
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,144 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,484,125 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,649,637 |
مطالعه منتقدانه مسئولیت اجتماعی شرکتها و توسعه (یک مطالعه مردمنگارانه در منطقه عسلویه) | ||
توسعه اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 44، تیر 1396، صفحه 37-70 اصل مقاله (317.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/qjsd.2017.13003 | ||
نویسندگان | ||
مهتا بذرافکن* 1؛ محمدتقی ایمان2 | ||
1دکتری جامعه شناسی تغییرات اجتماعی دانشگاه شیراز | ||
2استاد گروه جامعهشناسی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
منطقهی گازی پارس جنوبی واقع در شهرستان عسلویه یکی از مناطق صنعتی خاورمیانه و محل فعالیت دهها شرکت پتروشیمی است که تأثیر مخربی روی زیستبوم منطقه گذاشته که بحث مسئولیت اجتماعی شرکتها و روند توسعهی متوازن در آن حائز اهمیت است. این پژوهش با نگرشی جامعهشناختی، با هدف مطالعهی منتقدانهی مسئولیت اجتماعی شرکتها، از دیدگاه جوامع محلی بهعنوان بخشی از ذینفعان بیرونی انجام شده است. جهت انجام این پژوهش، از روش مردمنگاری انتقادی و مصاحبهی اپیزودیک همراه با مشاهده و شیوهی نمونهگیری هدفمند و مصاحبه با 20 نفر از ساکنان بومی انجام و با تکنیک استقراء تحلیلی، از دادههای حاصل، مقولههای اصلی ناپایداری، سلطهی فنسالاری بر انسانمداری، کارکرد غیر اثربخش نهادها و مقولهی هستهی بازاندیشی توانمندساز استخراج و تحلیل شد و مدل پارادیمی بر مبنای مدل پارادایمی اشتراوس ـ کوربین ارائه گردید. نتایج نشان داد مردم این منطقه از رونق اقتصادی و برخی موقعیتهای ناشی از توسعهی اقتصادی ارزیابی مثبتی داشته، اما عملکرد شرکتها در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکتیشان را در قبال زیستبوم و توسعه ی پایدار و متوازن و در نظر گرفتن حقوق مردم محلی ضعیف ارزیابی کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیت اجتماعی شرکتی؛ صنعتی شدن؛ توسعهی پایدار؛ مردم نگاری انتقادی | ||
مراجع | ||
احمدی، حمید و بیداللهخانی، آرش (1392). "پسا توسعهگرایی و بازنماییهای انتقادی از گفتمان توسعه؛ رویکردی مردمی"، مطالعات توسعهی اجتماعی ایران، دورهی 5 شمارهی 3 (مسلسل 19).## اسکوبار، آرتورو (2005). تصور عصر پسا ـ توسعه، ترجمهی آارمان شهرکی، وبگاه انسانشناسی و فرهنگ، http://anthropology.ir/node/5448. ## ایمان، محمدتقی (1391). روششناسی تحقیقات کیفی، قم: پزوهشگاه حوزه و دانشگاه. ## صابری زفرقندی، محمدباقر؛ رحیمی موقر، آفرین؛ حاجبی، احمد (1386). "وضعیت مصرف مواد، اعتیاد و خدمات مربوطه در کارگران منطقهی صنعتی عسلویه"، مجلهی پژوهشی حکیم، دورهی 12، شمارهی 4. ## صادقی فسایی، سهیلا (1385). "ارائهی یک الگوی مفهومی برای مسائل و انحرافات اجتماعی و راه حلهای کاهش آن در عسلویه"، مجلهی جامعهشناسی ایران، دورهی 7، شمارهی 2، تابستان. ## صدوق، سید حسن؛ سجادی، ژیلا و امیری، نورالدین (1393). "تحلیل پایداری اجتماعی اثرات توسعهی صنعتی منطقهی ویژه پارس جنوبی در بخش عسلویه"، فصلنامهی جغرافیا، سال دوازدهم، شمارهی 41. ## طالبیان، سید امیر؛ فاضلی، محمد و دغاغله، عقیل 1387) "تحلیل تأثیر اجتماعی توسعهی صنعتی در منطقهی عسلویه، نامهی علوم اجتماعی، شمارهی 33، بهار. ## رضادوست، کریم؛ فاضلی، عبدالله و مقتدایی، فاطمه (1393). "بررسی عوامل مؤثر بر میزان نشاط در استان خوزستان"، فصلنامهی توسعهی اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز، دورهی 8، شمارهی 4، تابستان. ##
Armstrong, Scott. J., Green, Kesten C, (2013), “Effects of corporate social responsibility and irresponsibility policies”, Journal of Business Research 66, pp.1922–1927. ##
Bobby Banerjee, S. (2008). “Social Responsibility: The Good”, the Bad and the Ugly, Critical Sociology 34, (1), pp.51-79.
Bobby Banerjee, S. (2010). Social Responsibility: The Good, the Bad and the Ugly, USA, Edward Elgar. ##
Boeddeling, J. (2012). Orporate Social responsibility: a Perspective from Weberian Economic sociology, Doctoral thesis, Herdecke University. ##
Carroll, A. (1979). “A three-dimensional conceptual model of corporate social performance”, Academy of Management Review 4:pp. 497–505. ##
Clarkson, M. B. E. (1995). “A Stakeholder Framework for Analysing and Evaluating Corporate Social Performance”, Academy of Management Review, Vol. 20 No. 1, pp. 92-117. ##
Dasmann, R. (1988). “National parks, nature conservation, and future primitive”, In J.H. Bodley (ed.) Tribal Peoples and Development Issues. Pao Alto, CA: Mayfield, pp. 303–310. ##
Dobson, A. (1996). “Environmental sustainabilities: an analysis and typology”, Environmental Politics 5(3), pp. 401–28. ##
Elkington, J. (1997). “Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business. Oxford: Capstone, Lantos, G. P. (2001) the ethicality of altruistic corporate social responsibility”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 19 No. 3, pp. 205-230. ##
Emmanuel, R., Cruz, B., Bres, L., L. (2014). “An assessment of corporate social responsibility practices in the mining and oil and gas industries”, Journal of Cleaner Production, pp. 1-15. ##
European Commission (2007). Promoting a European framework for CSR: http:// www. europa.eu.int/ comm/ employment_social/soc-dial/csr.Accessed 15 March. ##
Flick, U. (2000). Episodic Interviewing in Bauer and Gaskell (eds), Qualitative Reserching with text, Image and graound: A Practical Handbook; London: Sage. ##
Freeman, R. E. (1998). “A stakeholder theory of the modern corporation, in Pincus, L. B. (Ed.), Perspectives in business ethics”, McGraw-Hill, Singapore, pp. 171-181. ## Friedman, M. (1998). “The social responsibility of business is to increase its profits, in Pincus, L. B. (Ed.), Perspectives in business ethics”, McGraw-Hill, Singapore, pp. 246-251. ##
Gladwin, T.N., Kennelly, J.J. and Krause, T.S. (1995). “Shifting paradigms for sustainable development: implications for management theory and research”, Academy of Management Review, 20 (4):pp. 874–907. ##
Jensen, M. C. (2001). “Value Maximization, Stakeholder Theory, and the Corporate Objective Function”, Journal of Applied Corporate Finance, Vol. 14 No. 3, pp. 8-21. ##
Lantos, G. P. (2001). “The ethicality of altruistic corporate social responsibility”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 19 No. 3, pp. 205-230. ##
Matten, D., Crane, A. and Chapple, W. (2003). “Behind the Mask: Revealing the True Face of Corporate Citizenship”, Journal of Business Ethics, Vol. 45 No. 1/2, pp. 109-120. ##
Meeting Changing Expectations, World Business Council for Sustainable Development: Geneva. ## Melhuus, Marit, Mitchell, Jon P; Wulff, H. (2010). Ethnographic Practice in the Present, London: Berghahn Books. ##
Newton, T. and Harte, G. (1997). Green business: technicist kitsch? Journal of management Studies, 34 (1): pp.75–98. ##
Nicolau, Juan L. (2008). “Corporate social responsibility, Worth-Creating Activities Annals of Tourism Research, Vol. 35, No. 4, pp. 990–1006. ##
Ranängen, H., Zobel, Th. (2014). “Revisiting the ‘how’ of corporate social responsibility in extractive industries and forestry”, Journal of Cleaner Production, pp. 1-14. ##
Thomas, J. (1993). Doing Critical Ethnography, Newbury park, CA: sage. ##
World Business Council for Sustainable Development (1999). Corporate Social Responsibility## World Commission on Environment and Development (1987). Our Common Future. Oxford: Oxford University Press. ## www.sid.ir. ## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,059 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,394 |