
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,448,979 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,629,707 |
رابطه میان نیاز به شناخت و رفتار اطلاعاتی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 114، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 24، شهریور 1397، صفحه 233-255 اصل مقاله (869.22 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2019.23985.1414 | ||
نویسندگان | ||
پروین نجف پور مقدم1؛ زهره چراغی* 2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2مدیر داخلی | ||
چکیده | ||
مقدمه: نیاز به شناخت یک متغیر روانشناختی مهم است که ارتباط نسبتاً نزدیکی با یادگیری و فعالیتهای مرتبط با آن مانند تفکر، جستجو، بازیابی، تحلیل و پردازش اطلاعات دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سطوح متفاوت نیاز به شناخت و رفتار اطلاعاتی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز در همه مقاطع تحصیلی در سال تحصیلی 95-96 میباشد. یافتهها: یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین نیاز به شناخت آزمودنی ها بر حسب جنسیت وجود ندارد ولی متغیر نیاز به شناخت آزمودنیها بر حسب مقطع و حوزهی تحصیلی آنها متفاوت است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سازه نیاز به شناخت، در دانشجویان بر حسب حوزه تحصیلی و مقطع تحصیلی متفاوت است و با بالارفتن مقطع تحصیلی افزایش مییابد. از طرفی نیاز به شناخت میتواند رفتار اطلاعاتی دانشجویان را پیشبینی نماید و به عبارتی رفتار اطلاعاتی دانشجویان بر حسب میزان نیاز به شناخت آنان متفاوت است. | ||
کلیدواژهها | ||
نیاز به شناخت؛ رفتار اطلاعاتی؛ دانشگاه شهید چمران؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
صداقت، مریم، حسنآبادی، حمیدرضا، محمدی، راحله، حسنزاده توکلی، محمدرضا (1393). نیاز به شناخت: ساختار عاملی و تفاوتهای جنسیتی در دانشآموزان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی رواشناختی، 5(4): 13-28. حسینی، فریده سادات، دشتینژاد، سید بهمن (1396). بررسی نقش نیاز به شناخت در تحمل ابهام دانشجویان رشتههای تحصیلی مختلف. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 26: 148-166. مختاری، حیدر، داورپناه، محمدرضا (1391). نیاز به شناخت و تأثیر آن بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 2(1): 33-54. Cohen, A. R., Stotland, E., & Wolfe, D. M. (1955). An experimental investigation of need for cognition. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 51(2), 291.
Cacioppo, J. T., Petty, R. E., Feinstein, J. A., & Jarvis, W. B. G. (1996). Dispositional differences in cognitive motivation: The life and times of individuals varying in need for cognition. Psychological bulletin, 119(2), 197. Curşeu, P. L. (2011). Need for cognition and active information search in small student groups. Learning and Individual Differences, 21(4), 415-418. Levin, I. P., Huneke, M. E., & Jasper, J. D. (2000). Information processing at successive stages of decision making: Need for cognition and inclusion–exclusion effects. Organizational behavior and human decision processes, 82(2), 171-193. Rydell, S. T., & Rosen, E. (1966). Measurement and some correlates of need-cognition. Psychological reports, 19(1), 139-165 Ghorbani, N., Watson, P., Krauss, S. W., Davison, H. K., & Bing, M. N. (2004). Private self-consciousness factors: relationships with need for cognition, locus of control, and obsessive thinking in Iran and the United States. The Journal of social psychology, 144(4), 359-372. Evans, C. J., Kirby, J. R., & Fabrigar, L. R. (2003). Approaches to learning, need for cognition, and strategic flexibility among university students. British Journal of Educational Psychology, 73(4), 507-528 Verplanken, B., Hazenberg, P. T., & Palenewen, G. R. (1992). Need for cognition and external information search effort. Journal of Research in Personality, 26(2), 128-136.
Liu, J., & Zhang, X. (2008). The effect of need for cognition on search performance. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 45(1), 1-12. Verplanken, B. (1993). Need for cognition and external information search: Responses to time pressure during decision-making. Journal of Research in Personality, 27(3), 238-252 .
Fleischhauer, M., Enge, S., Brocke, B., Ullrich, J., Strobel, A., & Strobel, A. (2010). Same or different? Clarifying the relationship of need for cognition to personality and intelligence. Personality and Social Psychology Bulletin, 36(1), 82-96.
Nowlis, S. M., Kahn, B. E., & Dhar, R. (2002). Coping with ambivalence: The effect of removing a neutral option on consumer attitude and preference judgments. Journal of Consumer Research, 29(3), 319-334.
Carnevale, J. J., Inbar, Y., & Lerner, J. S. (2011). Individual differences in need for cognition and decision-making competence among leaders. Personality and Individual Differences, 51(3), 274-278.
Hill, B. D., Foster, J. D., Elliott, E. M., Shelton, J. T., McCain, J., & Gouvier,W. D. (2013). Need for cognition is related to higher general intelligence, fluid intelligence, and crystallized intelligence, but not working memory. Journal of Research in Personality, 47(1), 22–25. http://dx.doi.org/10.1037/a0017103.
Fortier, A. and Burkell, J. (2014), Influence of need for cognition and need for cognitive closure on three information behavior orientations. Proc. Am. Soc. Info. Sci. Tech., 51: 1–8.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 675 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 520 |