
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,030 |
تعداد مقالات | 9,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,321,383 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,550,851 |
بررسی جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز بر اساس نظریه نوناکا ( (SECIو رابطه آن با فرهنگ سازمانی | ||
توسعه اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 1، آذر 1393، صفحه 161-186 اصل مقاله (271.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالله پارسا* 1؛ یداله مهرعلی زاده2؛ عصمت زمانی3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
به منظور بررسی جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه شهید چمران و روابط ساده و چندگانهی آن با فرهنگ سازمانی دانشگاه، باانتخاب تصادفی و مشارکت 188 نفر از اعضای هیأت علمی و 119 نفر از کارشناسان دانشگاه در تکمیل پرسشنامههای مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی، تحقیقی توصیفی - تحلیلی انجام شد. نتایج تحقیق دلالت دارند که مطلوبیت مدیریت دانش در سطح دانشگاه شهید چمران پایینتر از حد متوسط است و تفاوت میانگین نمرات آزمودنیها با شاخص مطلوب مفروض در این پژوهش، معنادار است. بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی و اکثر مؤلفههای آنها رابطهی معنادار و مثبتی مشاهده گردید. بر اساس تحلیل رگرسیون گام به گام مشخص شد که از بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی، پنج مؤلفه، شامل حمایت مدیریت، هویت، کنترل، سازش با تعارض و ریسکپذیری دارای تأثیر معنادار بر مدیریت دانش هستند و این پنج مؤلفه روی هم قادرند 36 درصد از واریانس مدیریت دانش را پیشبینی نمایند. طبق نتایج، مؤلفهی درونیسازی میتواند به تنهایی 25 درصد از فرهنگ سازمانی دانشگاه را پیشبینی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ فرهنگ سازمانی؛ دانشگاه؛ درونیسازی؛ حمایت مدیریت؛ دانشگاه شهید چمران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,682 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,053 |