
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,793 |
بررسی رابطه بین استفاده از شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت و سطح سرمایه اجتماعی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 23، اردیبهشت 1397، صفحه 15-26 اصل مقاله (532.13 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2017.13131 | ||
نویسندگان | ||
نسیم معمار* 1؛ فاطمه باجی2؛ فاطمه حسینی زاده3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران، اهواز | ||
2عضو هیئت علمی و مربی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران، اهواز و دانش آموخته دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران، اهواز | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت استفاده از شبکة اجتماعی علمی ریسرچگیت و رابطة آن را با سرمایة اجتماعی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی میباشد. جامعة پژوهش را کلیة اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، عضو شبکة اجتماعی علمی ریسرچگیت تشکیل میداد که از بین آنها نمونهای به تعداد 208 نفر به روش تصادفی انتخاب شد. ابزار استفاده شده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهش پریرخ و احمدی بود. پایایی این ابزار مجدداً محاسبه شده و مقدار ضریب آلفای کرونباخ آن 99/0 به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان میدهدکه میانگین میزان استفاده از شبکةاجتماعی ریسرچگیت درمیان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز88/1 و میانگین مؤلفههای مشارکت، اعتماد، معتمد بودن و احساس تعلق و علاقه از سرمایة اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشگاه به ترتیب 30/3، 46/3، 03/3 و 52/3 درصد است. در مجموع میانگین وضعیت سرمایة اجتماعی آنان 34/3 درصد سنجیده شد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که بین میزان استفاده از شبکةاجتماعی ریسرچگیت در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مؤلفههای سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. به عبارتی اغلب اعضای هیئت علمی که میزان استفاده آنها از شبکة اجتماعی ریسرچگیت بالا بوده است و علاقة بیشتری به استفاده از این شبکه داشتهاند. پژوهشهایی که دررابطه با ماهیت شبکههای اجتماعی علمی انجام میگیرند، اهمیت زیادی دارند. چراکه نتایج آنها میتواند به کاربران در راستای همکاری بهتر در زمینههای پژوهشی کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکة اجتماعی؛ شبکة اجتماعی علمی ریسرچ گیت؛ سرمایة اجتماعی؛ اعضای هیئت علمی؛ دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز | ||
مراجع | ||
اخترمحققی، مهدی (1385). سرمایه اجتماعی.تهران: پژوهشگران اختر. بتولی، زهرا. 1392. قابلیتهای شبکه اجتماعی ریسرچ گیت برای پژوهشگران. گفتمان علم و فناوری، 1(2)، ص 59-68. پریرخ، مهری و شکریه احمدی. 1388. بررسی میزان توانمندی گروه بحث الکترونیکی علوم کتابداری و اطلاعرسانی (LIS) در تشکیل سرمایه اجتماعی. کتابداری و اطلاعرسانی، 12(3)، ص 19-41. قنادان، محمود و ویدا اندیشمند. 1388. نقش دانشگاه در ایجاد سرمایه اجتماعی به منظور تهیه مدل بهبود سیستم آموزش عالی کشور. دانش و پژوهش درآموزش.دانشگاه آزاد اسلامی ایران، 23: 23-44. موسوی، سید کمال الدین و فریده حدادی. 1390. تحلیل مقایسهای سرمایه اجتماعی در جهان واقعی و در جهان مجازی :با تاکید بر جوانان 15تا24 ساله مراجعهکننده به کافینتها در شهر اصفهان(سال1390). مجله جهانی رسانه- نسخه فارسی، (12)2: 110-129. نگهبان، محمدباقر (1391). وب 2و کتابخانه2. شیراز: همارا. نیازمند، محمدرضا. 1392. بررسی تطبیقی میزان استفاده پژوهشگران کشورهای خاورمیانه از شبکههای اجتماعی علمی پیوسته. پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی. Elison N.B., Steinfield C., & Lampe C. (2007). The benefits of Facebook ”friends:” social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12, 1143-1168.
OakleyL, Maghrabi R, Nemati H. (2014). The impact of self-selected identity on productive or perverse social capital in social network sites. Computers in Human Behavior, 33, 367-371.
Putnam, R.D. (2000). Bowling alone. The collapse and revival of American community. New York: Simon and Schuster.
Roebuck D. B., Siha S., Bell R. L. (2013). Faculty usage of social media and mobile devices: Analysis of advantages and concerns. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 9, 171-192.
Thelwall M, Kousha K. (2014) .Social Network or Academic Network?.Journal of the Association for Information Science and Technology, 65(4), 721–731.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 539 |