
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,154 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,648 |
بررسی و تحلیل مؤلفههای آموزش صلح در کتابهای درسی دورهی ابتدایی | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 20، شماره 2، آذر 1392، صفحه 151-170 اصل مقاله (230.57 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میمنت عابدینی بلتورک* ؛ ابراهیم میرشاه جعفری | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل محتوای کتابهای درسی دورهی ابتدایی بر مبنای مؤلفههای آموزش صلح از قبیل: حس همبستگی، فرهنگ گذشت و بخشش، احساس مسئولیت در برابر دیگران، شناخت تنوع و تفاوتهای فردی، نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی، دوست داشتن دیگران میباشد. روش مورد استفاده در تحلیل محتوا، آنتروپی شانون و واحد تحلیل نیز صفحات (متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) میباشد که در مجموع 3467 صفحه را شامل میشود. جامعه آماری، کلیهی کتابهای پایههای دورهی ابتدایی؛ شامل 36 جلد کتاب در سال تحصیلی 1389-1388 در هفت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی و نمونه آماری این پژوهش، شش عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن و تعلیمات اجتماعی بود. بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفهی حس همبستگی و کمترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفهی نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ آموزش صلح؛ دوره ابتدایی؛ کتابهای درسی آموزش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,906 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,819 |