
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,920 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,768 |
امکانسنجی اجرای طرح راهبردی بازاریابی خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاهی اهواز با محوریت قوانین رانگاناتان | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 24، شهریور 1397، صفحه 129-150 اصل مقاله (942.22 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2018.21409.1322 | ||
نویسندگان | ||
هاجر کارکو1؛ فریبا نظری* 2؛ عبدالهادی درزیان عزیزی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد | ||
2عضو هیت علمی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحداهواز | ||
3استادیار مدیریت بازاریابی، دانشکده اقتصاد ، دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش بررسی امکانات موجود از نظر مؤلفههای آمیخته بازاریابی هفتپی بر مدیران کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاهی اهواز با محوریت قوانین رانگاناتان است. روش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته است. یافتهها: نتایج حاصل از برازش نکویی خیدو برای عوامل هفتگانهی آمیخته بازاریابی با مقدار 308/9 و با سطح معناداری 002/0 از سطح خطای 05/0، رابطهی میان فراوانی مشاهده شده و فراوانی قابل انتظار معنادار گردید. بنابراین با اطمینان 95 درصد، امکانپذیر بودن اجرای طرح راهبردی بازاریابی خدمات اطلاعاتی از نظر عوامل آمیخته بازاریابی هفتپی، در بیش از 50 درصد کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاهی اهواز با محوریت قوانین رانگاناتان مشخص و بیش از 50 درصد مدیران با مفهوم بازاریابی آشنا بوده و بر ضرورت وجود آن تأکید نمودند. نتیجه گیری: براساس یافتهها، لازم است تا مدیران کتابخانهها هرچه سریعتر به برنامهریزی و اجرای یک طرح راهبردی بازاریابی در کتابخانههای خود، اقدام نمایند. سپس به تثبیت و افزایش نقاط قوت، و کاهش و رفع نقاط ضعف خود، پرداخته؛ و در راستای اهداف مشتریمداری، با تأکید بر بقا و خودکفایی کتابخانهها، اقدام گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آمیخته بازاریابی؛ امکانسنجی هفت پی؛ بازاریابی خدمات کتابخانه؛ قوانین رانگاناتان | ||
مراجع | ||
اشرفیریزی، ح؛ کاظمپور، ز. (1387)، بازاریابی خدمات و محصولات اطلاعاتی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، فصلنامه کتاب، 74: 41-52. قابل دسترس در: www.noormags.com بزرگی، ا؛ نصیری، س. (1388)، امکانسنجی برنامههای بازاریابی اطلاعات در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و ارائه مدل پیشنهادی، فصلنامه دانششناسی، 6: 1-10. بصیریان، ر. (1388). بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. ویراستار: ع نوروزی، تهران: چاپار، 92صفحه. بصیریانجهرمی، ر؛ عرفانمنش، م ع. (1387)، ارمغان بازاریابی برای کتابداران قرن بیست و یکم، اطلاعشناسی، 22: 17-30. بصیریانجهرمی، ر؛ نادریجلودار، س. (1388)، تدوین طرح بازاریابی برای کتابخانهها ضرورتی اجتناب ناپذیر که از آن غفلت میورزیم!، کتابداری و طلاعرسانی، 48: 123-140. بصیریانجهرمی، ر؛ نقشینه، ن. (1388)، نگاهی دوباره به بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: فرصتی که به چشم تهدید به آن مینگریم، فصلنامه کتاب، 80: 165-180. جلیلپور، پ؛ فرجپهلو، ع. (1392)، بررسی امکان به کارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانههای عمومی استان خوزستان براساس نظرات مدیران و کتابداران این کتابخانهها، فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 4: 511-525. حریری، ن. (1387)، بازاریابی و روابط عمومی در کتابخانهها، پیام کتابخانه، 2: 10-17. خسروی، ح. (1389)، کاربرد مفهوم بازاریابی خدمات در کتابخانههای رقومی، نشریه الکترونیکی شمسه، 9: 1-7. درودی، ف. (1391) ، اقتصاد نشر و بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، کلیات ماه، 12: 58-65. رولی، ج. (1388)، بازاریابی اطلاعات. ترجمه م اسدی؛ح اشرفیریزی، تهران: چاپار، 346صفحه. رنبورگ، گ. (1377)، بازاریابی خدمات کتابخانه و چگونگی شکلگیری آن، ترجمهد مطلبی؛ پیام کتابخانه، 29: 60-62. سلطانی، پ؛ راستین، ف. (1388)، دانشنامهی کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: فرهنگ معاصر، 460صفحه. شاهشجاعی، ع. (1377، اهمیت مدیریت اطلاعات و انتقال فناوریهای اطلاعرسانی در عصر فرا صنعتی، فصلنامه کتاب، 34: 25-33. قابل دسترس در: http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/87107 صدیق، م؛ تفرشی، ش. (1392)، مقایسهی به کارگیری شیوهی آمیخته بازاریابی 4P در کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی استان قم، فصلنامه دانششناسی، 22: 1-18. علیزاده، ح. (1385)، بررسی کاربرد اصول بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانهها، کتابداری و اطلاع رسانی، 4: 1-8. قابل دسترس در: www.noormags.com غفاری، س. (1382). مدیریت و بازاریابی کتابخانههای عمومی، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 48 و 49: 92-102. قابل دسترس در:http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/396770 کاتلر، ف؛ آرمسترانگ، گ. (1390)، اصول بازاریابی. ترجمه ب فروزنده؛ اصفهان: آموخته، 932صفحه. لیزنر، ت. (1376)، ضرورت بازاریابی برای کتابخانهها، ترجمهم لطفی؛پیام کتابخانه،26: 93-96. مارشال، ن ج. (1384)، روابط عمومی در کتابخانههای دانشگاهی، ترجمها زارع؛ تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 43: 211-232. مای، ج؛ نستا، ف. (1387)، بازاریابی خدمات کتابخانه برای جذب نسل نت، ترجمه ن حاجیعزیزی؛ پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 3: 119-139. مختاریمعمار، ح. (1382)، درآمدی بر کتابداری. تهران: قو، 212صفحه. نصیری، س. (1388)، امکانسنجی برنامههای بازاریابی اطلاعات در کتابخانهی ملی جمهوری اسلامی ایران و ارائهی مدل پیشنهادی. کارشناسیارشد. دانشکدهی مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. نوروزی، ی؛ عربلو، ح. (1389)، بررسی کاربرد اصول بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 52: 93-112. نوشینفرد، ف؛ ضیایی، ث. (1390)،آمیخته بازاریابی در وب سایت کتابخانههای مرکزی دانشگاهی ایران، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 56: 74-93. Alcock J. (2011), Strategic marketing in academic libraries: an examination of current practice. 81 p. Department of Information Studies in Scientia Economics(MSc), Aberystwyth University in Birmingham of West Midlands.
Available from:cadair.aber.ac.uk/dspace/handle/2160/7732
[accessed 20 Jun 2014].
Dhiman A.K & Sharma H. (2009), Services marketing mix library and information ceanters. Advocacy and Marketing,:456-460.
Kazempour Z, Shahbazi M, Alipour-Hafezi M & Ashrafi-Rizi H. (2013), Using 4p marketing model in academic libraries: an experience. International Journal of InformationScience and Management, 2:45-58.
Mollel M.M. (2013), Marketing mix for librarians and information professionals. Infopreneurship Journal, 1:10-28.
Available online at www.infopreneurship.net
Naikwadi VA, Chaskar PM. (2012. Implication of marketing plan: for marketing library and information services. Indian Streams Research Journal, 10:1-6.
Nicholson S. 2013. Planning, marketing, & assessing library services. Spring, Syracuse
Overton, R. 2007. Feasibility Studies Made Simple. Australia: National Library of Australia, 107 p. Available from: www.martinbooks.com.au[Accessed 6 July 2007]
Song Y-S. 2004. Marketing library services. a case study at university of illinois at urbana – champaign USA: 257-266.
Available from: http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=18543045
[accessed 21 Jun 2014].
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 716 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 411 |