
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,741 |
ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش تفکر مراقبتی بر مبنای رویکرد تربیتی فلسفه برای کودکان | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 25، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 131-152 اصل مقاله (695.43 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edu.2019.24217.2397 | ||
نویسنده | ||
مهرنوش هدایتی* | ||
هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف ساخت، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سنجش مهارت تفکر مراقبتی براساس رویکرد تربیتی «فلسفه برای کودکان» برای دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر تهران انجام شد. بدین منظور ابتدا طرح مقدماتی (Pilot Study) پژوهش روی 60 دانشآموز اجرا گردید و سپس تعداد 742 دانشآموز (358 دختر و 384 پسر) دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامه سنجش تفکر مراقبتی در پنج خردهمقیاس، شامل تفکر مبتنی بر ارزش، تفکر عاطفی، تفکر مبتنی بر هنجار، تفکر فعال و تفکر همدلانه، بین آنها توزیع و نتایج مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه با کمک از ده تن از اساتید متخصص داخلی و شش تن از اساتید خارجی بررسی و مورد تایید قرار گرفت(87/.CVR=). روایی سازه این آزمون نیز به کمک روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی بررسی گردید در نهایت از هریک از خُردهمهارتها، پنج سوالی که بیشترین بار عاملی را داشتند انتخاب و فرم 25 سوالی آزمون با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تائید قرار گرفت. همچنین یافتهها حاکی از تفاوت معنیدار مهارت تفکر مراقبتی، تفکر مبتنی بر ارزش، تفکر عاطفی و تفکر هنجاری میان دختران و پسران بود. نتایج این پژوهش نشان داد پرسشنامه سنجش مهارت تفکرمراقبتی، اطلاعات لازم درخصوص مهارت کلی و پنج خُردهمهارت را ارائه میدهد و میتواند در جهت سنجش و رشد این مهارت برای دانشآموزان متوسطه دوره اول کاربرد داشتهباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مراقبت؛ تفکر مراقبتی؛ پرسشنامه تفکرمراقبتی؛ برنامه فلسفه برای کودکان | ||
مراجع | ||
Allen, M. J., & Yen, W. M. (2016). Introduction to Measurement Theory. Translated by Ali Delavar (2016). Tehran: Samt Pub. [Persian] Brenifier, O. (2008). Caring Thinking about Caring Thinking. Revision and suggestions by Janette Poulton. Available at: http://www.buf.no/en/ read/txt/?page=ob-ct00 Cam, P. (2014). Commentary on Ann Margaret Sharp’s ‘The other dimension of caring thinking’. Journal of Philosophy in Schools, 1 (1), 15-21 Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2007). Positive Reinforcement. In Davis, A.C. (Eds.), Applied Behavior Analysis Second Edition (256-290). Location: Pearson Education, Inc. Damasio, A. (2012). Descartes' Error: Emotion, Reason, and the Human Brain. Translated by Reza AmirRahimi, (2012). Tehran: Mehr e Vista Pub. [Persian] Davey, S. (2004). Consensus, Caring and Community: An Inquiry into Dialogue. Analytic Teaching, 25 (1), 18–51. Davey, S. (2005, 14–16 July). Creative, Critical and Caring Engagements: Philosophy through Inquiry. Paper presented at the Creative Engagements Conference; Thinking with Children Conference, Oxford. Davey, S. C. (2012). The Socratic Classroom: Reflective Thinking Trough Collaborative inquiry. Rotterdam: Sense publishers. Delkhamoush, M. T. (2007). Iranian youth marital values. Journal of Developmental Psychology, 3(12), 299-309. Felavel, J. H. (1976). Cognitive Development. Transleted by Maher, F. (1997). Tehran: Roshd Pub. [Persian] Fisher, R. (2005). Teaching Children to Think (2nd ed.). Cheltenham, UK: Nelson Thornes. Gilligan, C. (1977). In a different voice: Women’s conception of the self and of morality. Harvard Educational Review, 47, 481-517. Gregory, M. (ED.). (2008). Philosophy for Children: Practitioner Handbook. Montclair, NJ: Institute for the Advanced of Philosophy for Children. Hutt, R. (1979). On Pedagogical Caring. Educational Theory, 29, 237-43. Khodabakhsh, M. R., & Mansori, P. (2012). Relationship of Forgiveness and Empathy among Medical and Nursing Students. Horizon of Medical Science, 16 (2), 45-54. [Persian] Lawshe, CH. A. (1975). quantitative approach to content validity. Personnel Psychology,28, 563-575. Leira, A. (1994). Concepts of Caring: Loving, Thinking, and Doing. Social Service Review, 68 (2), Jun. 1994. 185-201 Lipman, M. (2003). Thinking in Education. New York: Cambridge University Press. Lipman, M. (1995). Caring as Thinking. Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, 15 (1), 1-13. Lipman, M. (1996). Natasha: Vygotskian Dialogues. New York: Teachers College Press. Lipman, M., Sharp A. M., & Oscanyan, F. S. (1980). Philosophy in the Classroom, (2nd edition). Philadelphia: Temple University Press. Marshal, E.; Dobashi, T.; Weber, B. (eds.). (2009). Children Philosophize Worldwide: Theoretical and Practical Concepts. Peter Lang: Internationaler Verlag. Mehdinejad, V. (2012). Views of High School Administrators and Teachers on Individual and Organizational Values. Journal of Management System. 3 (11), Summer 2012. 153-168. [Persian] Noddings, N. (2003). Caring: A Feminine Approach to Ethics and Moral Education. Berkeley: University of California Press. Sharifi, H. P., & Sharifi, N. (2015). Research methods in behavioral sciences. Tehran: Sokhan Pub. [Persian] Sharp, A. M. (2014). The Other Dimension of Caring Thinking (with a new commentary by Phillip Cam). Journal of Philosophi in School, 1 (1), 15-21. Sharp, A. (2007). Education of the Emotions in the Classroom Community of Inquiry, Gifted Education International, 22 (2), 248-257. Sprod, T. (2001). Philosophical Discussion in Moral Education The community of ethical inquiry. London and New York: Routledge. Zoller Morf, E. (2010). Selber denken macht schlau. Große Fragen für kleine Philosophen und Philosophinnen. Oberhofen: Zytglogge Verlag
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,415 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,050 |