تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 956 |
تعداد مقالات | 8,322 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,753,291 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,923,489 |
اندازهگیری جریان روی شیب تند با استفاده از سرعتسنجی بزرگ مقیاس تصویری ذرات LSPIV | ||
علوم و مهندسی آبیاری | ||
مقاله 6، دوره 45، شماره 3، آبان 1401، صفحه 79-95 اصل مقاله (1.74 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jise.2018.25703.1763 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد اکبرپور1؛ منوچهر فتحی مقدم* 2؛ احمد فتحی3 | ||
1دانشجوی دکتری سازه های آبی، گروه سازههای آبی، دانشکده مهندسی آب و محیط زیست، دانشگاه شهید چمران اهواز. | ||
2استاد بازنشسته گروه سازههای آبی، دانشکده مهندسی آب و محیط زیست، دانشگاه شهید چمران اهواز. | ||
3استادیار گروه سازههای آبی، دانشکده مهندسی آب و محیط زیست، دانشگاه شهید چمران اهواز. | ||
چکیده | ||
اندازهگیری جریان در آبراهههای روباز همواره یکی از مهمترین موضوعات مد نظر متخصصین علم هیدرولیک بوده است. بهمنظور اندازهگیری دبی در آبراههها به روش سرعت-مساحت اندازهگیری سرعت متوسط جریان ضرورت دارد. اما بهکارگیری روشهای تماسی مثل استفاده از مولینه برای اندازهگیری سرعت همیشه میسر نیست و در مواقع سیلاب و همچنین برای جریانهای کمعمق استفاده از این روشها امکانپذیر نمیباشد. رویکردی که اخیراً بهعنوان یک گزینه غیرتماسی برای اندازهگیری جریان در مجاری روباز مورد توجه قرار گرفته است استفاده از روشهای سرعتسنجی مبتنی بر تصویربرداری از سطح جریان میباشد. از جمله این روشها گونهای از روش PIV موسوم به LSPIV است که بهدلیل حذف ضرورت استفاده از لیزر طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مطالعه برای اندازهگیری میدان دو بعدی سرعت روی سطح جریان فوقبحرانی پر شیب و توربولنت از LSPIV بهرهگیری شد. از دادههای سرعت حاصله برای محاسبه شاخص سرعت (VI) که برای تبدیل سرعت سطحی به سرعت متوسط مقطع و اندازهگیری دبی جریان بهکار میرود استفاده گردید و تأثیر تغییرات استغراق نسبی در سه شیب مختلف روی این شاخص بررسی شد. همچنین میدان سرعت سطحی متوسط زمانی برای استغراقهای مختلف بهصورت کمی مقایسه شد. مقادیر شاخص سرعت بهدست آمده در این تحقیق در محدوده 612/0 تا 784/0 با مقدار متوسط 701/0 هستند که این مقدار متوسط با مقدار متداول 85/0 حدود 17 درصد اختلاف دارد. در پایان نیز روابطی برای برآورد مقدار شاخص سرعت و متعاقباً دبی جریان با استفاده از استغراق نسبی پیشنهاد و ملاحظه گردید که روش پیشنهادی منجر به برآورد قابل قبول مقادیر دبی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
LSPIV؛ شیب تند؛ شاخص سرعت؛ اندازهگیری جریان؛ جریان فوقبحرانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 644 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 183 |