
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,449,228 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,629,820 |
واکاوی میزان بهرهمندی اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ایران از فعالیتهای مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 23، اردیبهشت 1397، صفحه 95-112 اصل مقاله (729.41 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2017.15515.1143 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا شکاری* 1؛ فاطمه فهیم نیا2؛ غلامرضا حیدری3 | ||
1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران | ||
3استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ایران با استفاده از مدل جونز انجام شده است. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی مورد بررسی تمامی اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی در دانشگاههای دولتی ایران است. ابزار پژوهش پرسشنامهای است و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار آماری spss استفاده شده است. یافتهها: میانگین کلی مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی 32/3 میباشد. به لحاظ جنسیت، وابستگی سازمانی و سن تفاوت معنیداری مشاهده نمیشود، اما به لحاظ درجهی علمی تفاوت معنیداری میان اعضای هیأت علمی دانشیار و استاد وجود دارد. نتیجهگیری: بهترین وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی در گروه سنی 45-36 سال، درجهی علمی دانشیار، گروههای کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و زنان بوده است. در کل، علیرغم مشاهدهی وضعیت نسبتاً مطلوب، لزوم ارتقای مهارتهای اعضای هیأت علمی در مواجه با حجم انبوه اطلاعات کاغذی احساس میشود، تا با صرف کمترین هزینه، بهترین اطلاعات در مناسبترین زمان بازیابی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اطلاعات کاغذی؛ اعضای هیأت علمی؛ مدیریت اطلاعات؛ مدیریت اطلاعات شخصی؛ علم اطلاعات و دانششناسی | ||
مراجع | ||
آموزنده، مهدیه (1390). بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهراء در سال تحصیلی 91-1390. پایاننامه کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. جدیدی، زهرا (1394). میزان بکارگیری مدیریت اطلاعات شخصی توسط اعضای هیاتعلمی دانشکدههای پیراپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران. پایاننامه کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران. حجازی، یوسف، بازرگان، عباس، اسحاقی، فاخته (1387). راهنمای گام به گام ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه چاپ و انتشارات. صالحنژاد، زهرا (1393). رفتار مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند. پایاننامه کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. عبداللهی، لیلا (1390). استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از ابزارهای مدیریت اطلاعات شخصی. پایاننامه کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. مجاور، آیدا (1392). بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در مجموعه اطلاعات الکترونیکی شخصی بر اساس مدل جونز. پایاننامه کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
Barreau, D. K. (1995). Context as a factor in personal information management systems. Journal of the American Society for Information Science, 46 (5), 327–339.
Bellotti, V., Ducheneaut, N., Howard, M., Smith, I., Neuwirth, C. (2002). Innovation in extremism: Evolving an application for the critical work of email and information management. In DIS’02: Proceedings of the Conference on Designing Interactive Systems (pp. 181–192). New York, NY, USA: ACM Press.
Case, D. O. (1991). Conceptual organization and retrieval of text by historians: The role of memory and metaphor. Journal of the American Society for Information Science, 42 (9), 657-668.
Cole, I. (1982). Human Aspects of Office Filing: Implications for the Electronic Office. In Proceedings of the Human Factors Society, 26th Annual Meeting, edited by Richard E. Edwards, 59-63. Santa Monica: Human Factors Society.
Fertig, S., Freeman, E., Gelernter, D. (1996). “Finding and reminding” reconsidered. SIGCHI Bulletin, 28(1), 66-69.
Jones, W. (2008). Personal information management. Annual Review of Information Science and Technology, 41 (1), 453-504. Available at: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aris.2007.1440410117/full (Accessed 16 Nov. 2014)
Kwasnik, B. H. (1991). The importance of factors that are not document attributes in the organization of personal documents. Journal of Documentation, 47 (4), 389-398.
Lansdale, M. W. (1988). The psychology of personal information management. Applied Ergonomics, 19 (1), 55–66.
Malone, T. W. (1983). How do people organize their desks? Implications for the design of office information systems. ACM T rans actions on Information Systems (TOIS), 1(1), 99-112. Available at: http://130.102.79.1/~id/projects/mailstacker/papers/malone.pdf (Accessed 11 November 2014)
Song, G., Ling, C. (2009).The Roles of Profession and Gender in Some PIM Tasks.In Michael J. Smith and Gavriel Salvendy (Eds.). Human Interface and the Management of Information: Designing Information Environments, 13thInternational Conference on Human–Computer Interaction, HCI Internationa l2009, San Diego, California, USA, July 19–24, 2009, 429-436.
Whittaker, S., Hirschberg, J. (2001) .The character, value, and management of personal paper archives.ACM Transactions on Computer-Human Interaction (TOCHI), 8 (2), 150-170. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 425 |