تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 956 |
تعداد مقالات | 8,322 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,749,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,919,899 |
شادکامی نوجوانان درگونههای مختلف خانواده براساس مدل بافتنگر فرآیند و محتوای خانواده | ||
مشاوره کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 1، شمارهی 1، شهریور 1390، صفحه 3-20 اصل مقاله (179.29 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jac.2011.10262 | ||
نویسندگان | ||
سیامک سامانی* ؛ عطا ترابی | ||
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تبیین شادکامی در گونههای مختلف خانواده بر اساس مدل فرآیند و محتوای خانواده در دانشآموزان دوره متوسطه شهر شیراز بود. در این پژوهش 312 دانشآموز دبیرستانی به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از سه مقیاس خودگزارشی فرآیند خانواده (SFP)، مقیاس خودگزارشی محتوای خانواده (SFC) و مقیاس شادکامی آکسفود (OHI) استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشانگر تفاوت معنادار گونههای مختلف خانواده در ابعاد رضایت از زندگی، خلق مثبت، ،سلامتی و کارآمدی شادکامی بود. این مطالعه نشان داد که بعد فرایندها در مدل بافتنگر فرایند و محتوای خانواده نقش بسزایی در شادکامی نوجوانان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
شادکامی؛ فرآیند خانواده؛ محتوای خانواده؛ نوجوانی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آیزنک، م. (بدون تاریخ). ْروانشناسی شادی. ترجمه مهرداد فیروزبخت، خشایار بیگی(1375)، انتشارات بدر.ْ پرویزی، سرورًٌٌٌٌَُْ؛ امینیزاده، خدیجه؛ ثناگو، اکرم؛ سپهوند، فریبا. (1388). تبیین خانوادههای سالم از دیدگاه نوجوانان زنجانی. مجله پرستاری. دوره 4 شماره 12و 13، صص17-7 پورزارعی، محسن. (1382). بررسی رابطه هوش هیجانی ،سلامت روان و شادکامی در بین دانشآموزان متوسطه فراشبند، پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان. جعفری، محمدعلی. (1388). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در گونههای مختلف خانواده بر اساس مدل فرآیند و محتوای خانواده، پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. جوکار، بهرام؛ رحیمی، مهدی. (1386). تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر شادی در گروهی از دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز. مجله روانشناسی و روانپزشکی بالینی ایران، شماره 4، صص. 384-376. سامانی، سیامک. (1387). تهیه و طراحی مقیاس فرایندهای خانوادگی برای خانوادههای ایرانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی، شماره 3، صص. 162-168. علیپور، احمد؛ نوربالا، احمدعلی. (1386). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاه تهران، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی، صص. 71-81. میرشاه جعفری، ابراهیم؛ عابدی، محمدرضا؛ دریکوندی، هدایتالله. (1381)، شادمانی و عوامل مؤثر برآن، تازههای علومشناختی، سال 4، شماره سه، صص. 50-56. یزدانی، فضلالله؛ آزاد، حسین. (1382)، بررسی رابطهی بین نگرش دینی، سبکهای مقابلهای وشادکامی در دختران و پسران دبیرستانی اصفهان در سال تحصیلی 81-82. فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 16، صص. 22-27. Argyle, M. (2001). The Psychology of Happiness. Holland: Elsevier,
Argyle, M., Martin., & Lu, L. (1995). Testing For Stress and Happiness: The role of the social and cognitive factors. In C.D. Spielberger & I.G. Sarason (Eds), stress and emotion, Washington, DC: Taylor & Francis.
Brenber, J. (1998). Happiness and Personality. Personality and Individual Difference, 25, 279-296.
Car, A. (2003). Positive Psychology. Handbook of Psychology. New York : Brunner – Routledge Press.
Dickey, M. T. (1999).The Pursuit of Happiness. Retrieved from: http://: www.imdb.com/ title/tt0454921.
Erikson, K. (2003). Should Happiness be Our Ultimate Goal? Retrieved from. http://: www.primechoice.com/philosophy/shelp/ hapgoal. htm enter prices.
Flower, J. H., & Christakis, N. A. (2008). Dynamic spread of happiness in large social network: longitudinal analysis over 20 years in the framingham heart study, British Medical Journal, 337, 2338, 1-12.
Karin, G., Albrektsen, G., & Qvarnstrom, U. (2003). Associations between psychosocial factors and happiness among school adolescents. International Journal of Nursing Practice, 9, 166-175.
Koenig, H. G., McCullough, M. E., & Larson, D. B. (2001). Handbook of Religion and Health. New York, Oxford University Press.
Lingren, G. (1995). Creating Sustainable Families. G95-1269 -A. London rout ledge.
McMahon, D. M. (2006). Happiness: A history. New: Atlantic Monthly Press.
Ryan, R., & Deci, E. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
Samani, S. (2005). Family Process and content Model: A Theoretical Model. Paper presented in 53rd British Psychological Society & Social Psychology. Annual Conference: Birmingham, 6th – 8th September, UK.
Samani, S.(2008).Validity and Reliability of Family Process and Content Scales. Paper Presented in 29th International Congress of Psychology. Berlin,20-25 July.
Samani, S. (2010). Family types in the family process and content model. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 727-732.
Samani, S., & Sadeghzadeh, M, (2010). Family types in the Family Process and Content Model. Psychological Reports, 106, 539-547.
Sheldon, K. M., & Lyubomirsky, S. (2007). Is it possible to become happier? (And, if so, how?) Social and Personality Psychology Compass, 1,129-145.
Uchida,Y., Norasakkunit, V., & Shinobu, K. (2004). Cultural constructions of happiness: theory and empirical evidence. Journal of Happiness Studies, 5,223-239.
Veenhoven, R. (1992). Happiness in Nations. Erasmus University. Rotterdam, Netherlands. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 816 |