
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,449,497 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,630,016 |
ترسیم و تحلیل شبکه مفهومی ساختار دانش حوزه ی علم سنجی ایران | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 21، آذر 1396، صفحه 1-20 اصل مقاله (903.34 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2018.11650 | ||
نویسندگان | ||
حمید احمدی* 1؛ فریده عصاره2؛ غلامرضا حیدری3؛ ملوک السادات حسینی بهشتی4 | ||
1دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات دانشگاه چمران - دانشکده علوم تربیتی | ||
2استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران | ||
3استادیاری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران | ||
4استادیار پژوهشگاه علوم فناوری اطلاعات وزارت علوم | ||
چکیده | ||
هدف: هدف مقالهی حاضر، بررسی شبکه مفهومی ساختار دانش حوزهی علمسنجی ایران از طریق مدارک تولید شده پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور میباشد. روششناسی این پژوهش با استفاده از روش تحلیل همواژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی صورت گرفته است. جامعه پژوهش، شامل تمامی مدارک این حوزه در قالب کتابها، پایاننامهها، طرحهای پژوهشی و مقالات است که به زبان فارسی و انگلیسی طی 33 سال فعالیت این حوزه در ایران تولید شده است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحلیل دادهها، نشان داد مفاهیم «ارزیابی تولیدات علمی، تولید علم، شاخصهای علمسنجی، تحلیل استنادی، پایگاه WOS، همکاری علمی، ارزیابی مجلات و ترسیم ساختار علم» بالاترین سنجههای مرکزیت رتبه، نزدیکی، بینابینی و بردار ویژه) را در میان متون این حوزه کسب کردهاند. نتایج حاصل از تحلیل شبکه نشان داد که شبکه مفهومی حوزه علمسنجی ایران کم تراکم است. نتایج حاصل از تحلیل خوشهای نشان داد که حوزه علمسنجی ایران به 17 خوشه موضوعی تقسیم میشود. همچنین نتایج، حاکی از آن است که مدارک این حوزه در ایران، رشدی 32 درصدی داشته و در سالهای اخیر 270 رویداد مفهومی نوظهور در قالب 13 الگوی مفهومی در مدارک این حوزه مطرح شده است. بررسیهای دیگر نشان داد که مفاهیم «ارزیابی تولیدات علمی، تولید علم و تحلیل استنادی» به ترتیب با رویکرد کمی، از جمله مفاهیم غالب این حوزه در کشورند. همچنین نتایج حاصل از تحلیلهای انجام شده نشان میدهد ساختار مفهومی حوزهی علمسنجی در طول زمان، دچار تغییرات عمدهای شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه مفهومی؛ تحلیل هم واژگانی؛ تحلیل شبکه اجتماعی؛ خوشه بندی اطلاعات؛ علم سنجی ایران | ||
مراجع | ||
فهرست منابع جمالی مهموئی، حمیدرضا، نیکزاد، مهسا و علیمحمدی، داریوش (1390). روند پژوهشهای علمسنجی و کتابسنجی در ایران. اطلاعشناسی، 8 (3)، 3-26. حیدری، غلامرضا (1390). رویکردی انتقادی به مطالعات حوزه علمسنجی. مدیریت اطلاعات سلامت، 8 (2)، 228 – 243. شریفی، شهلا و مولوی، آرزو (1387). پربسامدترین روابط مفهومی میان واژگان. مجله زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال (6)، 53-66 . صدیقی، مهری (1393). بررسی کاربرد روش همرخدادی واژگان در ترسیم ساختار حوزههای موضوعی علمی (مطالعه موردی: حوزه اطلاعسنجی). پژوهشنامه پردازش و مدیرت اطلاعات، 30 (2) 2، 396-373. صمدی، هادی (1382). سنجش ناپذیری ردهبندیها و واقعگرایی علمی از دیدگاه سنکی. فصلنامه حوزه و دانشگاه، 9 (34)، 28-47. عصاره، فریده، حیدری، غلامرضا، زارع فراشبندی، فیروزه، و حاجی زینالعابدینی، محسن (1388). از کتابسنجی تا وبسنجی: تحلیلی بر مبانی، دیدگاهها، قواعد و شاخصها. تهران: نشر کتابدار.. علیان، مریم و شیوا یاری (1391). مروری بر متون علمسنجی در ایران. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 15 (1): 185-215. فضیلت، محمود (1385). معناشناسی و معانی در زبان و ادبیات. کرمانشاه: انتشارات دانشگاه رازی. منصوریان، یزدان. 1389. پنجاه محور پژوهشی در مطالعات علمسنجی. کتاب ماه: کلیات، 13(10)، 64-71. Callon, M., Courtial, J. P., & Laville, F. (1991). Co-word analysis as a tool for describing the network of interactions between basic and technological research: The case of polymer chemistry. Scientometrics, 22(1), 155–205.
Frantzi, K., Ananiadou, S. , Mima. H. (2000). Automatic recognition of multi- word terms”, International Journal of Digital Libraries, 3 (2) 2, 115-130.
Egghe, L. (2005). Expansion of the field of informetrics: Origins and consequences. Information Processing and Management, 41 (6), 1311–1316.
Gonzalez, A. G., Castello, C. L., Navarro, M. C., Aleixandre, b. r., & valderrama, z. c. (2008). library and information science research areas: analysis of journal articles in lisa. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59 (1), 150-154.
Gurevych, I. (2005). Using the structure of a conceptual network in computing semantic..Retrieved 2015, Jan 6, from:http://www.hits.org/english/research/nlp/download/ijcnlp05.pdf.
Hood, W., Wilson, C. (2001). "The literature of bibliometrics, scientometrics, and informetrics". Scientometrics, 52 (2): 291-314.
Liu, G., Hu, J., & Wang, H. (2012). A Co-word analysis of digital library field in china. Scientometrics 91(1), 203-217.
Leydesdorff, L. & Bornmann,L. (2015). The Operationalization of "Fields" as WoS Subject Categories (WCs) in Evaluative Bibliometrics. Journal of the Association for Information Science and Technology (in press); doi: 10.1002/asi.23408.
Ravikumar S., Agrahari A., & Singh, S. N. (2014). Mapping the intellectual structure of scientometrics: a co-word analysis of the journal Scientometrics (2005–2010), Scientometrics, 102 (1), 929-955.
Small, H., & Griffith, B. C. (1974). The structure of scientific literatures I: Identifying bibliography and graphing specialties. Science Studies, 4 (1), 17-40.
Stegmann, J., & Grohmann, G. (2003). Hypothesis generation guided by co-word clustering. Scientometrics, 56 (1), 111-135
Yang, Y., Wu, M., & Cui, L.( 2012). Integration of three visualization methods based on co-word analysis. Scientometrics, 90 (2), 659-673.
Wang, Z.-Y., Li, G., Li, C. Y. & Li, A. (2012). Research on the semantic-based co-word analysis Scientometrics 90 (3), pp. 855-875 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,159 |