تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 990 |
تعداد مقالات | 8,645 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,298,478 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,442,641 |
بررسی آزمایشگاهی اثر شکاف برآبشستگی بستر در سری صفحات مثلثی متصل به ساحل در خم 90 درجه ملایم | ||
علوم و مهندسی آبیاری | ||
مقاله 20، دوره 40، 1-1، خرداد 1396، صفحه 249-260 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jise.2017.12971 | ||
نویسندگان | ||
محسن درستی* 1؛ احمد فتحی2؛ محمد محمودیان شوشتری3 | ||
1دانشجوی کارشناسیارشد سازههای آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3استاد بازنشته گروه عمران، دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
صفحات مثلثی متصل به ساحل، روشی جدید برای کنترل فرسایش وکمک به حفظ سواحل در رودخانههای پیچانرودی هستند. این سازهها در معرض فرسایش ناشی از تمرکز جریان در قسمت دماغه خود میباشند. به همین دلیل باید با روشهایی مانع از تخریب این سازه و صدمههای مالی و جانی جبرانناپذیرشد. یکی از این روشها استفاده از شکاف است. در تحقیق حاضر ابتدا از سری صفحات مثلثیکه یک شکاف مستطیلی بهموازات وتر، با سطح بازشدگی 10 درصد مساحت کل صفحه و با نسبت 4=a/b(a و b به ترتیب طول و عرض شکاف) در موقعیت نزدیک به بستر در آنها ایجادشده، استفاده شد. زاویهصفحاتنسبتبهساحلبالادست 30 درجه بود. آزمایشها تحت فواصل کارگذاری متفاوت، 4، 6 و 8برابرطولمؤثر، با شرایط هیدرولیکی متفاوت (اعداد فرود 0/287، 0/304، 0/322) و آب زلال انجام شد. در تمامی آزمایشها عمق جریان ثابت و برابر 14 سانتیمتر بوده است. سپس نتایج بهدستآمده با حالت بدون شکاف مقایسه گردید. نتایج نشان داد که شکاف باعث کاهش اعماق آبشستگی حول دماغهی صفحات میشود. درصد کاهش متوسط اعماق آبشستگی حول دماغهی صفحات در فواصل 4،6 و 8 برابر طول مؤثر به ترتیب 9 درصد، 17 درصد و 18 درصد به دست آمد. صفحاتمثلثی،باعثانحرافجریانازقوسبیرونی بهطرفمرکز کانال شدند و تشکیل خطالقعر دادند. شکاف باعث کاهش حداکثر عمق آبشستگی خطالقعر شد، بهطور میانگین، درصد کاهش حداکثر عمق آبشستگی خطالقعر در فواصل 4،6 و 8 برابر طول مؤثر به ترتیب 6/22 درصد، 46 درصد و 30 درصد بود. طولمؤثراولیهیکپنجم عرض فلوم بود. باشروعآزمایشوفرسایشاطرافسازهها،طولمؤثراولیهافزایشیافت، همچنین شکاف باعث کاهش تغییرات طول مؤثر صفحات شد. بهطور میانگین درصد کاهش متوسط تغییرات طول مؤثر در فواصل Le4، Le6 وLe8به ترتیب 5/15 درصد، 7/13 درصد و 7/15 درصد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
شکاف؛ صفحات مثلثی؛ آبشستگی بستر؛ خم 90 درجه ملایم | ||
مراجع | ||
1- آقاخانی افشار، ح. 1380. کنترل و کاهش آب شستگی موضعی در پایههای پل با استفاده از شکاف. سومین کنفرانس هیدرولیک ایران، دانشکده فنی دانشگاه تهران.
2- بدری، پ. و م. شفاعی بجستان. 1393. مقایسه عملکرد صفحات مثلثی مستطیلی متصل به ساحل در کنترل فرسایش در قوس ملایم 90 درجه،. پانزدهمین کنفرانس دانشجویان عمران سراسر کشور، دانشگاه ارومیه.
3- بهرامی یاراحمدی، م. و م. شفاعی بجستان. 1393. تغییرات توپوگرافی بستر در قوس ملایم 90 درجه با نصب آبشکن مثلثی شکل. مجله علمی پژوهشی عمران مدرس، 14(3) :203-165.
4- بهرامی یاراحمدی، م. و م. شفاعی بجستان. 1394، الف. بررسی تغییرات طول مؤثر صفحات مثلثی شکل بر الگوی فرسایش و رسوبگذاری در قوس ملایم 90 درجه. نشریه مهندسی عمران فردوسی، 27 (1): 100-87.
5- بهرامی یاراحمدی، م. و م. شفاعی بجستان. 1394، ب. تأثیر سری صفحات مثلثی در قوس ملایم 90 درجه بر الگوی توپوگرافی بستر. نشریه مهندسی عمران و محیطزیست، 45 (3): 14-1
6- حیدر پور، م.، افضلی مهر، ح. و م. نادری. 1382. کنترل و کاهش آبشستگی موضعی در پایههای پل با مقاطع مستطیلی گرد گوشه با استفاده از شکاف، مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، 7 (3): 27-13.
7- درستی، م.، امیرسالاری، ف.، فتحی، ا. و م. محمودیان شوشتری. 1395، الف. اثر شکاف در سری صفحات مثلثی متصل به ساحل بر آبشستگی موضعی در قوس ملایم 90 درجه. ششمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب، با رویکرد پیوند اکولوژیکی و با چرخه آب برای پایداری سرزمین. دانشگاه کردستان. یکم تا سوم اردیبهشت.
8- درستی، م.، امیرسالاری، ف.، فتحی، ا. و م. محمودیان شوشتری. 1395، ب. اثر صفحه جانپناه بر توپوگرافی بستر حول صفحه اول درتری صفحات مثلثی متصل به ساحل در قوس ملایم 90 درجه. دومین کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین پژوهشی در عمران، معماری و مدیریت شهری.
9- ظهیری، ج.، کاشفیپور، س. م.، شفاعی بجستان، م. و م. قمشی. 1391. تأثیر پارامترهای هندسی ریپرپ بر محافظت آبشکنها در قوس 90 درجه. علوم و مهندسی آبیاری، 35 (4): 58-49.
10- عبدالله پور، م.، حسین زاده دلیر، ع.، حسنپور، ن. و پ. خسروینیا. 1392. اثر شکاف در کاهش آبشستگی آبشکن با دیواره عمودی. نشریه دانش آب و خاک، 23 (3): 206-193.
11- Bhuiyan, F., Hey, R.D. and P.R. Wormleaton. 2009. Effects of vanes and W-weir on sediment transport in meandering channels. Journal of Hydraulic Engineering, 135 (5): 339–349.
12- Bhuiyan, F., Hey, R.D. and P.R. Wormleaton. 2010. Bank-attached vanes for bank erosion control and restoration of river meanders. Journal of Hydraulic Engineering, 136 (9): 583–596.
13- Chiew, Y.M. 1992. Scour protection at bridge Piers. Hydraul Engineering Journal, 118(9): 1260-1269.
14- Christensen, Z. M. 2009. Reduction of Local Scour around Bridge Piers: Combined System of Aerofoil and Slot. BS Thesis, Department of Engineering and Surveying, University of Southern Queensland.
15- Heidarnejad, M., Shafai Bajestan, M. and A. Masjedi. 2010. The effect of slots on scouring around piers in different positions of 180-degrees bends. World Applied Sciences Journal, 8 (7): 892-899.
16- Kumar, V., Rango Raju, K. G. and N. Vittal.1999. Reduction of local scour around bridge piers using slots and Collars. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 125(12): 1302-1305. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 844 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 618 |