تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,014 |
تعداد مقالات | 8,991 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,891,192 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,178,973 |
پژوهشی آمیخته در فرصتها و تهدیدهای یادگیری الکترونیکی | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 24، شماره 2، دی 1396، صفحه 151-174 اصل مقاله (763.06 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edu.2018.20292.2047 | ||
نویسندگان | ||
بیژن رضایی* 1؛ نادر نادری1؛ حمداله تارین2؛ حبیب جعفری3 | ||
1هیات علمی دانشگاه رازی | ||
2دانشجو | ||
3هیات علمی | ||
چکیده | ||
در عصر تغییرات و تحولات شتابنده فناوریهای الکترونیکی، آموزش عالی میبایست برای هماهنگ شدن و وفق دادن خود با تغییرات تکنولوژیکی در آموزش، به شناسایی فرصتها و تهدیدها، طراحی، راهاندازی و توسعه سیستمهای یادگیری الکترونیکی اهتمام جدی نماید. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی فرصتها و تهدیدهای یادگیری الکترونیکی در دانشگاه رازی کرمانشاه بود. روششناسی پژوهش مبتنی بر رویکرد آمیخته به روش تشریحی بود. جامعهی آماری شامل مدیران، اساتید و دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه (تمام دانشکدهها به جز دانشکدههای کشاورزی و شیمی) درسال تحصیلی 95 – 1394 بود. تعداد 534 نفر بهصورت تصادفی طبقهای نسبی در بخش کمّی و تعداد 10 نفر بهصورت هدفمند در بخش کیفی انتخاب شدند. دو ابزار پرسشنامه (خوشرنگ و همکاران، 1393) و مصاحبه برای جمعآوری دادهها استفاده شدند. ضریب پایایی پرسشنامه 89/0 a= به دست آمد. در تحلیلهای کمّی از نرمافزار Spss19 و Amos22 و در تحلیلهای کیفی از کدگذاری باز مصاحبهها استفاده شد. نتایج کمّی نشان داد، مؤلفهی هزینه– اثربخشی آموزشی مهمترین فرصت و مؤلفههای ذهنی – عاطفی و ارتباطی استاد – دانشجو و تدریس - یادگیری بهعنوان تهدیدهای یادگیری الکترونیکی شناخته شدند. در تحلیلهای کیفی راهکارهای غلبه بر تهدیدها و موانع یادگیری الکترونیکی در سه مقولهی اصلی سطح سازمانی، سطح آموزشی و سطح کاربران شناسایی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری الکترونیکی؛ فرصتها و تهدیدها؛ پژوهش آمیخته؛ دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
مراجع | ||
آتشک، محمد (1386). مبانی نظری و کاربردی یادگیری الکترونیکی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 13(43)، 135-156. امینپور، فرزانه (1385). بررسی ساختار و مزایای آموزش الکترونیکی، مجموعه مقالات همایش از آموزش الکترونیکی تا دانشگاه مجازی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. ایمان، محمدتقی و نوشادی، محمودرضا (1390). تحلیل محتوای کیفی، فصلنامه پژوهش، 3(2)، 44-15. بابایی، محمود (1389). مقدمهای بر یادگیری الکترونیکی، تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، نشر چاپار. باقری مجد، روحاله (1389). بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی با تأکید بر اهمیت یاددهی – یادگیری در نظام آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز. خوشرنگ، حسین؛ دادگران، ایده و شایگان، حوریه (1393). طراحی و روانسنجی پرسشنامه بررسی تهدیدها و فرصتهای یادگیری الکترونیکی، مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 5 (3)، 1-10. خطیب زنجانی، نازیلا؛ زندی، بهمن؛ فرجالهی، مهران؛ سرمدی، محمدرضا و ابراهیمزاده، عیسی (1390). تحلیل ساختاریافته الزامات و چالشهای موجود در یادگیری الکترونیکی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11 (8)، 995-1009. رحیمی دوست، غلامحسین و رضوی، سید عباس (1391). امکان سنجی اجرای پروژهی یادگیری الکترونیکی، مجلهی علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره ششم، 19-2(2)، 1450166. زمانپور، عنایتاله و میرزابیگی، محمدعلی (1388). بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد یادگیرندگان الکترونیکی در آموزش عالی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 4 (15)، 13-165. زارع بیدکی، مجید (1392). چالشهای توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، گامهای توسعه در آموزش پزشکی، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 10 (4)، 500 – 503. سراجی، فرهاد و عطاران، محمد (1389). روششناسی پژوهشهای مربوط به یادگیری الکترونیکی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 9 (36)، 78 – 52. طباطبایی، فهیمه؛ اخگر، بابک و ناصرزاده، سیدمحمدرضا (1390). ارائه یک مدل جامع از مسیر رضایتمندی یادگیرنده الکترونیکی، فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 3 (9)، 1 – 20. غلامحسینی، لیلا (1387)، یادگیری الکترونیکی و جایگاه آن در نظام آموزش دانشگاهی، مجله دانشکده پیراپزشکی آجا، 3 (2)، 28-35. فیضی، کامران و رحمانی، محمد (1383). یادگیری الکترونیکی در ایران، مسائل و راهکارها، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 10 (3)، 99-120. مهدیون، روح اله؛ قهرمانی، محمد؛ فراستخواه، مقصود و ابوالقاسمی، محمود (1390). کیفیت یادگیری در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاهی، فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 45 (58)، 77-100. مهدیون، روح اله؛ قهرمانی، محمد؛ فراستخواه، مقصود و ابوالقاسمی، محمود (1393). بررسی و ارائه یک الگوی تضمین کیفیت در مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره ششم، سال 21، 230-211. موسوی، مینا؛ محمدزاده نصرآبادی، مهناز و پزشکیراد، غلامرضا (1390). شناسایی و تحلیل موانع و عوامل بازدارنده به کارگیری و توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه پیام نور، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، (59)، 137-154. مزینی، ناصر (1391). چالشها و راهکارهای اجرای دورههای یادگیری الکترونیکی در ایران، تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، همایش انجمن یادگیری الکترونیکی (یادا). Crutsinger, C. A., Knight, D.K., & Kinley, T. (2005). Learning style preferences: Implicatins for web-based instrauction. Cloth Text Res J, 23 (4), 266-77. Gorard, S., & Taylor, C. (2004). Combining methods in educational and social research. New York: Open University Press. Hara, N. (2004). Student's frustration with a web based distance education course: Available from: URL:www.slis.indiana.edu/csi/wp99_01.html. Khan, B. H. (2004). People, process and product continuum in e – learning: The E – learning p 3 model. Educational Technology, 44 (5), 33– 40. Khan, B. H. (2005). Managing e-learning: Design, delivery, implementation, and evaluation. Hershey PA: Information Science Publishing. Kurtus, R. (2000). Initial Considerations Before Developing E-learning; CBT or WBT, Available at: www. Schoolfor-Champions. Com/ elearning initialconsid. htm. Mangania, P. (2003). The Seven e-learning Barriers Facing Employees; Report for Masie Centre Learning Consortium, Available at: http://www.masie.com/ researchgrants Mungania_ Final_ Report. pdf. Milovanovic, S. (2010). Opportunities and challenges of electronic learning, facta universitatis Economics and Organization, 7(2), 191–199. Negash, S., Wilcox, M. V., & Gray, P. (2008). Handbook of distance learning for real- time and asynchronous information technology education. USA: Information Science Reference, 25 (1), 50-56. Nelson, S. J., & Thompson, G. W. (2005). Barriers perceived by administrators and faculty regarding the use of distance education technologies in pre-service programs for secondary agricultural education teachers; Journal of Agricultural Education, 46 (4), 98-109. Panda, S., & Mishra, S. (2007). E-Learning in a Mega Open University: Faculty Attitude, Barriers and Motivators; Educational MediaInternational, 44 (4), 40-58. Phillips, V. (2002). Why does corporate e-learning fail? Virtual University Gazette; http://www.geteducated.com/ vug/june02/ vug0602. Htm . Selwynn, N. (2003). Ict in adult Education, Defining the territory synthesis paper prepared for the Oecd/ Ncal international roundtable. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,970 |