تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,014 |
تعداد مقالات | 8,991 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,891,190 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,178,969 |
روایتِ معلمی کردن یک معلم ابتدایی با تأکید بر نقش نظریههای تربیتی | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 24، شماره 2، دی 1396، صفحه 5-24 اصل مقاله (534.65 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edu.2017.21703.2172 | ||
نویسندگان | ||
نجمه سلطانی نژاد* 1؛ محبوبه عارفی2؛ نعمت الله موسی پور3؛ کوروش فتحی اجارگاه4 | ||
1کارشناس پژوهش سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان دانشجوی دکترای دانشگاه شهید بهشتی، گروه علوم تربیتی | ||
2دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
3معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان | ||
4دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف کاوش فرایند معلمی کردن یک معلم ابتدایی با محوریت نقش نظریههای تربیتی در آن انجام گرفت. روش انجام این پژوهش روایت پژوهی بوده است. با توجه به اینکه روایت پژوهی به منظور مطالعه عمیق یک یا تعداد معدودی از افراد انجام میگیرد، این تحقیق روی یک معلم ابتدایی متمرکز شد. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبههای روایتی و نیمه ساختار یافته، روشهای تحلیل روایتها و تحلیل روایی بهکار گرفته شد. به منظور افزایش روایی یافتهها از روش چک کردن شرکت کنندگان و همچنین سه سویهسازی استفاده شد. در تحلیل روایتها از الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین کمک گرفته شد. یافتهها نشان میدهد که مقوله مرکزی در معلمی کردن این معلم ابتدایی، باورهای اوست که تحت تأثیر عوامل متعددی چون تجربههای پیشین و گذراندن دورههای تربیت معلم شکل میگیرد. در نهایت معلم با گزینش کردن نظریههای دانشگاهی، در کلاس درس بر مبنای خرد عملی عمل میکند. بر این مبنا، این نتیجه بهدست میآید که گرچه عوامل متعددی فراتر از دورههای تربیت معلم و نظریههای تدریس شده در آن بر معلمی کردن این معلم اثر دارد، اما نقش نظریههای تربیتی نیز انکارناپذیر است. به همین دلیل با طراحی صحیح دورههای تربیت معلم میتوان به آگاهانهتر شدن عمل معلم کمک کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه تربیتی؛ معلمی کردن؛ روایت پژوهی | ||
مراجع | ||
اشتراوس، آنسلم و کوربین، جولیت (1390). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. (ابراهیم افشار، مترجم). تهران: نشر نی. ایروانی، شهین (1388). رابطه نظریه و عمل در تعلیم و تربیت. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. آل حسینی، فرشته (1392). تدریس به عنوان رشته عملی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 8(32)، 41-66. امین خندقی، مقصود؛ زرقانی، اعظم؛ شعبانی ورکی، بختیار و موسی پور، نعمت اله (1395). ارتباط دانش نظری و عملی معلمان در پارادایمهای اجرای برنامه درسی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، 6 (1)، 46-69. پاکسرشت، محمدجعفر (1386). نظریههای تربیتی و چالشهای نظریه پردازی در آموزش و پرورش ایران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی،20 (6)، 125-148. کرسول، جان (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش. انتخاب از میان پنج رویکرد. (حسن دانایی فرد و حسین کاظمی، مترجمان). تهران: انتشارات صفار. رجایی، ملیحه؛ جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره و بهروز مهرام (1393). بررسی سعه صدر معلمان و رابطه آن با ترجیح سبک تدریس آنها. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره 6، ش 2، صص 113-138. عباباف، زهره؛ فراستخواه، مقصود؛ مهرعلیزاده، یدالله و فتحی واجارگاه، کوروش (1393). تأمل بر صلاحیتهای حرفهای معلمان در مطالعات برنامه درسی. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره 6، ش 2، صص 157-182. Allsopp, D. H., DeMarie, D., Alvarez-McHatton, P., & Doone, E. (2006). Bridging the Gap Between Theory and Practice: Connecting Courses with Field Experiences. Teacher Education Quarterly, 33 (1), 19-36. Bransford, J., Stevens, R., Schwartz, D., Meltzoff, A. N., Pea, R., Roschelle, J., Vye, N., Kuhl, P. K., Bell, P., Barron, B., Reeves, B., & Sabelli, N. (2005). Learning Theories and Education: Toward a Decade of Synergy. In Alexander, P. & Winne, P. (eds). Handbook of Educational Psychology (2nd ed. 209-244). Mahwa: Erlbaum. Carr, D. (1995). Is Understanding the Professional Knowledge of Teachers a Theory-Practice Problem?, Journal of Philosophy of Education, 29 (3), 311-313. Cheng,, M. M. H., Cheng, A. Y. N., & Tang, S. Y. F. (2010). Closing the Gap between the Theory and Practice of Teaching: Implications for Teacher Education Programs in Hong Kong. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 36) 1(, 91-104. Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2000). Narrative Inquiry: Experience and Story in Qualitative Research. San Fransisco: Jossey-Bass. CA. Deng, D. (2004). The role of theory in teacher preparation: an analysis of the concept of theory application. Asia-Pacific Journal of Teacher Education 32 (2), 143-157. Feiman-Nemser, Sh., & Remillard, J. (1996). Perspectives on Learning to Teach. In Myrray, F. (ed) A Knowledge Base for Teacher Educators. New York: Jossey-Bass. Giddings, M. M., & Vodde, R. (2003). A Conceptual Framework for Foundation Practicum and Seminar. Journal of Teaching in Social Work, 23) 1-2(, 123-148. Lindgren, H. C. (1959). Learning Theory and Teaching Practice. Educational Leadership, 333-339. Lurenberg, M., & Korthagen, F. (2009). Experience, Theory and Practical Wisdom in Teaching and Teacher Education, Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15) 2(, 225-240. Nielsen, T. K. (2011). Theory and Practice in Professional Education Programs – asymmetric review- Aurhus University. Rusznyak, L. (2009). Confronting the Pedagogical Immunity of Student Teachers. Education as Change, 13) 2(, 263-276. Ulvik, M., & Smith, K. (2011). What Characterizes a Good Practicum in Teacher Education? Education Inquiry, 2 (3), 517-536. Strong-Wilson, T. (2006). Re-Visioning One’s Narratives: Expolring the Relationship between Research Self-Study and Teacher Research. Studying Teacher Education, 2 (1), 59-76. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,849 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,593 |