
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,468,661 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,605 |
مقایسه مؤلفههای فراشناخت در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری پایه اول راهنمایی شهرستان یزد | ||
دستاوردهای روانشناسی بالینی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 4، اسفند 1394، صفحه 87-104 اصل مقاله (395.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jacp.2017.12529 | ||
نویسندگان | ||
عصمت صادقیان1؛ افسر خلیلی صدرآباد* 2؛ حمید سپهر3؛ احمد زندوانیان3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، دانشکده علوم انسانی، یزد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر به مقایسه مؤلفههای فراشناخت در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری پایه اول دوره راهنمایی شهرستان یزد پرداخته است. نمونه پژوهش 140 دانشآموز (70 نفر دانشآموز دختر و پسر با اختلال یادگیری و 70 دختر و پسر بدون اختلال یادگیری) بود که به روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فراشناخت ییلدیز و همکاران ، استفاده شد. دادهها با استفاده از tوابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که متغیر فراشناخت، در گروه فاقد اختلال یادگیری بیشتر از گروه دارای اختلال یادگیری میباشد. در هر دو مؤلفهی دانش و مهارت فراشناختی، دانشآموزان فاقد اختلال یادگیری به طور معناداری در سطح بالاتری از دانشآموزان دارای اختلال یادگیری قرار داشته و مؤلفه دانش، در بین دو گروه از تفاوت بیشتری برخوردار است. بر اساس یافتههای حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که در فرآیند درمان اختلال یادگیری، آموزشهای مربوط به دانش فراشناختی در مقایسه با دیگر مهارتهای فراشناختی میبایست مورد توجه بیشتری قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفههای فراشناخت؛ مهارتهای فراشناخت؛ دانش فراشناختی؛ اختلال یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 677 |