
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,019 |
تعداد مقالات | 9,053 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,104,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,358,298 |
آیا تبدیل علم به محصول در علوم انسانی محقق میشود؟: یک مطالعة آمیخته | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 18، اسفند 1395، صفحه 67-94 اصل مقاله (855.8 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2017.14632.1117 | ||
نویسندگان | ||
اورانوس تاج الدینی* 1؛ محمد اعظمی2؛ علی سادات موسوی2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2دانشگاه علوم پزشکی کرمان | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف امکانسنجی تبدیل علم به محصول و تحقق فرایند ترجمان دانش در علوم انسانی کشور با بهرهگیری از نظرات پژوهشگران شاخص علوم انسانی ایران و ارائه الگوی مناسب این حوزه به انجام رسیده است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای ترکیبی (متوالی – تبیینی) است که شامل دو روش کمّی- کیفی و با دو جهتگیری اثباتی- تفسیری میباشد. ابزار گردآوری داده در بخش کمّی پرسشنامه محقّقساخته و در بخش کیفی مصاحبة نیمهساختاریافته میباشد. جامعة پژوهش حاضر را کلّیّة اعضاء هیأت علمی گروههای علوم انسانی سراسر کشور از رشتههای مختلف علومانسانی تشکیل دادهاند. یافتهها: یافتههای بخش کمّی این پژوهش بر معنیداری مؤلّفههای یکی از مدلهای استاندارد جهانی ترجمان دانش یعنی منبع، محتوا، زمینه، محیط و کاربران پژوهش در علوم انسانی کشور دلالت داشت و نشاندهندة تحقق ترجمان دانش در این علوم (2/60 درصد) بود. نتیجهگیری: با تکیه بر نتایج بخش کمّی که دلالت بر معنیدار بودن فرایند ترجمان دانش در علوم انسانی داشت، بهوسیلة رویکرد کیفی و انجام مصاحبه با پژوهشگران شاخص علوم انسانی ایران دادههای حاصله کدبندی، طبقهبندی، تجزیه و تحلیل شده و یافتههای بخش کیفی این پژوهش منجر به ارائة الگوی هدفمند ترجمان دانش در علوم انسانی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی ترجمان دانش در علوم انسانی؛ تبدیل علم به محصول؛ ترجمان دانش؛ علوم انسانی؛ کاربرد دانش | ||
مراجع | ||
ادیب حاجباقری، محسن. (1385). روش تحقیق گرانددتئوری, راه و روش نظریهپردازی در علوم انسانی و بهداشتی .تهران، نشر و تبلیغ بشری. حریری، نجلا. (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات. دانایی، مریم، حسینی، محمّدعلی، حبیبخدا، بهناز، فلّاحی، مسعود و فروزان، شکوه. (1388). بررسی وضعیّت انتقال (ترجمان) دانش با تأکید بر انتقال یافتههای پژوهشی در دانشگاه علومبهزیستی و توانبخشی سال 88_1387. دو فصلنامه توسعة آموزش، 2(3)، 9-16. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در: http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-10-3-23&slc_lang=fa&sid=1 رنجبر، هادی، حقدوست، علیاکبر، صلصالی، مهوش، خوشدل، علیرضا، سلیمانی، محمّدعلی، بهرامی، نسیم. (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع. دانشگاه علومپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران،10(3)، 238-250. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در: http://journals.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7-496&slc_lang=fa&sid=1 سالمی، صدیقه, شکوهی، مصطفی, عیبپوش، ساناز, نجات، سحرناز, کاشانی، هما. (1389). شناسایی موانع بهکارگیری یافتههای تحقیقاتی در عملکرد بالینی پرستاران مراکز درمانی کشور. مجلّة اپیدمیولوژی ایران، 6(1)، 1-9. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در: http://journals.tums.ac.ir/upload_files/pdf/_/16168.pdf فضلی، فرزانه. (1390). بررسی فرایند ترجمان دانش در علوم کتابداری و اطّلاعرسانی پزشکی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطّلاعرسانی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران. محمّدپور، احمد, صادقی، رسول و رضایی، مهدی. (1389). روشهای تحقیق ترکیبی بهعنوان سوّمین جنبش روششناختی: مبانی نظری و اصول عملی. جامعهشناسی کاربردی (مجلّة پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 21(2)، 77-100. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در: http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/38113893805.pdf صدیقی، ژیلا، مجدزاده، سیّدرضا، نجات، سحرناز و غلامی، ژیلا. (1387). ترجمة دانش و بهرهبرداری از نتایج پژوهش. تهران: دانشگاه زشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، ادارة انتشارات. یزدیزاده، بهاره و نجات، سیما. (1388). مداخله برای ارتقاء ترجمان دانش پژوهش: چرا و چگونه میتوان بهرهبرداری دانش حاصل از پژوهش را از طریق مجلّات علوم پزشکی افزایش داد؟. مجلّة نظریّهپردازی در علوم پزشکی، 3(3)، 60-64. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در: http://journals.tums.ac.ir/upload_files/pdf/13690.pdf Brayer, S., Closs, J., Baum, G., Cooke, J., Griffiths, J., Hostick, T.,… Thompson, D. (2003). The Yorkshire BARRIERS project: diagnostic analysis of barriers to research utilization. International Journal of Nursing Studies, 40, 73-84. http://dx.doi.org/10.1016/S0020-7489(02)00039-1. Brink, V. & Van Belle, J. P. (2009). An Exploration of personal factors influencing disposition towards knowledge sharing in a South African context. http://www.commerce.uct.ac.za/informationsystems/staff /personalpages/jvbelle/pubs/Personal%20Factors%20Influencing%20Knowledge%20Sharing%20in%20SA.doc. Bergman, M. M. (2008), Advances in Mixed Methods Research: Theories and Applications, London: Sage Publications Ltd. CHSRF: Canadian Health Service Research Foundation (2000). Health services research and evidence based decision making. Annual report of Canadian Health Service Research Foundation. http://www.cfhi-fcass .ca/migrated/pdf/mythbusters/EBDM_e.pdf. Curran, J. A. (2009). Development of a Knowledge Exchange and Utilization Model for Emergency Practice. Doctoral Dissertation, department of Interdisciplinary PhD Program. Dalhousie University. Halifax, Nova Scotia: Dalhousie University. http://hdl.handle.net/10222/12314. Estabrooks, C. A., Thompson, D. S., Lovely, J. J. E. and Hofmeyer, A. (2006). A guide to knowledge translation theory. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 26, 25-36. http://dx.doi.org/ 10.1002/chp.48. Greene, J. (2007), Mixed Methods in Social Inquiry, Jossey-Bass Publisher. Househ, M. S. (2008). A Case Study in Knowledge Translation: Developing a Conceptual Framework to Evaluate the Role of Information and Communication Technology on Linkage and Exchange Processes in Distant Drug Policy Group. Doctoral Dissertation, School of Health Information Science, University of Victoria. http://hdl.handle.net/1828/1358.. Househ, M. S. (2008). A Case Study in Knowledge Translation: Developing a Conceptual Framework to Evaluate the Role of Information and Communication Technology on Linkage and Exchange Processes in Distant Drug Policy Group. Doctoral Dissertation, School of Health Information Science, University of Victoria. http://hdl.handle.net/1828/1358 Jain, K. K., Sandhu, M. S. and Sidhu, G. K. (2007). Knowledge sharing among academic staff: A case study of business schools in Klang Valley, Malaysia. Journal for the Advancement of Science & Arts, 2, 23-29. http://www.ucsi.edu.my/cervie/ijasa/volume2/pdf. Landry, R., Lamari, M. and Amara, N. (2003). The Extent and Determinants of the Utilization of University Research in Government Agencies. Public Administration Review, 63, 192–205. http://dx.doi.org/ 10.1111/1540-6210.00279. Lane, J. P., Rogers, J. D. (2011). Engaging national organizations for knowledge translation: comparative case studies in knowledge value mapping. Implementation Science, 6:106. http://dx.doi.org/10.1186/1748-5908-6-106.. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications. http://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=2oA9aWlNeooC&oi=fnd&pg=PA5&sig=GoKaBo0eIoPy4qeqRyuozZo1CqM&dq=naturalistic+inquiry&prev=http://scholar.google.com/scholar%3Fq%3Dnaturalistic%2Binquiry%26num%3D100%26hl%3Den%26lr%3D#v=onepage&q=naturalistic%20inquiry&f=false Meho, L. I. (2006). E-mail interviewing in qualitative research a methodological discussion. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57, 1284-1295. http://dx.doi.org/ 10.1002/asi.20416 Tanna, G.V, Sood, M. M., Schiff, J., Schwartz, D., Naimark, D. M. (2011). DO E-Mail Alerts of New Research Increase Knowledge Translation?. A "Nephrology Now". Academic Medicine, 86(1), 132-138. http://dx.doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181ffe89e | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,572 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,386 |