
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,029 |
تعداد مقالات | 9,099 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,296,248 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,532,554 |
نقش خودکارآمدی، جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیشبینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان | ||
دستآوردهای روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 18، شماره 1، تیر 1390، صفحه 207-222 اصل مقاله (249.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سهیلا زمینی1؛ لیلی برزگری2؛ تورج هاشمی3؛ رقیه کیانی4 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز، مدرس دانشگاه پیام نور شبستر (نویسنده مسئول) | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد، مدرس دانشگاه پیام نور | ||
3استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه تبریز، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهر | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت یادگیری درس زبان انگلیسی، هدف از این مطالعه بررسی نقش خودکارآمدی، جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیشبینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز است. بدین منظور 164 آزمودنی، شامل 83 دانشآموز دختر و 81 دانشآموز پسر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای "مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر"، "مقیاس جهتگیریهای یادگیری زبان"، "سیاهه راهبردهای یادگیری زبان" و همچنین "آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی" را تکمیل کردند. نتیجهی ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی، انگیزش درونی با عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. و بین جهتگیری بیانگیزشی و عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه منفی معنیدار وجود دارد. همچنین نتیجههای تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون بتا نشان داد که بیانگیزشی، خودکارآمدی و انگیزش درونی بهترین پیشبینی کنندههای پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان است. در مجموع یافتههای پژوهش حاضر، بر نقش مؤثر خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری زبان و جهتگیریهای انگیزشی زبان بر پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی تأکید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ جهتگیریهای انگیزشی زبان؛ راهبردهای یادگیری زبان؛ پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی | ||
مراجع | ||
فارسی شیخالاسلامی، راضیه و خیر، محمد (1386). نقش جهتگیریهای انگیزشی در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی. مجلهی پژوهش زبان خارجی، (38)، 83-94. شیخالاسلامی، راضیه و خیر، محمد (1385). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و استفاده از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی در بین دانشجویان. مجله روانشناسی 37 (1)،23-33. زمینی، سهیلا؛ حسینینسب، سیدداوود و هاشمی، تورج (1388). اثربخشی راهبردهای عصبی-کلامی بر خودکارآمدی و حل مسأله دختران دانشآموز. مجله روانشناسی 51 (3)، 258-271.
لاتین Amabile, T. M., Hill, K. G., Hennessay, B. A., & Tighe, E. M. (1994). The work Preference Inventory: Assessing Intrinsic and Extrinsic motivational orientations. Journal of Personality and Social Psychology, 66 (5), 950- 967. Bandura, A. (1984). Recycling misconceotions of perceived self- efficacy. Cognitive therapy and research, 8, 231-255. Bateman, T. S., & Crant, J. M. (2004). Revisiting Intrinsic and Extrinsic motivational orientations. www.Commerce.Virgina/. Edu/faculty research/papers/MOBHDP24. Pdf. Cassidy, S., & Echus, P. (2000). Learning stile, Academic belief systems, Self – Report student proficiency and Academic Achievement in Higher Education. Journal of Educational Psychology. 20 (3), 307-323. Cevdet, Y. (2010). The relationship between language learning strategies, gender, proficiency and self- efficacy beliefs: a study of ELT learners in Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 682- 687. Ching, L. C. (2002). Strategy and self- regulation instruction as contributors to improving students’ cognitive model in an ESL programme. English for Specific Purposes, 13,261-289. Cohen, A. D. (1998). Strategies in learning and using a second language.Longman, Essex, UK. David, P., Song, M., Hayes, A., & Fredin, S. E. (2007). A cycle model of information seeking in hyper linked enviromentsL the role of goals, self– efficacy, and in trinsic motivation. Human Computer studies. 65, 170-182. Green, J., & Oxford, R., (1995). A closer look at learning strategies, L2 proficiency, and gender. TESOL Quarterly. 29 (2), 261-297. Griffiths, C. (2003). Patterns of language learning strategy use. System 31, 367- 383. Hsiao, T., & Oxford, R. (2002). Comparing theories of language learning strategies: a confirmatory factor analysis. The Modern Language Journal, 86 (3), 368-383. Linenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Motivation as enabler of academic success. School Psychology Review, 31 (3), 313- 327. Magogwe, J. M., & Oliver, R. (2007). The relationship between language learning strategies, proficiency, age and self- efficacy beliefs: A study of language learners in Botswana. System, 35, 338- 352. Mcintosh, C. N., & Noels, K. A. (2004). Self- determined motivation for language learning: The role of need for cognition and language learning strategies. http/zif.Spz.Tu-Darmstadt.De/jg-90-2/beitrag/ mcintosh2.htm. McMullen, M. G. (2009). Using language learning strategies to improve the writing skills of Saudi EFL students: Will it really work? System. 37, 418-433. Miserandio, M. (1996). Children who do well in school: Individual differences in perceived competence and autonomy in above- average children. Journal of Educational Psychology, 25, 890- 898. Noels, k. A. (2001). Learning Spanish as a second language. Learner’s orientations and perceptions of their teacher's communication style. Language Learning, 51 (1), 107- 144. Noels, k. A., Clement, R., & Pelletier, L. G. (2001). Intrinsic, Extrinsic and Integrative orientations of French Canadian Learners of English. www.utpjournals.Com/product/cmlr/573-Noels. Html. Noels, k. A., Pelletier, L. G., & Vallerand, R. J. (2000). Why are you learning a second language? Motivations and self- determinations theory. Language Learning, 51 (1), 57- 85. O'Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning Strategies in second\language acquisition. Cambridge: CUP. Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston, MA: Heinle and Heilnle. Oxford, R. L. (1989). Use of language learning strategies: Asynthesis of studies with implications for strategy training. System, 17, 253- 247. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000a). Intrinsic and Extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational psychology, 25, 54-67. Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000b). Self- determinations theory and the facilitation of Intrinsic motivation, social development, and well- being. American Psychologist. 55 (1), 68- 78. Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (2003). Self – regulation and learning. In W. M. Reynolds & G. E. Miller (Eds.), Handbook of pschology: Vol, 7. Educational Psychology, 59-78. Hoboken NJ: Wiley. Sheorey, R. (1998). The state of English and English language teaching in India. TESOL Matters, 8, 19. Shmais, W. A. (2003). Language learning strategies in Palestine. TESL- EJ. 7, Retrieved September 25, 2008 from. http//WWW. Writing.berkeley. edu./TESL- EJ. Usher, E. L., & Pajres, F. (2006). Source of academic and self- regulation efficacy belief of entering middle school students. Contemporary Educational psychology. 31, 125-141. Vidal, R. J. (2002). Is there a correlation between reported language learning strategy use, actual strategy use and achievement?. Linguagem & Ensino, 5, 43- 73. Wells, G. (2001). The role of memory self- efficacy in memory performance and performance estimation accuracy in old age. Doctoral dissertation, University of Windsor, Proquest Dissertations and Theses. Ziahosseini, S. M., & Salehi, M., (2008). An Investigation of the Relationship between Motivation and Language learning Strategies. Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji, No. 41, Special Issue, English, 85-107. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,606 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 506 |