تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,246 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,039,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,123,322 |
اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روانشناسی مثبتنگر بر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و نشخوار خشم در دانشجویان دختر | ||
دست آوردهای روان شناختی | ||
مقاله 7، دوره 23، شماره 2 - شماره پیاپی 16، زمستان 1395، صفحه 137-156 اصل مقاله (683 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/psy.2017.12584 | ||
نویسندگان | ||
طیبه محمودی ![]() | ||
1دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده علوم تربیتی گروه روانشناسی بالینی | ||
2دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روانشناسی مثبتنگر بر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و نشخوار خشم در دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونهی اولیه، 400 دانشجوی دختر (میانگین سنی 57/21) بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، انتخاب شدند و مقیاس نشخوار خشم ساخودولسکی، گلوب و کرومول و پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهوون را تکمیل نمودند. از بین 66 نفر دانشجو که دارای نشخوار خشم بالا بودند، 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در گروه آزمایشی و گروه کنترل گماشته شدند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت گروه درمانی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روانشناسی مثبتنگر قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری دادهها نشان داد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد روانشناسی مثبتنگر به صورت معنیداری، باعث کاهش نشخوار خشم شد (98/18F=، 001/0p<)، اما بر راهبردهای شناختی مثبت و منفی تنظیم هیجان تأثیری نداشت (37/1F=، 257/0(p< (85/1F=، 191/0p<). این یافتهها نشان میدهد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد روانشناسی مثبتنگر، میتواند برای افراد با نشخوار خشم بالا، مفید باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مدیریت خشم با رویکرد روانشناسی مثبتنگر؛ نشخوار خشم؛ راهبردهای شناختی تنظیم هیجان | ||
مراجع | ||
آهنگرزاده رضایی، سهیلا و ایزدی، احمد (1391). بررسی تأثیر آموزش مدیریت خشم بر سلامت روانی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه. دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی، شماره 4، 506-502. براتی سده، فرید (1388). اثر بخشی مداخلات روانشناسی مثبت گرا جهت افزایش نشاط، خشنودی از زندگی، معناداری زندگی و کاهش افسردگی: تدوین مدلی برای اقدام. پایان نامه دکترای روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. بشارت، محمدعلی و محمدمهر، رضا (1388). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نشخوار خشم. نشریه علمی- پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی، شماره 65، 43-36. جنتری، دویل و. (2007). مدیریت خشم به زبان آدمیزاد. ترجمه شیما صفدری (1391). تهران: هیرمند. شاره، حسین، دولتشاهی، مهشید و کاهانی، محمد (1392). اثربخشی درمان گروهی فراشناختی در بهبود افسردگی، باورهای فراشناختی و پاسخهای نشخواری بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی. مجلهی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، شماره 1، 227-216. شکری، امید، کدیور، پروین، زینآبادی، حسن رضا، گراوند، فریبرز، غنایی، زیبا، نقش، زهرا و طرخان، رضا علی (1388). روابط بین نوروزگرایی، سبکهای مقابله، تنشگرهای تحصیلی، واکنش به تنشگرها و بهزیستی ذهنی. مجله روانشناسی، شماره 13، 53-36. صالحی، اعظم، باغبان، ایران، بهرامی، فاطمه و احمدی، سید احمد (1390). تأثیر دو روش آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرآیند گراس و رفتار درمانی دیالکتیک بر علائم مشکلات هیجانی. مجلهی تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، شماره2، 52-49. عیسی زادگان، علی، جناآبادی، حسین و سعادتمند، سعید (1390). رابطه بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، خلاقیت هیجانی، عملکرد تحصیلی با بهداشت روانی در دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 7، 92-71. فرحبخش، کیومرث، جوبانیان، فرحناز و حسین ثابت، فریده (1392). اثربخشی آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر بر روی تابآوری و کنترل خشم در دانش آموزان دختر متوسطهی شهر یزد. ششمین همایش بین المللی روان پزشکی کودک ونوجوان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان.تبریز. قاسم زادهی نساجی، سوگند، پیوستهگر، مهرانگیز، حسینیان، سیمین، موتابی، فرشته و بنی هاشمی، سارا (1389). اثربخشی مداخلهی شناختی رفتاری بر پاسخهای مقابلهای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان زنان. مجلهی علوم رفتاری، شماره 1، 43-35. کونولی، کولی دبلیو. و کونولی، جین کلوز (2009). خانواده درمانی مثبت. ترجمه مصطفی تبریزی، سیما قدرتی و صدیقهی احمدی ( 1389). تهران: ارسباران. لواف پورنوری، فرشاد، زهراکار، کیانوش و ثنایی ذاکر، باقر (1391). بررسی اثر بخشی بخشایش درمانی گروهی در کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشگر 11 تا 13 ساله شهرستان دزفول. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، شمارهی 4، 500-489. محمودی، طیبه، بساک نژاد، سودابه و مهرابیزاده هنرمند، مهناز (1393). ویژگیهای روانسنجی مقیاس نشخوار خشم در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، شماره3، 462-453. مداحی، ابراهیم (1391). اثربخشی رفتار درمانی منطقی- هیجانی بر میزان افسردگی و نشخوار فکری افراد مضطرب. اندیشه و رفتار، شمارهی 25، 26-17. مگیار – موئی، جینا. ال. (2009). فنون روانشناسی مثبت گرا، راهنمای درمانگران. ترجمه فرید براتی سده (1391). تهران: رشد. یوسفی، فریده (1385). بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمایی استعداد درخشان. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، شماره 4، 892-871.
لاتین Akdas Mitrani, A. T. (2010). Outcome of anger management training program in a sample of undergraduate students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 339–344.
American Psychological Association (2004). Controlling anger-before it controls you. http://www.google.com.
Anestis, M., Anestis, J., Selby, E., & Joiner, T. (2009). Anger rumination across forms of aggression. Personality and Individual Differences, 46, 192-196.
Besharat, M. A., & Pourbohlool, S. (2013). Mediation effect of anger rumination on the relationship between dimensions of anger and anger control with mental health. International Journal of Research Studies in Psychology, 2, 71-80.
Bushman, B. J., Baumeister, R. F., & Phillips, C. M. (2001). Do people aggress to improve their mood? Catharsis beliefs, affect regulation, opportunity and aggressive responding. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 17–32.
Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The Aaggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology. 63 (3), 452-459.
Deffenbacher, J. L. (2011). Cognitive-behavioral Conceptualization and Treatment of anger. Cognitive and Behavior Practice, 18, 212-221.
Denson, T. F. (2009). Angry rumination and the self-regulation of aggression. In J. P. Forgas, R. F. Baumeister, & D. M. Tice (Eds.) the Psychology of Self-Regulation. (233-248). New York, US: Psychology Press.
Denson, T. F. (2012). The Multiple systems model of angry rumination. Personality and Social Psychology Review, 2, 103- 123.
Denson, T. F., Pedersen, W. C., Friese, M., Hahm, A., & Roberts, L. (2011). Understanding impulsive aggression: Angry rumination and reduced self-control capacity are mechanisms underlying the provocation-aggression relationship. Personality and Social Psychology Bulletin, 16, 850-862.
Esmaeili, L., Aghaei, A., Abedi, M. R., Esmaeili, M., & Aghaei, M. (2012). The efficacy of emotional regulation on the aggression of epileptic girls (14-18) in Isfahan. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 46, 2183-2187.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001).Negative life events, cognitive emotion regulation and emotion problems, Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.
Garnefski, N., Vandenkommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., & Onstein, E. (2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: Comparison between a clinical and non- clinical sample. European Journal of Personality, 16, 403-420.
Goldstein, N. E. S., Serico, J. M., Riggsromaine, C. L., Zelechoski, A. D., albeitzer, R., Kemp, K., & Lane, C. (2013). Development of the juvenile justice anger management treatment for girls. Cognitive and Behavioral Practice, 20, 171-188.
Gumora, G., & Arsenio, W. F. (2002). Emotionality, emotion regulation, and school performance in middle school children. Journal of School Psychololgy, 5, 395-413.
Matsumoto, D., Leroux, J. A., Iwamoto, M., Choi, J. W., Rogers, D., Tatani, H., & Uchida, H. (2003). The robustness of the intercultural adjustment potential scale (ICAPS): The search for a universal psychological engine of adjustment. International Journal of Intercultural Relations, 27, 543-562.
Maxwell, J. P., Sukhodolsky, D. G., Chow, C. C. F., Wong, C. F. C. (2005). Anger rumination in Hong Kong and Great Britain: Validation of the scale and a cross-cultural comparison. Personality Individual Difference. 6, 1147–1157.
MohamadiArya, A. R., DoustiSarabi, S., Shirazi, M., Lachinani, F., Roustaei, A., Abbasi, Z., & Ghasemzadeh, A. (2012). The effect of training self-awareness and anger management on aggression level in Iranian middle school students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 987-991.
Rahimizadeh, M., Arabnarmi, B., Mizany, M., Shahbazi, M., & Kaviribidgoli, Z. (2011). Determining the difference of aggression in male & female, athlete and non-athlete students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 2264-2267.
Rusting, C. L., & Nolen-Hoeksema, S. (1998). Regulating responses to anger: Effects of rumination and distraction on angry mood. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 790-803.
Sarp, N., & Tosun, A. (2011). Emotion and autobiographical memory. Current Approaches in Psychiatry, 3, 446-465.
Seligman, M. (1998). Learned optimism: How to change your life. New York: Alfred Knopf.
Seligman, M. E. P., & Csikszentmihali, M. (2000). Positive Psychology: An introduction. Journal of American Psychology, 55, 5-14.
Sukhodolsky, D. G., Golub, A., & Cromwell, E. N. (2001). Development and validation of the Anger Rumination Scale. Personality and Individual Differences, 31, 689-700.
Szasz, P., Szentagotai, A., & Hofmann, S. (2011). The effect of emotion regulation strategies on anger. Behavior Research and Therapy, 49, 114-119.
Thompson, R. A. (1994). Emotional regulation: A theme in search for definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59, 25-52. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 903 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 975 |
||