
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,463,354 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,638,350 |
بررسی موانع رشد و توسعه تفکر انتقادی در کتابخانهها | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 3، دوره 6، 13، بهار و تابستان، مرداد 1393، صفحه 25-50 اصل مقاله (671.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میترا باغ جنتی1؛ نیلوفر معتمد2؛ مرضیه باغ جنتی2؛ علی حمیدی* 2 | ||
1کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران | ||
2دانشگاه علوم پزشکی بوشهر | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانهها انجام شد زیرا بررسی وضع محیطها و نهادهای آموزشی نشانگر وجود مشکلات و بازدارندههای قابل ملاحظهای در راه ایجاد فضای مناسب رشد تفکر انتقادی است. روش: تحقیق حاضر با روش کتابخانهای و مرور متون با جستجوی گسترده در کتب و پایگاههای اطلاعاتی از جمله پایگاه اطلاعات نشریات کشور، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پرتال جامع علوم انسانی، Ovid،Emerald ، PubMed، Science Direct و با استفاده از کلمات کلیدی تفکر انتقادی در کتابخانهها، موانع تفکر انتقادی و مؤلفههای تفکر انتقادی انجام شد. یافتهها: این مرور به ترسیم نمودار موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانهها جهت ایجاد بستر لازم جهت رشد این مهارتها در چهار عرصه کاربران، کتابداران، منابع و سازمان کتابخانهها منجر شد. نتیجهگیری: کتابخانهها از یک طرف با تفکر و محصولات تفکر یعنی اطلاعات بیشترین ارتباط را دارند، و از سوی دیگر، تحلیل، ارزیابی، واضحسازی، طبقهبندی و مقایسه کردن که از مؤلفههای اساسی تفکر انتقادی هستند، در اغلب فعالیتهای مرتبط با کتابخانهها نمود پیدا میکنند. از اینرو ضروری است کتابخانهها خود را با مهارتهای مورد نیاز کاربران خویش همچون تفکر انتقادی وسواد و مهارتهای اطلاعاتی وفق دهند. در نتیجه، توجه به وضع کتابخانهها و شناسایی مشکلات و بازدارندههای قابل ملاحظه در راه ایجاد محیط مناسب پرورش تفکر انتقادی و غلبه بر آنها، لازم و بدیهی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ موانع؛ موانع ذاتی؛ موانع زبانی؛ موانع منطقی؛ موانع جامعهشناختی؛ موانع روانشناختی؛ کتابخانهها | ||
مراجع | ||
افروز، غلامعلی. (1391). نقش اعتماد به نفس در خلاقیت نوجوانان و جوانان. پیوند، 159، 11-4. باغجنتی، میترا. (1392). بررسی موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانههای دانشگاهی ازدیدگاه دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و خلیجفارس بوشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر. بوشهر. بختیارنصرآبادی، حسنعلی و نوروزی، رضاعلی. (1383). درآمدی بر جایگاه، معنا، آثار و چشماندازهای تفکر انتقادی. مجله حوزه و دانشگاه،10(40)، 72-92. بختیارنصرآبادی، حسنعلی، نوروزی، رضاعلی، حبیبی، ناصر. (1384). انگارههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت: مقالاتی در زمینه تفکر انتقادی. تهران: سماء قلم. حسینی، سید عباس و بهرامی، مسعود. (1381). مقایسه تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و آخر کارشناسی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 6، 21-26. زرین کلاه، حسن. (1386). تفکر انتقادی، تفکری مبتنی بر شور پی جویی استدلال. خبرگزاری مهر. 14/11/1391. http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=590649
سلیمانپور، جواد. (1380). مهارتهای تدریس و یادگیری (کاربرد مهارتهای تفکر، روش تعلیم و تربیت). تهران: احسن. شعارینژاد، علیاکبر. (1380). نگاهی نو به روانشناسی آموختن یا روانشناسی تغییر رفتار. تهران: چاپخش. شعبانی، حسن. (1382). کلیات روش تدریس. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). شهرآرای، مهرناز و مدنیپور، رضا. (1375). سازمان خلاق و نوآور. دانش مدیریت، 33 و 34، 39-48. صفوری، ویدا. (1389). پیش به سوی تفکر انتقادی. فصلنامه اطلاعرسانی و کتابداری «مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات»، 82، 38-55. غفاری، غلامرضا. (1384). بررسی موانع رشد تفکر (انتقادی و خلاق) از دیدگاه مدیران و دبیران دوره متوسطه شهرستان فسا. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. اصفهان. فرزانه، حسین. (1388). موانعی فراروی تفکر برتر. روزنامه قدس. 05/10/1390. http://www.qudsdaily.com/archive/1386/html/12/138804/page4.html
فیاض، محمد رضا. (1387). تفکر انتقادی در فرایند ذهن آدمی. روزنامه راه نجات. 14/11/1391. http://www.rahenejatdaily.com/826/87010516.html
قاضیمرادی، حسن. (1391). درآمدی بر تفکر انتقادی. تهران: دات. کوکبی، مرتضی، حری، عباس و مکتبیفرد، لیلا (1389). بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان. مطالعات ادبیات کودک، 1(2)، 157-193. مایرز،چت (1390). آموزش تفکر انتقادی، (ترجمه خدایار ابیلی). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). Armstrong, Jeanne. (2010). Designing a writing intensive course with information literacy and critical thinking learning outcomes. Reference Services Review, 38(3), 445-45. Bassham, Gregory, Irwin, William, Nardone, Henry, Wallace, James M. (2011). Critical thinking, A Student’s Introduction. 4th ed. New York: McGraw-Hill. Brown, Simon. (2009). On the other side of the barrier is thinking. Acta Didactica Napocensia, 2(3), 1-8. Douglas, Nancy L.(2000). Enemies of Critical Thinking: Lessons from Social Psychology Research. Reading Psychology, 21(2). Facion, Peter A. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Millbrae: California Academic Press. Facion, Peter A. (2013). Critical Thinking: What It is and Why it Counts. Measured Reasons and The California Academic Press, Millbrae, CA. Fani, tayebeh. (2011). Overcoming Barriers To Teaching Critical Thinking. International conference The Future of Education. Florence, Italy, 16-17 June, 2011. Available online at http://conference.pixel-online.net/edu_future/common/download/Paper_pdf/SOE07-Fani.pdf. (20,11,2012) Paul, Richard, Elder, Linda. (2006). The Miniature Guide to critical thinking concept & tools. http//www.critical thinking.org. (15,12,2012) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,035 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,240 |