
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,728 |
تأملی بر شکل گیری نظام آموزش مدرن در ایران مبتنی بر مناسبات قدرت – دانش در اندیشه میشل فوکو | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 25، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 5-22 اصل مقاله (490.55 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edu.2018.21527.2150 | ||
نویسنده | ||
مرضیه عالی* | ||
عضو هیات علمی گروه مبانی فلسفی اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
جستجو در زمینه ها و شرایط شکل گیری فرآیندهای تربیتی مدرن در ایران مبتنی بر مناسبات قدرت دانش مساله اساسی است که مقاله حاضر در پی یافتن پاسخ آن است. روش پژوهش در این مطالعه روش تحلیل تاریخی مبتنی مناسبات قدرت دانش است که به تجزیه و تحلیل سیر تاریخی عوامل شکل دهنده به نظام آموزش مدرن و تحول ارزش ها در جامعه ایران پرداخته است از اینرو ، ابتدا زمینه های فرهنگی و اجتماعی شکل گیری تربیت مدرن در ایران مبتنی بر اسناد، مدارک و شواهد مورد نقد قرار گرفته و بر اساس فرض مخالف پژوهش مبنی بر ارزشمندی برخی آموزه های سنتی ؛ شیوه های آموزش و دانش سنتی طرد شده در نظام آموزشی مدرن توصیف شده است. نتیجه حاصل از گام اول پژوهش آن است که فرایند مدرنیزاسیون تربیت سنتی را با جایگزینی عواملی همچون تحول در شیوه های تنبیهی و ظهور شیوه های انضباط مدرن، یکدست سازی ظاهر، توسعه آموزش های اجباری، معماری مدرن مدارس، ایجاد سازو کارهای نظارت بر نظام دانش به به حاشیه رانده است و منجر به آن شده است که در کنار دستاوردهای عظیم آموزش مدرن سهمی از ارزش و سنتهای بومی و فرهنگی از فرایندهای آموزشی در حاشیه قرار گیرد. در گام دوم پژوهش نتایج نشان داد که صرف نظر از تحول در شیوه های تنبیهی و ظهور شیوه های انضباط مدرن و توسعه آموزشهای همگانی که دستاوردی ارزشمند در نظام آموزشی مدرن است، بازنگری در دانش سنتی وبازسازی مجدد آن بر حسب الزامات بومی است | ||
کلیدواژهها | ||
نظام آموزشی مدرن؛ مناسبات قدرت- دانش؛ سیر تحول تاریخ تربیت ایران. سنتهای بومی- فرهنگی | ||
مراجع | ||
Abrahamian, Y. (2010). Modern Iranian History. (Fattahi, M. E. Trans) Tehran: Ney. [Persian] Akbari, M. A. (2005). The genealogy of Iranian identity. Tehran: Scientific-cultural. [Persian] Alaghemand, S., Salehi, S., & Mozaffar; F. (2017). A Comparative Study of the Architecture and Content of Schools in Iran from the Traditional to the Modern Period of Art and Architecture. Tehran: Bagh-Nazari. 14 (49), 530-518. [Persian] Bahmayi, L., Marashi, S. M., Pak Seresht, M. J., & Safaei Moghadam, M. (2016). Is social and cultural reconstruction a school duty? (Analytical Analysis of the Viewpoint of Social reconstruction). Journal of Educational Sciences (martyr Chamran University). 23 (1), 5-8. [Persian] Butin, D.W. (2006). .Putting Foucault to Work in Educational Research. Journal of Philosophy of Education, 40 (3), 371-380. Deacon, R. (2006). Michel Foucault on education: A preliminary theoretical overview. South African Journal of Education. 26 (2), 177–187. Dreyfus, H., & Robino, P. (1999). Michel Foucault: Beyond Structural and Hermeneutics, (Bashirieh, H. Trans), Tehran: Ney. [Persian] Foucault, M. (1977). Discipline and punish: The birth of the prison (A. Sheridan, Trans.). London: Penguin Books. Ghasemi Pouya, E. (1998). New Schools in the Qajar Period: Constituents and Leaders. Tehran: Academic Publishing Center. [Persian] Golshan Fumani, M. R. (1994). Sociology of Education. Tehran: Shifteh. [Persian] Hafezī, A. (2016). Darolfonoun, Amir Kabir's lasting legacy. Tehran: School. [Persian] Hedayat, M. G. K. M. S. (1965). Memories and dangers. Tehran: Zaware. second edition. [Persian] Hekmat, A. (1971). Education in Ancient Iran. Iranian Institute for Research and Planning. [Persian] Hossein Zadeh, F. A. (2002). Pathology of Educational Evaluation System of Students of the Islamic Republic of Iran. Tehran: Educational planning research organization. [Persian] Illich, P. I. (2008). Deschooling Society. (Sheikhavandi, J. Trans). nameless. [Persian] Jardine, G. (2005). Foucault & Education. New York: Peter Lang. Kasravi, A. (1975). History of Constitutional Revolution. Tehran: Amir Kabir. 11th edition. [Persian] Kayamanesh, A., & Hasani, M. (2009). Reviewing the educational system of Iran from the perspective of educational system assessment. Educational Innovation, 30 (8), 104-75. [Persian] Khalilikhoo, M. R. (1994). Development and modernization of Iran in the period of Reza Shah. Tehran: Jahad University Press Center. [Persian] Ma'aref Newspaper (1937). Tehran Printing, (32). [Persian] Meadmore, D., & Symes, C. (1997). Keeping up appearances: Uniform policy for school diversity? British Journal of Educational Studies, 45, (2), 174-186. Millei, Z. J. (2010). The discourse of control: Disruption and Foucault in an early childhood classroom. Contemporary Issues in Early Childhood, 6 (2), 128-139. Nickneshan, Sh., & Samadi Darafshani, A. (2017). Reflection on elite education. Journal of Educational Sciences. 1, 5-22. [Persian] Omid, H. (1995). History of Azerbaijani Culture. Tabriz: East Azarbaijan Culture Department. Volume II. [Persian] Ravandi, M. (1986). Iranian social history. Tehran: Amir Kabir. [Persian] Safi, A. (1994). Organization and the rules of education. Tehran: Samt. [Persian] Seddiq Alam, J. (1961). The relic of life, memories of the story of Dr. Jesus Sediq Alam, who was profitable in education. Audio-visual organization of the country's fine arts. Tehran: Tabe ketab. [Persian] Shirazi, H. R., Moghadasi, M., & Dehshoor, M. (1997). Unsaid, Memories of the Martyr Hajj Mehdi Araghi. Tehran: Rasa Cultural Services Institute. [Persian] Smart, B. (2006). Michel Foucault. (Joapashani, L. & Chauwishan H. Trans) Tehran: Akhtaran Book. [Persian] Vakilian, M. (2011). History of Education in Islam and Iran. Tehran. Amir Kabir. [Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,975 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,461 |