
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,648 |
واکاوی جایگاه رویکرد موجود در برنامه درسی هنر دوره راهنمایی | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 20، شماره 2، آذر 1392، صفحه 131-150 اصل مقاله (237.46 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا صابری* ؛ محمد اکبری بورنگ؛ حسین شکوهی فرد؛ علی اکبر عجم | ||
چکیده | ||
سواد هنری، فعالیتی چند بُعدی است که ارزش ذاتی و ابزاری آن در نظامهای آموزشی رو به افزایش است. نظامهای آموزشی نیز در قالب رویکردهای آموزش هنر میتوانند به رشد آن کمک نمایند. عدم شناخت درست از طیف رویکردهای موجود در آموزش هنر دورهی راهنمایی یکی از مسائلی است که تربیت هنری با آن رو به رو است. هدف این مطالعه، شناخت رویکردهای موجود در آموزش هنر با در نظر گرفتن حیطههای دانستن است. در این مطالعه رویکردهای سنتی، مشاهده و تیزبینی آثار هنری، تلفیقی، دیسیپلین محور، حل مسأله خلاق، آمادگی برای جهان کار و ارتقاء عملکرد آکادمیک با استفاده از شیوهی تحلیل محتوا و پژوهش تلفیقی در کتب درسی آموزش هنر دورهی راهنمایی و هم چنین در اهداف آموزش هنر، برنامههای درسی تربیت معلم و برنامه درسی ملی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که رویکرد غالب در اهداف مصوب موجود، رویکرد فرهنگ و هنر در بستر تاریخ و هنر، در محتوای کتب درسی آموزش هنر و برنامههای درسی تربیت معلم هنر، رویکرد تولید محور و در برنامهی درسی ملی به طیفی از رویکردهای احساس و معنا، دیسیپلین محور و زیبایی شناسی توجه شده است. ارائهی الگوی مناسب آموزش هنر دورهی راهنمایی به عنوان یکی از راههایی است که میتواند به شناسایی رویکردها، عناصر برنامه درسی و ویژگیهای آنها کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی ملی؛ تربیت هنری؛ محتوا؛ اهداف؛ تربیت معلم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,051 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 844 |