحقیق پیمایشی روش تصادفی ساده بود. برای این منظور از جامعهی آماری 20 نفر به شکل نمونهی در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری این پژوهش در بخش پیمایش یک پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به تایید 7 نفر از متخصصان حوزهی تکنولوژی آموزشی رسید. برای تعیین پایایی نیز از روش بازآزمایی استفاده شد. ضریب همبستگی به دست آمده (94/0) بین دو آزمون در سطح 01/0 معنادار بود. یافتههای تحقیق نشان داد که عناصر الگوی پیشنهادی برای تقویت مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در محیط یادگیری برخط شامل ارائه مساله و رخدادهای تهییج کننده، کاوش و جستجو در ماهیت مساله، مباحثه و استدلال در مورد مسالهی ارائه شده، ارائه راهحل، حضور شناختی و حضور اجتماعی است. همچنین، بر اساس عناصر به دست آمده نحوهی طراحی الگوی پیشنهادی مورد نظر تهیه و تدوین شد. در نهایت عناصر و نحوهی طراحی الگوی پیشنهادی از نظر 20 متخصص حوزهی تکنولوژی آموزشی اعتباربخشی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط یادگیری برخط؛ تفکر سطح بالا؛ مهارتهای تفکر انتقادی؛ الگو و عناصر طراحی محیط یادگیری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Anderson, T., Rourke, L., Garrison, d. R., & Archer, w. (2001). Assessing teacher presence in a computer conferencing context. Journal of Asynchronous Learning Networks, 5 (2), 1-17. Association of American Colleges & Universities. (2010). Raising the bar: Employers’ views on college learning in the wake of the economic downturn. Washington, DC: Hart Research Associates. Ataran, M., Larkian, M., Fazeli. N., & Aliaskari, M. (2012). Identifying the Culture of Electronic Learning Curriculum: A Case Study in Iran. Higher Education Curriculum Studies, 3, 7-41. [Persian]. Caplan, D., & Graham, R. (2011). The development of online courses. In T. Anderson (Eds), Theory and practice of online learning (pp. 245-263), Alberta: Athabasca University. Brierton, S., Wilson, E., Kistler, M., Flowers, J., & Jones, D. (2016). A Comparison of Higher Order Thinking Skills Demonstrated in Synchronous and Asynchronous Online College Discussion Posts. NACTA Journal, 60 (1), 14-21. Ennis, R. H. (1987). A taxonomy of critical thinking dispositions and abilities. In J, B. Baron, & R. J. Sternberg (Eds.), Teaching Thinking Skills Theory and Practice, (9-26). Ernst, J., & Monroe, M. (2006). The effects of environment-based education on students' critical thinking skills and disposition toward critical thinking. Environmental Education Research, 12 (34), 429-443. Facione, P. A. (2006). Critical thinking: What is it and why it counts? Retrieved February 14, 2014, from: http:www.InsightAssessment.com Fardanesh, H. (2013). Theoretical foundations of instructional technology. Tehran: Publication of Samt. [Persian]. Fisher, R. (2006). Education and thinking. Translated by Forough Kianzadah (2010). Ahwaz: Publication of Rasesh. [Persian] Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, 2 (3), 87–105. Garrison, D. R., & Anderson, T. (2003). E-Learning in the 21st Century; A Framework for Research and Practice. Routledge Falmer. Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2010). The first decade of the community of inquiry framework: A retrospective. Internet and Higher Education, 13, 5–9. Garrison, D. R., & Archer, W. (2000). A transactional perspective on teaching and learning: A framework for adult and higher education, Oxford, UK: Pergamon. Garrison, D. R., & Arbaugh, J. B. (2007). Researching the community of inquiry framework: Review, issues, and future directions. The Internet and Higher Education, 10(3), 157–172. Gharib, M., Sarmadi, M. R., Ebrahimzadeh, I., Zareh, H., Emami, A. H., Gharib, A. (2010). Learning critical thinking in virtual medical education: A qualitative study of faculty members and student's experiences. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 17(3), 169-179. [Persian] Grafstein, A. (2007). Information literacy and technology: An examination of some issues. Portal: Libraries and the Academy. 7 (3), 51–64. Hajrazaee, B., Ali Benec, H., Shahalizadeh, M., Zynali, M., Badali, M. (2015). The Effectiveness of Integrated Learning on Nursing Students' Critical Thinking Skills. Journal of Nursing, 4(11), 49-59. [Persian] Halpern, D. (1998). Teaching Critical Thinking for transfer across domain. California State University, San Bernardino. CA, US. American Psychologist, 53(4), 449-455. Huang, N. P. W., Lee, D. W. (2004). A discourse analysis of asynchronous discussion board on students critical thinking. Nall J, Robson R, editors. Proceedings of world conference on elearning in corporate, government, healthcare, and higher education; Chesapeake, USA. 708- 713. Huff, M. (2000). A comparison study of live instruction versus interactive television for teaching MSW students critical thinking skills. Research on Social Work Practice. 10 (4), 400-416. Jonassen, D. H. (1999). Designing constructivist learning environments. In C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional-design theories and models: A new paradigm of instructional theory (II, 215-239). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Jennifer A. M., Gary, R. M., & Ginger, S. W. (2017). Presence and learning in a community of inquiry. Distance Education, 38(2), 245-258. Kantar, L. D. (2014). Assessment and instruction to promote higher order thinking in nursing students. Nurse Education Today. 34 (3) 789–794. Kian, M., Ataran, M, & Fazeli, N. (2012). Evolution of electronic learning culture in Iranian universities: A grounded theory research. Quarterly of Iranian Association of Cultural and Communication Studies, 7(24), 95-127. [Persian] Kiener, M., Ahuna, K. H., & Tinnesz, C.G. (2014). Documenting critical thinking in a capstone course: Moving students towards a professional disposition. Educational Action Research, 22(1), 109-121. Krippendorff, K. (1969). Models of messages: three prototypes. In G. Gerbner, O.R. Holsti, K. Krippendorff, G.J. Paisly & Ph.J. Stone (Eds.), The analysis of communication content. New York: Wiley. Lee, S-M. (2014). the relationships between higher order thinking skills, cognitive density, and social presence in online learning. Internet and Higher Education, 21, 41–52. Lin, Y. L., & Lin, H. W. (2014). A study on the goal value for massively multiplayer online role-playing games players. Computers in Human Behavior, 27(6), 2153-2160. Lya, V., & Yusra, V. (2002). Critical thinking and discourse in distance education and traditional education. International Conference of the Association for Educational Communications and Technology; 12-16; Dallas, Texas. Macknight, C. (2000). Teaching critical thinking through online discussions. Educes Quarterly. 4, 38-41. McMahon, G. (2009). Critical Thinking and ICT Integration in a Western Australian Secondary School. Educational Technology and Society, 12 (4), 269–281. Meyers, C. (1986). Teaching students to think critically. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers. Mohamadpour, A. (2010). Sampling in qualitative research: Types and methods. Journal of Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, 5(4), 38-44. [Persian]. Moradi Mokhles, H., Ahmadi, R., Mohamadi, B. (2014). The CRDOMLAER Seven-Step Training Strategy for Cultivating Critical Thinking in E-Learning Environments. Journal of Research in Educational Systems, 8 (24), 204-93. [Persian] Naidu, S. (2003). Designing instruction for e-learning environments. In M. G. Moore & W. G. Anderson (Eds.), Handbook of distance education, 349–365. Noroozi, O., Kirschner, P., Biemans, H. J. A., & Mulder, M. (2017). Promoting argumentation competence: Extending from first- to second-order scaffolding through adaptive fading. Educational Psychology Review. http://dx.doi.org/10.1007/s10648-017-9400-z. Rumpagaporn M. W., & Darmawan, I. G. (2007). Students’ critical thinking skills in a Thai ICT schools pilot project. International Education Journal. 8(2), 125-132. Saade, R. G., Morin, D., & Thomas, J. (2012). Critical thinking in E-learning environments. Computers in Human Behavior. Computers in Human Behavior. 28(5), 1-10. Shabani, H. (2004). Advanced teaching method: (teaching skills and thinking strategies). Tehran: Publication of Samt. [Persian]. Swan, K., & Ice, P. (2010). The community of inquiry framework ten years later: Introduction to the special issue. Internet and Higher Education, 13, 1–4. Wang, S. (2017). An Exploration into Research on Critical Thinking and Its Cultivation: An Overview. Theory and Practice in Language Studies, 7 (12), 1266-1280. Wang, V. & Torrisi-Steele, G. (2015). Online Teaching, Change, and Critical Theory. New Horizons in Adult Education & Human Resource Development, 27(3), 18-26. Watson, G., & Glaser, E. M. (1980). Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal. Cleveland, OH: Psychological Corporation. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,273 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 907 |