
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,434,887 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,627,633 |
بررسی مقایسهای زیرساختهای اشتراک دانش از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 19، خرداد 1396، صفحه 21-38 اصل مقاله (616.57 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2017.17655.1211 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا سلیمان پور* 1؛ عبدالحسین فرج پهلو2؛ حسین دهداری راد3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشجوی دکتر کتابداری پزشکی | ||
چکیده | ||
هدف: هدف تحقیق حاضر عبارت است از بررسی زیرساختهای اشتراک دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه جامعه علمی این دانشگاه یعنی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی. روششناسی:. تحقیق حاضر از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی صورت گرفت. جامعه تحقیق را کلیه اساتید دانشگاه شهید چمران که در مجموع 535 نفر میباشند، و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به تعداد 6000 نفر تشکیل میداد. انتخاب جامعه نمونه با روش تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت و دانشکده صورت گرفت و تعداد آن با استفاده از جــدول گرجسی - مورگان مشخص شد. بر این اساس، جمعیت نمونه برای اعضای هیأت علمی برابر با 225 نفر و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی 361 نفر بود. به منظور بررسی وضعیت زیرساختهای موجود با ساخت مقیاسی از نوع لیکرت، و با استفاده از طیف پنج گزینهای یعنی از 1 تا 5 بر مبنای یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علیآبادی (1392) و پرسشنامهی سلیمانپور (1394) تدوین شد که دادههای لازم به وسیله آن گردآوری شد. برای قضاوت در مورد مطلوبیت زیرساختهای موجود بر اساس طیف بازرگان و همکاران (1386) عمل شد که مطابق این طیف از 1 تا 33/2 را نامطلوب، از 34/2 تا 67/3 را نسبتاً مطلوب و از 68/3 تا 5 را مطلوب ارزیابی میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتراک دانش؛ دانشگاه شهید چمران؛ بررسی مقایسهای؛ قطب علمی مدیریت دانش | ||
مراجع | ||
اسماعیلپناه، فرشاد، خیاط مقدم، سعید (1392). بررسی وضعیت موجود اشتراکگذاری دانش بین اعضای هیأت علمی دانشگاهها (مطالـعه موردی دانشگاه آزاد اسـلامی مـشهـد). مدیریت بهرهوری، 26: 43- 68. بازرگان، عباس، حجازی، یوسف و اسحاقی، فاخته (1386). فرایند اجرای ارزیابی درونی در گروههای آموزشی دانشگاهی (راهنمای عملی)، چ 2، تهران: نشر دوران. پایگاه اطلاعرسانی دولت متن سند نهایی چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران دسترس پذیر در: www.dolat.ir پورسراجیان، داریوش، اولیا، محمد صالح، سلطانیعلیآبادی، مژگان (1392). تعین و اولویتبندی موانع به اشتراکگذاری دانش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی امام جواد (ع). فصلنامه تخصصی رشد فناوری، 9 (34). تاجداران، منصور، رضایی شریفآبادی، سعید، رفوآ، شبنم (1392). بررسی میزان رعایت مؤلفههای زیرساختهای اشتراک دانش در صنعت بیمه ایران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 5 (2): 61-82. جاشاپارا، آشوک، ترجمه مصطفی کاظمی، مرجان فیاضی و مجتبی کفاشیان (1388). رویکردی منسجم در مدیریت دانش. تهران: شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر. جعفرزاده کرمانی، زهرا (1390). عوامل مؤثر بر رفتار اشتراک دانش اعضاء هیأت علمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی در ایران و ارائه الگوی پیشنهادی. پایاننامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. رهنورد، فرجاله، صدر، فاطمه (1388). رابطه ادراک فرهنگ تسهیم دانش کارکنان با عوامل سازمانی در دستگاههای دولتی. نشریه فراسوی مدیریت. 2(8): 51-74. سلیمانپور، سمیرا (1394). بررسی وضعیت اشتراک دانش و عوامل مؤثر بر آن در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 93 - 94 به منظور ارائه راهکارهایی برای پیادهسازی سازوکارهای عملی اشتراک دانش در این دانشگاه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. علی پور درویشی، زهرا (1391). ارائه مدل عوامل مؤثر بر تسهیم دانش گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات) مانیان، امیر، میرا، سید ابوالقاسم، کریمی، احسان (1390). بررسی شاخصهای مؤثر بر تسهیم دانش در میان دانشجویان دورههای آموزش الکترونیکی (مطالعه موردی: مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران). پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 27 (1): 47- 65. نعمتی انارکی، لیلا، نوشین فرد، فاطمه (1392). اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی در میان اعضای هیأت علمی رشته پزشکی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 25 (4): 129- 143. نعمتیانارکی، لیلا، نوشینفرد، فاطمه، باب الحوائجی، فهیمه، اباذری، زهرا (1392). عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی. مدیریت اطلاعات سلامت. 10 (5): 714- 725. Chin, Wei Chong, Yee, Yen Yuen, Geok, Chew Gan (2013). Knowledg Sharing of Academic Staff: A Comparison Between Private and Public Universities in Malaysia. Library Review, 63) 3): 203 - 223. Fullwood, Roger, Rowley, Jennifer, Delbridge, Rachel (2012). Knowledge Sharing Amongst Academics in UK Universities. Journal of Knowledge Management, 17 (1): 123- 136. Ghadirian, Hajar, Fauzi Mohd Ayub, Ahmad, Silong, Abu Daud, Binti Abu Bakar, Kamariah, Hossein Zadeh, Ali Mohammad (2014). Knowledge Sharing Behaviour Among Students in Learning Environments: A Review of Literature. Asian Social Science, 10(4): 38- 45. Isika, Nwakego Ugochi, Ismail, Maizatul Akmar, Ahmad Khan, Ali Fauzi (2012). Knowledge Sharing Behavior of Postgraduate Student in University of Malaya.The Electronic Library, 31(6): 713 – 726. King, (1999). Knowledge Management: applying manufacturing theory in knowledge – based industries. Management Accounting. 77 (3). Sohil, sadiq, Daud, Salina (2009).Knowledge Sharing in Higher Education Institution Perspectives From Malaysia.The Journal of Information and Knowledge Management, 32 (2): 125- 142. Ting Jer Yuen, M. Shaheen Majid (2006). Knowledge Sharing Patterns of Undergraduate Students in Singapore. Library Review, 56(6): 485- 495. Yu Cheng, Ming, Yin Ho, Jessica Sze, Lau, Pei Mey (2009). Knowledge Sharing in Academic Institution: a Study of Multimedia University Malaysia. Electronic Journal of Knowledge Management, 7(3): 313- 324. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 777 |