
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,448,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,629,628 |
تأثیر آموزش جرأتمندی بر خودپنداره دانشجویان پزشکی | ||
دستاوردهای روانشناسی بالینی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، خرداد 1394، صفحه 61-76 اصل مقاله (406.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jacp.2015.11506 | ||
نویسندگان | ||
نسیم شمس علیزاده1؛ کیوان کاکابرایی2؛ حمزه احمدیان3؛ مریم ضابط4؛ نرگس شمس علیزاده* 5 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج | ||
4دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
5دانشیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان واحد سنندج | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر آموزش جرأتمندی بر خودپنداره دانشجویان پزشکی انجام شد. طرح پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونهگیری به روش در دسترس صورت گرفت. گروه آزمایش شامل ۵۰ دانشجوی ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. ۵۰ دانشجوی ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که سابقه شرکت درکلاسهای آموزش جرأتمندی را نداشتند به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. همچنین در گروه آزمایش 19 مرد و 31 زن و در گروه کنترل 20 مرد و 30 زن شرکت داشتند. این دو گروه از لحاظ سن، وضعیت اجتماعی اقتصادی، عدم ابتلا به بیماریهای حاد جسمانی و روانی و سایر متغییرهای مورد نظر در پژوهش کاملاً همتاسازی شده بودند. در گروه آزمایش مهارت جرأتمندی به مدت 4 هفته آموزش داده شد اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرده بودند. قبل و بعد از مداخله هر دو گروه مورد ارزیابی با پرسشنامه مفهوم خویشتن بک قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمره پیش آزمون در دو گروه مشابه بود. اما میان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ خودپنداره تفاوت معنیداری وجود داشت. میانگین خودپنداره گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معنیداری بالاتر بوده است (001/0>p). این یافته، نشاندهنده این است که آموزش مهارتهای زندگی بهطور معنیداری خودپنداره را افزایش میدهد. آموزش مهارت جرأتمندی بر بهبود خودپنداره تأثیر مثبت دارد. بنابراین،آموزش کوتاه مدت مهارت جرأتمندی در دانشگاهها و مدارس توصیه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
جرأتمندی؛ خودپنداره؛ دانشجویان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,397 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 758 |