تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,014 |
تعداد مقالات | 8,991 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,891,230 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,179,009 |
نگاهی تطبیقی به اندیشه افلاطون و ارسطو درباره عادت: چالشی بر سر مفهوم و کاربرد | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 24، شماره 2، دی 1396، صفحه 25-48 اصل مقاله (518.22 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edu.2018.24050.2374 | ||
نویسندگان | ||
نرگس سجادیه* 1؛ سمیه سورانی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
آدمی با امید بستن به تربیت، میتواند به فراتر رفتن از محدودیتهای موجود، رهایی از بندها و فتح قلههای سعادت، بیندیشد. در این میان، بحث از چندوچون و روش تربیت، در میان اندیشمندان از رونق ویژهای برخوردار بوده است. یکی از روشهای مطرح در تربیت که مخالفان و موافقان پابرجایی داشته است، روش تربیتی "عادت" است. در آثار افلاطون و ارسطو به عنوان متقدمین عرصهی تربیت، از این روش بهوضوح سخن رفته است. هدف پژوهش حاضر این است که برخی از ابعاد ناسفته از این روش را روشن نماید و ناگفتههایی از آن را در زمینه مفهوم عادت، عرصههای بهکارگیری عادت، ملاحظات سنی و نقش مربی و متربی تبیین کند. روش مورداستفاده در این پژوهش، رویکرد تحلیلی در دو صورت تحلیل زبان فنی-رسمی و تحلیل تطبیقی است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که افلاطون و ارسطو، عادت را به عنوان یک شیوهی تربیتی پذیرفتهاند اما در مفهوم آنها از عادت تفاوتهایی نهفته است. افلاطون، عادت را از افق جنبههای اخلاقی و معنوی موردمطالعه قرار میدهد و جنبههای مثبت و منفی آن را در نظر میگیرد. ارسطو، توجیه نسبتاً وسیعتری برای عادت از لحاظ فلسفی نموده است و به جنبههای عملی آن توجه کرده است. بنابراین، ارسطو برای عادت، جایگاه ویژه با نقش مثبت قائل است درحالیکه افلاطون، به نقش ایجابی و سلبی آن توجه کرده است و به نتایج عملی عادت اهمیت میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ عادت؛ افلاطون؛ ارسطو | ||
مراجع | ||
ارسطو (1385). سماع طبیعی. ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: طرح نو. ارسطو (1381). اخلاق نیکوماخس. ترجمه ابوالقاسم پورحسینی. تهران: دانشگاه تهران. ارسطو (1381). سیاست. ترجمه حمید عنایت. تهران: انتشارات علمی فرهنگی. ارسطو (1378). مابعدالطبیعه. ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: طرح نو. افلاطون (1336). چهار رساله، ترجمه محمود صناعی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. افلاطون (1353). جمهوری افلاطون. ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: ابن سینا. افلاطون (1367). دوره کامل آثار افلاطون، ج 4. ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی. افلاطون (1374). جمهور. ترجمه فؤاد روحانی. چاپ ششم. تهران: انتشارات علمی-فرهنگی. آنجلا. آر. پی. (1383). فرهنگ توصیفی علوم رفتاری. ترجمه فاطمه کریمی و موسی کافی. رشت: جهاد دانشگاهی واحد استان گیلان. الیاس، جان (1381). تربیت زیباییشناختی. ترجمه عبدالرضا ضرابی. مجله معرفت. ش 54. 69-84.. باطنی، محمدرضا و آذرمهر، فاطمه (1373). فرهنگ معاصر انگلیسی فارسی. تهران: فرهنگ معاصر. باقری، خسرو (1388). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ج 2. تهران: انتشارات مدرسه. بیابانگرد، اسماعیل (1375). بررسی نظرات دانشمندان مختلف درباره عادت به عنوان یک شیوه تربیتی. تربیت. 11(7). 6-11. حییم، سلیمان (1372). فرهنگ یک جلدی فارسی انگلیسی حییم. تهران: فرهنگ معاصر. خارستانی، اسماعیل؛ سیفی، فاطمه و منافی شرفآباد، کاظم (1391). بررسی تطبیقی تربیت اخلاقی از دیدگاه ارسطو و ابن سینا. سومین همایش ملی سهروردی با موضوع اخلاق کاریردی. دانشگاه زنجان. رحمانپور، محمد و بختیار نصرآبادی، حسنعلی (1390). بازاندیشی در معنا، جایگاه، چالشها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامی. معرفت. 20 (160). 59-72. زیبا کلام، فاطمه (1385). ملاحظاتی در باب فلسفه آموزش و پرورش از دیدگاه ارسطو با تأکید بر اهمیت احساس و کاربرد آن در نظارت. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. ش 73. 25-44. زیباکلام، فاطمه (1387). سیر اندیشه فلسفی در غرب. تهران: دانشگاه تهران. سجادی، سیدمهدی (1384). تبیین و ارزیابی رویکرد عقلانی به تربیت دینی (قابلیتها و کاستیها). مجله نوآوریهای آموزشی، شماره 11، 35-55. عطاران، محمد (1366). آراء مربیان مسلمان دربارهی کودک. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. کاپلستن، فردریک (1362). تاریخ فلسفه، ج 1، ترجمه جلال الدین مجتبوی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. کاردان، علی محمد (1381). سیر آراء تربیتی در غرب. تهران: سمت. کلوسکو، جورج (1389). تاریخ فلسفه سیاسی. ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: نشر نی. کومبز، جی. آر و دانیل، ال بی (1387). پژوهش فلسفی: تحلیل مفهومی. ترجمه خسرو باقری. درشوبرت و همکاران، روش شناسی مطالعات برنامه درسی (صص 43-66). ترجمه محمود مهرمحمدی و همکاران. تهران: انتشارات سمت. کینی، جان جی. (1373). افلاطون. ترجمه عزت الله فولادوند. تهران: کهکشان. نقیبزاده، میرعبدالحسین (1390). نگاهی به فسلفه آموزش و پرورش. تهران: طهوری نوظهور، یوسف (1387). نسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون. پژوهشهای فلسفی. سال 51، شماره 207، صص 135-159. یگر، ورنر (1376). پایدیا، ج 2 و 3، ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی. Aristotle (1980). Necomachean ethics, (Translated by W. D. Ross), New York: Oxford University Press. Drayfus, S. E. (2004). The five stage model of adult skill acquisition. Bulletin of Acience and Thechnology Society, 24 (3), 177-181. Given, L. M. (2008). Encyclopedia of qualitative research methods. California & London: sage Publications. Hodgson, G. M. (2014). Habits, in Encyclopedia of educational theory and philosophy 1 st, D. C. Phillips (Ed.), Electronic book, Sage. Kraut, R. (2014). Aristotle’s ethics. In Stanford Encyclopedia of philosophy Available at http://plato.stanford.edu/entries/aristotle-ethics/, 30/3/2016. Kazepides, A. C. (1970). The concept of habit in education. Educational Theory and Philosophy, 20 (1), 54-62. Malikeil, J. (2003). Moral Character: Hexis, habitus and ‘habit’, An Internet Journal of Philosophy, V. 7, available at http://www.minerva. mic.ul.ie//vol7/moral.html, 30/3/2016. Peters, R. S. (1963). Reason and habit: The paradox of moral education, in W. R. Niblett, Moral education in a changing society, London: Faber. Plato (1961). Laws. Translated by R. G. Burry. Cambridge: Harvard University Press. Ryle, G. (1949). The concept of mind, New York: Barnes and Noble. Rorty, A. O. (1980). Akrasia and pleasure, In Essays on Aristotle ehics, (A. O. Rorty E.d.). Berekley: University of California Press, 267-284. Miner, R. C. (2013). Aquinas on Habitus, in A history of habit: From Aristotle to Bourdieu, (Ed. Tom Sparrow and Adam Hutchinson), New York: Lexington Books. Olsen, O., Tudoran, A., A., Bruns, K., & Verbeke, W. (2012). The Role of Habit strength. European Journal of Marketing, 47 (1), 303-323 Ulich, R. (1968). History of Educational Thought. New York: American Book. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,514 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,373 |