
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,827 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,724 |
شناسایی موانع تعاملات بین المللی اعضای هیأت علمی: رویکردی کیفی | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 25، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 179-196 اصل مقاله (541.08 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edu.2019.20577.2071 | ||
نویسنده | ||
محسن نظرزاده زارع* | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی در ایران بود. روش: برای نیل به این مقصود، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه پژوهش، صاحبنظران حوزه آموزش عالی کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی، در مجموع تعداد 17 نفر از آنها بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته و روش تحلیل دادهها نیز روش تحلیل محتوای استقرایی بود. نتایج: نتایج نشان داد که موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی را میتوان در سه مانع کلی تعریف کرد که عبارتند از: موانع درون دانشگاهی(حمایت محدود ساختار دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی، حمایت محدود فرهنگ دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی و حمایت مالی محدود دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی)، موانع برون دانشگاهی(تأثیر تنشهای سیاسی و تحریمهای بینالمللی بر کاهش تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی و وجود قوانین دست و پاگیر اداری در زمینه صدور روادید) و موانع فردی(انگیزه کم اعضای هیأت علمی برای داشتن تعاملات بینالمللی، تسلط کم اعضای هیأت علمی به یک زبان بینالمللی و ضعف تواناییها و مهارتهای علمی- پژوهشی اعضای هیأت علمی). بحث: این پژوهش دانش ما در مورد تعاملات بین المللی اعضای هیات علمی و همچنین موانع و چالش های این تعاملات افزایش میدهد. لذا برای داشتن تعامل بیشتر اعضای هیأت علمی در سطح بینالمللی، لازم است که دانشگاههای کشور در شناسایی و رفع موانع تعاملات، بیش از پیش کوشش کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بین المللی شدن؛ تعاملات بین المللی؛ اعضای هیئت علمی؛ موانع تعاملات بین المللی | ||
مراجع | ||
Beatty, M. (2013). Factors influencing faculty participation in internationalization at the University of Minnesota’s Schools of Nursing and Public Health: a case study. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education, University of Minnesota, Minneapolis and Saint Paul, Retrieved June 20, 2016 from: http://conservancy.umn.edu/handle/11299/157613 Demers CH. (2008). Organizational Change Theories a Synthesis. California: SAGE publication. Elkin, G., Farnsworth, J., & Templer, A. (2008). Strategy and the internationalisation of universities. International Journal of Educational Management, 22 (3), 239-250. Fathi Vajargah, K., Ebrahimzadeh, I., Farajollahi, M. and Khoshnoudi Far, M. (2011). “Curriculum internationalization in Iran’s higher education: a distant education perspective”, Quarterly Journal of New Approach in Educational Administration, 2) 6(, 77-106. [Persian]. Available at: http://en. journals. sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=302455 Ghaneirad, M. A. (2006). Interaction and communications in scientific society (case study in social sciences), Research Center for Social and Cultural Studies, Tehran. [Persian] Ghaneirad, M. A., & Khosrokhavar, F. (2011). “The mentalities of basic sciences leading researchers about the scientific community in Iran”, Iranian of Higher Education, 3 (4), 7-34. [Persian]. Available at: http://en. journals. sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=263423 Greenberg, J., Niehaus, E., & Williams, L. (2012). The influence of international teachers on a teacher education environment. 32nd Annual Seminar International Society for Teacher Education, Paro, Bhutan. May 21-25, 1-16. Retrieved July 27, 2015 from: https://www.education. umd.edu/international/Ofc%20Pubs/Bhutan_Paper.pdf Helms, R. M. (2015a). Internationalization in action: engaging faculty in internationalization, Part 1. American Council on Education Leadership and Advocacy, Washington DC. Retrieved August 30, 2016 from: http://www.acenet.edu/news-room/Pages/Intlz-in-Action-2013-April. aspx Hendrickson, R. M., Lane, J. E., Harris, J. T., & Dorman, R. H. (2013). Academic leadership and governance of higher education: a guide for trustees, leaders, and aspiring leaders of two- and four-year institutions. Virginia: Stylus Publishing. Proctor, D. (2015). Faculty and international engagement: has internationalization changed academic work? International Higher Education, 83, 15-17. Peterson, P. M., & Helms, F. M. (2013). Challenges and Opportunities for the Global Engagement of Higher Education.Washington DC: American Council on Education. Available at: http://www.acenet.edu/news-room/ Documents/CIGE-Insights-2014-Challenges-Opps-Global-Engagement.pdf Mohseni, H. S., Arasteh, H. R., Ghorchian., N. G. & Jafari, P. (2013). “SWOT analysis of international scientific cooperation programs in higher education in Iran”, Quarterly Journal of Educational Leadership & Administration, 7 (2), 107-129. [Persian] Nazarzadeh Zare, M., Abdi Azzar, Sh., Mardani, A. H., & Arein, M. A. (2015). From change to organizational transformation: A survey of Tehran Medical Science University’s libraries. Library Management, 36 (1/2), 157 – 167. Available at: http://www.emeraldinsight.com/doi/full /10.1108/LM-06-2014-0074. Nazarzadeh Zare, M., Pourkarimi, J., Abili, Kh. and Zaker Salehi, Gh. (2016), “Presenting a pattern for faculty members’ competency in the international engagements: a phenomenological study”, Journal of Science & Technology Policy, 8 (3), 25-38. [Persian]. Available at: http://login.nrisp.ac.ir:800/Repository/ArticleFile/487ebaf7-bab6-42f3-ae 91-bc 2d31fe869c.pdf Salimi, G., Haidari, E., & Keshavarzi, F. (2015). Faculty members’ Competencies for achieving the academic mission: A reflection from the perceptions and expectations of doctoral students. Quarterly Journal of Innovation and Enterpreneurship, 3 (7), 85-104. [Persian] Taremi K., & Moradi, I. (2015), “Islamic republic of Iran’s foreign policy with the European Union in the last three decades”, Political Science and International Relations Journal, 7 (28), 133-166. [Persian]. Available at:http://en. journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=462847
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,013 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 750 |