
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,176 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,658 |
تأثیر محیط یادگیری ترکیبی بر رضایت و یادگیری کارشناسان بخش صنعت | ||
علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 2، آذر 1392، صفحه 63-80 اصل مقاله (200.76 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرتضی کرمی* ؛ ضیاء الدین سالاری | ||
چکیده | ||
با اشاعهی فناوری اطلاعات در جوامع، یادگیری الکترونیکی نیز به عنوان یک راهبرد آموزشی مورد توجه قرار گرفته و در این میان رویکرد یادگیری ترکیبی (تلفیق آموزش الکترونیکی و حضوری) بسیار مورد توجه بوده است. هدف پژوهش حاضر مقایسهی میزان اثربخشی رویکرد یادگیری ترکیبی در آموزشهای صنعتی بود. این پژوهش در مجموعه تحقیقات آزمایشی قرار گرفته و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعهی آماری شامل منابع انسانی شرکت هپکو اراک در سطح کارشناسی بود که به کمک روش نمونهگیری طبقهای 60 نفر انتخاب و به گروههای آزمایش و کنترل گمارش تصادفی یافتند. جهت اجرای پژوهش، ابتدا دورهی آموزشی "حل مسأله" با به کارگیری مدل طراحی آموزشی گانیه و بریگز به دو صورت ترکیبی و حضوری طراحی و سپس بر روی کارشناسان گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. به منظور ارزیابی اثربخشی، دو متغیر وابسته رضایت فراگیران و یادگیری مورد سنجش قرار گرفت. ابزار اندازهگیری این متغیرها پرسشنامه و آزمون بود. نتایج پژوهش بیانگر آن است میزان رضایت فراگیران در محیط یادگیری ترکیبی به طور معناداری بیش از محیط یادگیری سنتی است (000/0>p). در متغیر یادگیری، نتایج نشان میدهد میزان یادگیری کارشناسانی که در دورهی آموزشی ترکیبی حضور داشتند، بیشتر از فراگیران گروه سنتی است. (000/0>p). به طور کلی نتایج حاکی از موفقیت رویکرد یادگیری ترکیبی در افزایش اثربخشی آموزش کارشناسان بخش صنعت میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری ترکیبی؛ آموزش صنعتی؛ اثربخشی آموزش؛ آموزش کارشناسان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,221 |