تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 956 |
تعداد مقالات | 8,322 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,752,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,923,005 |
بررسی تاثیر نوع شکل مانع بر روی خصوصیات امواج عرضی | ||
علوم و مهندسی آبیاری | ||
مقاله 2، دوره 39، شماره 1، اردیبهشت 1395، صفحه 11-20 اصل مقاله (581.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jise.2016.12008 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین پور محمدی* 1؛ مهدی قمشی2؛ سید حبیب موسوی جهرمی2؛ سید محمود کاشفی پور2؛ منوچهر فتحی مقدم2 | ||
1دانشجوی دکتری سازه های آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2استاد گروه سازههای آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
در بسیاری از مواقع مجموعهای از موانع در مقابل مسیر حرکت جریان آب قرار میگیرد. با عبور آب از بین این موانع در پایین دست آنها گردابه ایجاد شده و از همپوشانی گردابه ایجاد شده از هر کدام از موانع امواج سطحی عمود بر جهت جریان تشکیل میشود. در تحقیق حاضر تأثیر سه نوع شکل مانع بر روی تشکیل امواج عرضی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور موانع استوانهای ، مکعبی (برخورد جریان به گوشه) و مکعبی (برخورد جریان به ضلع) استفاده شد. دبیها 5، 15 و 25 لیتر بر ثانیه در نظر گرفته شد. کارگذاری موانع به صورت موازی با چهار آرایش مختلف 60×60 ، 120×60 ، 120×120 و 180×180 در نظر گرفته شد. در مجموع 36 آزمایش صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که شکل موانع تاثیر زیادی بر روی تشکیل امواج عرضی دارد. بیشترین میزان دامنه نسبی ( A/H ) (دامنه نسبی که A : حداکثر دامنه امواج ، H : عمق متوسط جریان) مربوط به موانع استوانه ای برای آرایش 120×60 در دبی پنج لیتر بر ثانیه و به میزان 10/61 درصد و کمترین میزان مربوط به موانع مکعبی برای برخورد جریان از ناحیه ضلع برای آرایش 180×180 در دبی 25 لیتر بر ثانیه و به میزان شش درصد حاصل شد. روابطی به منظور تخمین عدد استراهال در شکلهای مورد نظر با استفاده از نرم افزار SPSS ارائه گردید. بر اساس روابط تجربی ارائه شده مشخص گردید عدد استراهال با پارامتر ( فاصله بین ردیف های موانع به قطر موانع )در موانع استوانهای نسبت مستقیم و در دو حالت موانع مکعبی مورد بررسی در این تحقیق نسبت عکس دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
امواج عرضی؛ عدد استراهال؛ فرکانس امواج؛ تراکم موانع | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 994 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 831 |