
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,624 |
اثر خشنودی از درآمد بر قصد ترک شغل: نقش واسطهای خشنودی شغلی، تعهد سازمانی و انگیزش شغلی | ||
دستآوردهای روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 1، تیر 1391، صفحه 19-42 اصل مقاله (245.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داود حیاتی1؛ عبدالکاظم نیسی2؛ نسرین ارشدی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر ابعاد چهارگانه خشنودی از درآمد بر قصد ترک شغل با میانجیگری خشنودی شغلی، تعهد سازمانی، و انگیزش شغلی انجام گرفت. نمونه پژوهش حاضر شامل نفر (260 مرد و 13 زن) با میانگین سنی 44 سال بودند که به روش تصادفی طبقهای از میان کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب-منطقه اهواز انتخاب شدند. شرکتکنندگان در این پژوهش پرسشنامههای خشنودی از درآمد، قصد ترک شغل، خشنودی شغلی کلی، تعهد سازمانی و انگیزش شغلی را تکمیل نمودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS ویراست 18 و AMOS ویراست 18 انجام شد. جهت آزمودن اثرهای واسطهای نیز روش بوت استراپ مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار است. برازش بهتر از طریق حذف مسیرهای غیرمعنیدار (خشنودی از افزایش حقوق به قصد ترک شغل، خشنودی از مزایا به قصد ترک شغل، و خشنودی از افزایش حقوق به تعهد سازمانی) و همبسته کردن خطاهای دو مسیر حاصل شد. همچنین، اثرهای منفی غیرمستقیم ابعاد چهارگانه خشنودی از درآمد بر قصد ترک شغل از طریق سه متغیر میانجی حمایت دریافت نمودند. | ||
کلیدواژهها | ||
خشنودی از درآمد؛ خشنودی شغلی؛ تعهد سازمانی؛ انگیزش شغلی؛ قصد ترک شغل | ||
مراجع | ||
فارسی ارشدی، نسرین (1386). طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای انگیزش شغلی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب- منطقه اهواز. پایان نامه دکترای روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
لاتین Adams, J. S. (1963). Toward an understanding of inequity. Journal of Abnormal Psychology, 67, 422-436.
Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs: NJ: Prentice-Hall.
Amah, O. E. (2009). Job Satisfaction and turnover intention relationship: The Moderating effect of job role centrality and life satisfaction. Research and Practice in Human Resource Management, 17, 24-35.
Becker, H. S. (1960). Notes on the concept of commitment. American Journal of Sociology, 66, 32-40.
Biswas, S. (2010). Relationship between psychological climate and turnover intentions and its impact on organizational effectiveness: A study in Indian organizations. IIMB Management Review, 22, 102-110.
Camman, C., Fichman, M., Jenkins, D. & Klesh, j. (1979). The Michigan Organizational Assessment Questionnaire (Unpublished manuscript, University of Michigan, Ann Arbor).
Campion, M. A. (1991). The meaning and measurement of turnover: A comparison of alternative measures and recommendations. Journal of Applied psychology, 79, 199-212.
Chen, T. Y., Chang, P. L. & Yeh, C. W.)2004(. A study of career needs, career development, job satisfaction and the turnover intentions of R & D personnel, Career Development International, 9, 424-437.
Chen, X. P., Hui, C., Sego, D. J. (1998). The role of organizational citizenship behavior in turnover conceptualization and preliminary tests of key hypotheses. Journal of Applied Psychology, 83, 922-931.
Currall, C. S., Towler, A. J., Judge, T. A., & Kohn, L. (2005). Pay satisfaction and organizational outcomes. Personnel Psychology, 58, 613-640.
Dalton, D. R., & Todor, W. D. (1982). Turnover: A lucrative hard dollar phenomenon. Academy of Management Journal, 7, 212-218.
Elangovan, A. R. )2001(. Casual ordering of stress, satisfaction, commitment, and intention to quit: A structural equation analysis. Leadership & Organization Development Journal, 22, 159-165.
Falkerburg, K., & Schyns, (2007). Work Satisfaction, organizational commitment and withdrawal behaviors. Management Research News, 30, 708-23.
Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.
Franco, L. M., Bennett, S., Kanfer, R., & Stubblebine, P. (2004). Determinants and consequences of health worker motivation in hospitals in Jordan and Georgia. Social Science & Medicine, 58, 343-355.
Furnham, A., & Argyle, M. (1998). The psychology of money. New York, NY: Routledge.
Gardner, D. G., Van Dyne, L., & Pierce, J. L. (2004). The effects of pay level on organization-based self-esteem and performance: A field study. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77, 1-16.
Gerhart, B., & Milkovich, G. T. (1992). Employee compensation: Research and practice. In M. D. Dunnette & L. M. Hough (Eds.), Handbook of industrial and organizational psychology, (3, 2nd ed., 481-570). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
Heneman, H. G. III & Schwab, D. P. (1985). Pay satisfaction: Its multidimensional nature and measurement. International Journal of Psychology, 20, 129-142.
Heneman, H. G., III. (1985). Pay satisfaction. In K. M. Rowland & G. R. Ferris (Eds.), Research in personnel and human resource management, 3, 115-140. Greenwich, CT: JAI Press
Hester, A. D. (2002). The predictors of turnover intention: An investigation of front-line employees in the retail industry. Doctoral Dissertation of Philosophy, Tennessee University.
Ironson, G. H., Smith, P. C., Brannick, M. T., Gibson, W. M., & Paul, K. B. (1989). Construction of a job in general scale: A comparison of global, composite, and specific measures. Journal of Applied Psychology, 74, 193-200.
Irvine, D. M., & Evans, M. G. (1995). Job satisfaction and turnover among nurses: Integrating research findings across studies. Nursing Research, 44, 246-253.
Karsh, B., Booske, B. C., & Sainfort, F. (2005). Job and organizational determinants of nursing home employee commitment, job satisfaction and intent to leave, Ergonomics, 48, 1260-1281.
Khatri, N., & Fern, C. T. (2001). Explaining employee turnover in an Asian context. Human Resource Management Journal, 11, 54-74.
Livingstone, L. P., Roberts, J. A., & Chonko, L. B. (1995). Perceptions of internal and external equity as predictors of outside sales peoples’ job satisfaction. Journal of Personal Selling & Sales Management, 15, 33-46.
Locke, E. A. (1976). The nature and causes of job satisfaction. In M. D. Dunnette (Ed.), Handbook of industrial and organizational psychology (pp. 1297-1349). Chicago: Rand McNally.
Mathieu, J. E., & Zajac, D. (1990). A review and meta-analysis of the antecedents, correlates, and consequences of organizational commitment. Psychological Bulletin, 108, 171-194.
McElroy, J. C., Morrow, P. C., & Fenton, J. B. (1995). Absenteeism and performance as predictors of voluntary turnover. Journal of Managerial Issues, 7, 81-98.
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1984). Testing the “side-bet theory” of organizational commitment: Some methodological considerations. Journal of Applied Psychology, 69, 372-378.
Miceli, M. P., & Lane, M.C. (1991). Antecedents of pay satisfaction: A review and extension. In K.M. Rowland & G. R. Ferris (Eds:), Research in personnel and human resources man agent (235-309). Groenwich, CT: JAI Press.
Mitchel, J. O. (1981). The effect of intentions, tenure, personal, and organizational variables on managerial turnover. Academy of Management Journal, 24, 742-751.
Mitra, A., Jenkins, G. D., & Gupta, N. (1992). A meta-analytic review of the relationship between absence and turnover. Journal of Applied Psychology, 77, 879-889.
Mobley, W. H., Griffeth, R. W., Hand, H. H., & Meglino, B. M. (1979). Review and conceptual analysis of employee turnover process. Psychological Bulletin, 86, 493-522.
Mowday, R. T., Steers, R. M., & Porter, L. W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14, 224-247.
Preacher, K., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40, 879-891.
Sousa-Poza, A., & Henneberger, F. (2002). Analyzing job mobility with gob turnover intentions: An international comparative study. Research Institute for Labour Economics and Labour Law, 82, 1-28.
Summers, T. P., DeNisi, A. S., & DeCotiis, T. A. (1989). Attitudinal & behavioral consequences of felt job stress and its antecedent factors: A field study using a new measure of felt stress. Journal of Social Behavior and Personality, 4, 503-520.
Tett, R. P., & Meyer, J. P. (1994). Job satisfaction, organizational commitment, turnover intention and turnover: Path analyses based on meta-analytic findings. Personnel Psychology, 46, 259-293.
Thomas, M., & Hafer, J. C. (1995). The multiplicative interaction effects of job involvement and organizational commitment on turnover intentions of full and part-time employees. Journal of Vocationa1 Behavior, 46, 310-331.
Vroom, V. H. (1964). Work and motivation. New York, NY: John Wiley.
Wasti, S. A. (2003). Organizational commitment, turnover intentions and the influence of cultural values. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76, 303-321.
Williams, M. L., McDaniel, M. A., & Ford, L. R. (2007). Understanding multiple dimensions of compensation satisfaction. Journal of Business and Psychology, 21, 429-459.
Wright, B. E. (2004). The role of work context in work motivation: A public sector application of goal and social cognitive theories. Journal of Public Administration Research and Theory, 14, 59-78.
Zelizer, V. (1994). The social meaning of money. New York, NY: Basic Books. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,993 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 455 |