
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,435,616 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,627,887 |
بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران این کتابخانهها | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 25، آذر 1397، صفحه 25-50 اصل مقاله (938.44 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2019.12075 | ||
نویسندگان | ||
شبنم شاهینی* 1؛ غلامرضا حیدری2؛ عبدالحسین فرج پهلو3 | ||
1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابدار موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان | ||
2دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
3استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف این کتابخانهها و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود و ارتقاء خدمات و اطلاعرسانی بهینه و روزآمد مطابق با ابعاد و شاخصهای آمادگی الکترونیکی است. این پژوهش مطالعهای پیمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. جامعهی پژوهش متشکل از تمام مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز است. با به کارگیری مدل نورافروز، حریری و حنفی-زاده (1389) و مدل مبتنی بر IUP (میوتولا و ون بریکل، 2006) ارائه شده توسط نوروزی و جعفرپور (1390) و مدل بین المللی «استوپ» به کارگرفته شده در پژوهش بادامچی وایقان (1391) سه پرسشنامه تدوین نموده که روایی آنها از طریق روایی صوری و پایایی آنها از طریق فرمول آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفتند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که به طور کلی این کتابخانهها در آمادگی متوسطی به سر میبرند که به نظر میرسد هر کدام از این ابعاد در این کتابخانهها نیازمند بازنگری و توجه بیشتری تا رسیدن به وضعیت مناسب با عصر حاضر هستند. کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از لحاظ بُعد سخت افزار و امکانات ارتباطی؛ خدمات؛ نفوذ فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی؛ برنامهها و راهبرد؛ و اعتبارات در وضعیت مناسبی به سر نمیبرند و پایینتر از سطح متوسط هستند. آنها در بُعد کیفیت زیرساخت و آمادگی نیروی انسانی به صورت معناداری بالاتر از حد متوسط هستند، و از لحاظ ابعاد نرم افزار؛ امنیت و حفاظت از اطلاعات؛ منابع و محتوای اطلاعاتی؛ سازمان در حد متوسط هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی الکترونیکی؛ کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز؛ مدیران؛ کتابداران؛ فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی | ||
مراجع | ||
اورعی،نرگس؛ چشمه سهرابی، مظفر؛ صنایعی، علی؛ جباری نوقابی، هادی (1392). آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان. پژوهشنامه کتابداری واطلاعرسانی. 3(2)، 113-132. بادامچی وایقان، رقیه (1391). بررسی و ارزیابی شاخصهای معیار آمادگی الکترونیکی در نهاد فتحیان، محمد؛ مهدوی نور، سیدحاتم (1386). مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات. تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران. کریمی، سمانه (1389). سنجش میزان آمادگی کتابخانههای دانشگاهی برای ارائه خدمات عمومی الکترونیکی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس تهران. مسگرزاده، فرناز؛ سپهر، فرشته (1389). بررسی و ارزیابی سطح معیار آمادگی الکترونیکی (شاخص استراتژی، نیروی انسانی و محیط) در کتابخانه مرکزی سازمان انرژی اتمی ایران جهت ایجاد کتابخانه دیجیتالی.اطلاع شناسی. 8 (29)،123- 146. نورافروز، علیحسین؛ حریری، نجلا؛ حنفیزاده، پیام (1389). شناسایی شاخصهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی ایران. اطلاعشناسی.8(29)، 27–54. نورافروز، علیحسین؛ حریری، نجلا؛ و حنفی زاده، پیام (1391). ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی مطالعه موردی: دانشگاه علامه طباطبایی. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی.1(2)، 17- 36. نوروزی، یعقوب؛ جعفرپور، اسماعیل (1390). ارائه شاخصهای سنجش آمادگی الکترونیکی در نوروزی، یعقوب؛ جعفرپور، اسماعیل (1392). بررسی وضعیت آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی مورد مطالعه کتابخانههای دانشگاه تبریز. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 16(1)، 123-150. واعظی، رضا؛ ایمانی، عبدالمجید (1388). سنجش آمادگی الکترونیکی سازمان بازرگانی استان تهران. پژوهشهای مدیریت. 2(6)، 49-74. هندی، فاطمه؛ سلیمانینژاد، عادل؛ درودی، فریبرز (1392). آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی مشهد بر اساس مدل CSPP. پژوهش نامه کتابداری واطلاعرسانی. 3(2)، 31-50. Asari, A. (2010). Readiness in Applying the Library Information Technology. To Requirements achieve a degree of Bachelor of Program of Cultural Studies and Media Studies Interest in Information and Library Management.Gadjah Mada University in Indonesia. Choucri, N., et al. (2005). Global E-readiness For What? E-readiness For E-Banking. Information Technology for Development, 11(4), 313-342.
Machado, C. (2007). Developing an e-readiness model for higher education institutions: results of a focus group study. British Journal of Educational Technology, 1(38), 72-82.
Menoua, M., & Taylor, R. (2006). A Grand Challenge: Measuring Information Societies. Information Society, 5(22), 261-267.
Mutula, S., & Van Brakel, P. (2006). An Evaluation of E-readiness Assessment Tools with Respect to Information Access: Towards an Integrated Information Rich Tool. International Journal of Information Management, 26(3), 212–223.
Tiemo, P. A., & Edewor, N. (2011). ICT Readiness of Higher Institution Libraries in Nigeria. International Journal of Digital Library Systems, 2(3), 29-38.
Vasdinus Vaati, N. (2009). ICT-Readiness for E-Library (a Case study of Institution of Higher Learning). A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the Master of Science in Information Systems. University of Nairobi, School of Computing and Informatics | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,459 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 550 |