تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 990 |
تعداد مقالات | 8,645 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,298,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,442,751 |
بررسی بیشترین دامنهی نسبی موج ایجاد شده از برخورد جریان به موانع مستغرق | ||
علوم و مهندسی آبیاری | ||
مقاله 18، دوره 39، شماره 3، آبان 1395، صفحه 209-215 اصل مقاله (612.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jise.2016.12357 | ||
نویسندگان | ||
سحر مصطفوی* 1؛ مهدی قمشی2؛ بهار شاهمرادی1 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد سازه های آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز. | ||
2استاد گروه سازههای آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز. | ||
چکیده | ||
عبور آب از بین موانع موجود در مسیر جریان مجاری روباز ، سبب شکلگیری لایهی مرزی در بالادست موانع و جداشدگی خطوط جریان در پاییندست موانع و ایجاد جریانهای گردابه ای میشود. از همپوشانی گردابهای ایجادشده از هر مانع، امواج سطحی با راستای انتشار عمود بر جریان آب تشکیل میشود. زمانی که فرکانس گرداب ناشی از موانع با فرکانس امواج یکسان شود، امواج با حداکثر دامنه شکل گرفته و پدیدهی تشدید رخ میدهد. هدف از این پژوهش، بررسی بیشترین دامنه نسبی موج عرضی ایجادشده در زمان تشدید در حالتی که موانع از صفر درصد تا بیشترین درصدی که موج از بین نرود مستغرق شدهاند، میباشد. در این تحقیق، 71 آزمایش در آرایشهای مختلف موانع منشوری با مقطع مثلث در دو مد یک و دو جریان در حالت برخورد جریان به رأس و ضلع موانع در چینشهای موازی و زیگزاگی با فواصل 120 میلیمتری موانع از هم صورت گرفت. در آزمایشها، بیشترین دامنه نسبت به عمق جریان 2/0 برای مد یک و 14/0 برای مد دو میباشد. با استفاده از تحلیل ابعادی و نرمافزارهای آماری، رابطهای برای برآورد دامنه نسبت به عمق جریان در زمان تشدید پیشنهاد شد. در پایان، دادههای بهدستآمده از رابطهی پیشنهادی با دادههای آزمایشگاهی مقایسه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
حداکثر دامنهی نسبی؛ موانع مستغرق؛ گردابه؛ امواج عرضی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,203 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 708 |