تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 990 |
تعداد مقالات | 8,645 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,298,624 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,442,747 |
بررسی آزمایشگاهی اثر هندسه جتهای روزنهای مستغرق بر الگوی آبشستگی پاییندست | ||
علوم و مهندسی آبیاری | ||
مقاله 15، دوره 39، شماره 3، آبان 1395، صفحه 173-185 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jise.2016.12353 | ||
نویسندگان | ||
دنا بیدار1؛ سید امین اصغری پری* 2؛ سید محسن سجادی3؛ هوشنگ حسونی زاده4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی رودخانه دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان. | ||
2استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان | ||
3استادیار، دانشکده علوم مهندسی آب، دانشگاه شهید چمران اهواز. | ||
4استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر. | ||
چکیده | ||
در این مقاله تغییرات الگوی آبشستگی پاییندست جتهای مستغرق با قطرهای متفاوت و شکلهای مختلف (دایرهای، مستطیلی، لوزی و مربعی) در جتهای منفرد و اثر تغییر زاویه افقی میانی در جتهای مرکب مایل بررسی شده است. در این راستا، پارامترهای مؤثر بر رفتار جتهای مستغرق، بررسی و با استفاده از تحلیل ابعادی روابط بدون بعد مؤثر استخراج شد. بهمنظور بررسی ارتباط بین این پارامترها یک مدل فیزیکی در آزمایشگاه رسوب سازمان آب و برق استان خوزستان ساخته و آزمایشها در دبیهای متفاوت انجام گردید. سپس ابعاد آبشستگی پاییندست جت، اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که بهترین عملکرد از نظر افزایش الگوی آبشستگی مربوط به جت لوزی با متوسط 22 درصد افزایش پارامترهای آبشستگی نسبت به جت مستطیلی، کمترین قطر بیرونی با 183 درصد افزایش پارامترهای مذکور نسبت به بیشترین قطر بوده. همچنین افزایش سه برابری در زاویه میانی جتهای مرکب مایل موجب افزایش 58 درصد در پارامترهای آبشستگی میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
جت مستغرق؛ آبشستگی؛ زاویه؛ شکل جت؛ قطر جت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 888 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,067 |